NDIA10002U Museumsformidler (Musformidl)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Science Museum Explainer (Musformidl)
Kursusindhold
Kursets
tematiske omdrejningspunkt er formidlings- og dialogformer på
naturvidenskabelige museer og science centre, nærmere bestemt:
udstillinger, skoletjenesteforløb, og anden mundtlig formidling med
genstande, fx science shows. Kurset fokuserer på:
- Det naturvidenskabelige indhold for formidlingen; herunder identifikation af nøgleelementer inden for det pågældende fagområde, fagets egenart og formål med formidlingen.
- De besøgendes forudsætninger, forhåndsviden, udviklingspsykologi, den sociale kontekst og hverdagsviden.
- De materielle aspekter af museumsbesøget, dvs. genstande og iscenesættelsen af dem, samt disses betydning for de besøgendes oplevelser og læring.
Målbeskrivelser
Deltagerne tilegner sig
gennem kurset kompetencer til at kunne:
- Analysere, evaluere og reflektere over egen og andres formidling i forskellige situationer med brug af de på kurset præsenterede begreber og redskaber
- Udvælge og omforme et naturvidenskabeligt indhold til forskellige formidlingssituationer i forhold til givne forudsætninger (fx målgruppe, genstande, kommunikationsmiljø, afsender)
- Vurdere forskellige didaktiske redskaber i forhold til givne forudsætninger (fx målgruppe, genstande, kommunikationsmiljø, afsender)
- Didatisk transposition
- Naturvidenskabens egenart og naturvidenskabens produkter og processer
- Piagets skema- og stadieteori
- Læringsdomæner (kognitiv, affektic, procedural) og læringsniveauer
- Metaforer og analogier
- Grundlæggende semiotiske principper
Undervisningsmateriale
Der udarbejdes en
elektronisk materialesamling.
Faglige forudsætninger
Ved tilmelding skal man
have bestået mindst 60 ECTS-point på en bacheloruddannelse.
Det vil være en fordel forinden at have gennemført ”Kursus i naturvidenskabelig formidling og kommunikation” som IND også udbyder, men det er ingen forudsætning.
Det vil være en fordel forinden at have gennemført ”Kursus i naturvidenskabelig formidling og kommunikation” som IND også udbyder, men det er ingen forudsætning.
Undervisningsform
Undervisningen er bygget op
med en vekselvirkning mellem faglige oplæg og
gruppearbejde/individuelt arbejde med eksempler og problemer inden
for kursets temaer. I løbet af kurset arbejdes med
afleveringsopgaver, hvor deltagerne gør erfaringer med at planlægge
og implementere formidling og reflektere over egen og andres
formidling. En afgørende del af kursusudbyttet opnås ved at deltage
i undervisningen og i øvelserne.
Bemærkninger
Undervisningen foregår dels
på universitetet og dels på museer og science centre.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 40
- Forberedelse
- 30
- Forelæsninger
- 20
- Praktiske øvelser
- 40
- Projektarbejde
- 66
- Vejledning
- 10
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 20 min med opsyn.Der gennemføres en mundtlig eksamen på baggrund af en fjerde skriftlig opgave, der afleveres som oplæg til den mundtlige eksamen.
- Krav til indstilling til eksamen
- Deltagerne skal have afleveret tre obligatoriske skriftlige opgaver rettidigt for at kunne gå til eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NDIA10002U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 30
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Kursusansvarlige
- Marianne Achiam (achiam@ind.ku.dk)
Gemt den
02-04-2014