NDIA10001U Grundkursus i de naturvidenskabelige fags didaktik (DidG)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Fundamentals of the Didatics of Science and Mathematics (DidG)
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i datalogi
Bacheloruddannelsen i de fysiske fag
Bacheloruddannelsen i geografi og geoteknologi
Bacheloruddannelsen i idræt
Bacheloruddannelsen i kemi
Bacheloruddannelsen i matematik
Bacheloruddannelsen i datalogi
Bacheloruddannelsen i de fysiske fag
Bacheloruddannelsen i geografi og geoteknologi
Bacheloruddannelsen i idræt
Bacheloruddannelsen i kemi
Bacheloruddannelsen i matematik
Kursusindhold
Kurset opfylder kravet om
fagdidaktik til opnåelse af undervisningskompetence i
gymnasieskolen i de naturvidenskabelig fag, og
gymnasideundervisning bruges derfor som gennemgående eksempel. Men
kurset giver en generel indføring i naturfagsdidaktik, som er
anvendelig på alle uddannelsestrin. Kurset er opbygget omkring
nedenstående 5 temaer:
-Begrundelser og læreplaner
-Teorier om læring og undervisning (herunder IBSE og TDS)
-Arbejdsformer, herunder praktisk arbejde (laboratorie/feltarbejde)
-Tværfaglighed
-Evaluering
-Begrundelser og læreplaner
-Teorier om læring og undervisning (herunder IBSE og TDS)
-Arbejdsformer, herunder praktisk arbejde (laboratorie/feltarbejde)
-Tværfaglighed
-Evaluering
Målbeskrivelser
Kompetencer:
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
-analysere berundelser og målbeskrivelser i officielle retningslinjer for undervisning.
-Beskrive og analysere elevers faglige læring, herunder kognitive, metakognitive og affektive faktorer.
-Skitsere korte undervisningsforløb, både enkeltfaglige og tværfaglige (egne fag i samspil med andre fag), den studerende skal specielt kunne: designe og analysere konkrete elevopgver og begrunde valg af arbejds- og evalueringsformer.
-Analysere og evaluere elevers faglige præstationer.
Færdigheder:
-Anvende fagdidaktisk terminologi og teori korrekt og bruge den til at argumentere læringsteoretisk for elevaktiviteters indhold og placering i forbindelse med undervisning.
Viden:
Fagdidaktisk(e) litteratur, begreber og metoder som angivet under undervisningsmaterialer.
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
-analysere berundelser og målbeskrivelser i officielle retningslinjer for undervisning.
-Beskrive og analysere elevers faglige læring, herunder kognitive, metakognitive og affektive faktorer.
-Skitsere korte undervisningsforløb, både enkeltfaglige og tværfaglige (egne fag i samspil med andre fag), den studerende skal specielt kunne: designe og analysere konkrete elevopgver og begrunde valg af arbejds- og evalueringsformer.
-Analysere og evaluere elevers faglige præstationer.
Færdigheder:
-Anvende fagdidaktisk terminologi og teori korrekt og bruge den til at argumentere læringsteoretisk for elevaktiviteters indhold og placering i forbindelse med undervisning.
Viden:
Fagdidaktisk(e) litteratur, begreber og metoder som angivet under undervisningsmaterialer.
Undervisningsmateriale
E. Damberg, M.mf.:
Gynmasiepædagogik (Gyldendal). Carl Winsløw: Didaktiske elementer
(Biofolia), samt udleveret supplerende materiale.
Faglige forudsætninger
Bestået kurser på mindst
bachelorniveau svarende til mindst 60 ECTS
Undervisningsform
Ca. 8 timers øvelser samt 2
timers efterlæsning pr. uge
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 146
- Forelæsninger
- 14
- Praktiske øvelser
- 45
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minutter med opsyn.Prøven har 30 minutters forberedelse. Ved eksamen trækkes én af de fem opgaver som fremlægges og danner udgangspunkt for eksaminationen.
- Krav til indstilling til eksamen
- Det er et krav for deltagelse i den afsluttende prøve, at den studerende har afleveret 5 opgaver samt deltaget i et til hvert kursus nærmere angivet antal undervisningsgange, hvor de studerende afprøver undervisningsrollen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NDIA10001U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Kursusansvarlige
- Lene Møller Madsen (lmmadsen@ind.ku.dk)
Gemt den
18-09-2013