NFKA09006U Advanced Didactics of Mathematics (DidMatV)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Advanced Didactics of Mathematics (DidMatV)

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i matematik
Kursusindhold
Kurset falder i to dele, en teoretisk del og et mindre selvstændigt projekt. Den teoretiske del sigter på at introducere den studerende til et udvalg af nyere matematikdidaktiske teoridannelser og metoder, herunder sådanne som vedrører
  • Teorien om didaktiske situationer i matematik
  • Kognitive og semiotiske aspekter af matematiklæring
  • Antropologisk analyse af undervisningen og dens genstand
  • Teorien om instrumentering (vedr. IT i matematikundervisningen) Den praksisrettede del består af et mindre projektarbejde, hvor den studerende – under anvendelse af en eller flere af de nævnte teoretiske perspektiver – kan fordybe sig i en selvvalgt problemstilling vedr. matematikundervisning på (typisk) sekundært niveau.
Målbeskrivelser
Viden. Den studerende skal ved kursets afslutning kende betydning af og sammenhænge i udvalgte grundbegreber og metoder fra matematikkens didaktik, herunder: a priori og a posteriori analyse, didaktisk situation, adidaktisk situation, objektivt og subjektivt didaktisk miljø, didaktiske kontrakter samt niveauer heri, fundamental situation, ekstern og intern transposition, praxeologi, matematiske og didaktiske organisationer, niveauer af didaktisk co-determination, studie- og forskningsforløb, semiotiske repræsentationer af matematiske objekter, semiotiske registre, instrumentering og instrumentalisering. Den studerende skal have indgående kendskab til  forskningsresultater som er baseret på og udvikler disse teoretiske konstruktioner.

Færdigheder.  Den studerende skal ved kursets afslutning have grundlæggende færdigheder i at analysere et matematisk emne mhp. design og observation af undervisningssituationer, og i at identificere og udvælge relevant forskningslitteratur til brug for analysen. Den studerende skal desuden kunne skrive fokuseret og struktureret om matematikdidaktiske emner under brug af elementær videnskabelig metode.

Kompetencer.  Den studerende skal ved kursets afslutning kunne
- arbejde selvstændigt med elementære matematiske emner under brug af relevant matematikdidaktisk teori 
- gøre rede for anvendelsesområder, sammenhænge og forskelle mellem de i kurset behandlede teorier, diskutere andres brug af disse, og forholde sig reflekteret til specifikke valg af teoretisk perspektiv
- identificere og analysere en problemstilling vedr. undervisningsfaget matematik mhp. at give den en præcis formulering indenfor rammerne af en relevant matematikdidaktisk teoridannelse
- gennemføre en teoretisk og metodisk velfunderet matematikdidaktisk undersøgelse af en sådan problemstilling.
Kompendium af nyere videnskabelige artikler (alle på engelsk).
Bacheloruddannelse i matematik.
Bacheloruddannelse i matematik eller tilsvarende.
Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, vejledning i afsluttende paper.
Kurset er et af de "begrænset valgfri kurser" på kandidatuddannelsen i matematik (i alt er der 10 sådanne, hvoraf den studerende skal vælge mindst 4). Kurset er obligatorisk for studerende som ønsker at opnå den nordiske dobbeltgrad i matematik (KU) og matematikkens didaktik (Universitetet i Agder, Norge) - se herom mere på http:/​/​www.science.ku.dk/​english/​courses-and-programmes/​degree-programmes/​mathematics/​didactics/​
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 94
  • Forelæsninger
  • 14
  • Praktiske øvelser
  • 6
  • Projektarbejde
  • 75
  • Teoretiske øvelser
  • 15
  • Vejledning
  • 2
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Afsluttende paper påbegyndes i blokkens 6. uge og afleveres i 9. uge.
Krav til indstilling til eksamen
To mundtlige og en skriftlig opgave i kursets løb
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
efter blok 1
Kriterier for bedømmelse
Karakteren gives for den grad, hvormed den studerende i sit eksamenspaper har demonstreret opfyldelse af kursets mål (se herom ovenfor).