NBIA05050U Makrofauna i ferskvand: Økologi og miljøbedømmelse

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Macro Fauna in Freshwater: Ecology and Environmental assessment

Uddannelse
MSc Programme in Biology
Kursusindhold
Kurset består dels af en fælles del, hvor der arbejdes med grundlæggende metoder og redskaber, dels af en projektorienteret del, hvor der arbejdes i grupper. I udvalgte søer og vandløb, der dækker betydelige forskelligheder i forurening og fysisk-kemiske betingelser, indsamles prøver af bentiske makroinvertebratsamfund og der udføres målinger til at beskrive lokalitetens miljømæssige forhold. I feltlaboratoriet analyseres de biologiske samfunds artssammensætning kvalitativt og kvantitativt. Samfundsstrukturen udtrykkes numerisk gennem indexberegninger af artssammensætning, artsdiversitet og dominansforhold mellem arter og grupper. Ligheder og forskelle mellem lokaliteternes biologiske parametre og deres kobling til miljøforholdene analyseres og vurderes yderligere gennem moderne numerisk-statistisk computeranalyse, således at relationerne til de herskende miljøgradienter afdækkes. Der indgår en række forelæsninger over centrale temaer for kurset. Baggrunden for nationale- og internationale direktiver til at bedømme den biologiske kvalitet (fx. Dansk Vandløbsfaunaindex og EU´s Vandrammedirektiv) vurderes og diskuteres. Resultater fremlægges og diskuteres mundtligt under kursusforløbet, og der afleveres en udførlig skriftlig rapport ugen efter internatkurset.
Målbeskrivelser
Viden:

Demonstrere grundlæggende viden om:

  • økologien og de væsentligste miljømæssige forhold i søer og vandløb
  • den longitudinale (vandløb) og vertikale (søer) fordeling af de overordnede faunagrupper i (teoretisk) uforstyrrede danske ferskvande
  • effekterne af næringsstoftilførsel til søer, samt effekterne af organisk belastning i vandløb.
  • de gængse metoder til måling af fysisk-kemiske variable og indsamling af fauna-prøver på ferskvandlokaliteter
  • makrofaunaens væsentligste tilpasninger til livet i de lotiske og lentiske miljøer (eksempelvis respiratoriske, morfologiske og fødebiologiske tilpasninger)
  • nationale og internationale retningslinjer for overvågningsprogrammer af danske vandløb og søer
  • svagheder og styrker ved forskellige biologiske moniteringsmetoder og protokoller

 

Færdigheder:

Være i stand til at:

  • håndtere prøvetagningsredskaber og indsamle faunaprøver på en hensigtsmæssig måde til brug for miljøovervågning
  • ved hjælp af bestemmelseslitteratur, identificere makrofaunaen i danske søer og vandløb til det taxonomiske niveau, som kræves i de anvendte biotiske indeks
  • genkende nøgle-taxa og -grupper i ferskvandsfaunaen, som udviser specifikke miljømæssige præferencer (indikator-arter)
  • analysere samfundsdata, fordelingsmønstre og diversitet ved hjælp af gængse og avancerede analysemetoder

 

Kompetencer:
  • at kunne opstille og gennemføre et prøvetagningsprogram med henblik på at vurdere den biologiske og miljømæssige kvalitet i vandløb og søer
  • kunne sammenholde, på en kritisk og objektiv måde, de opnåede resultater med nationale og internationale index/retningslinier til vurdering af vand- og habitatkvalitet
  • kunne vurdere nødvendige indgreb for at kunne opfylde de opstillede målsætninger
  • vurdere og fortolke anvendte diversitetsindeks og kvantitative opgørelser
  • vurdere fordele og ulemper ved biologisk bedømmelse af søer og vandløb, samt kritisk at kunne forholde sig til de dertil knyttede officielle makrofaunaindeks
8 dages internatkursus på Salten Skov Laboratoriet ved Silkeborg.
De studerende betaler for fortæring under kurset samt betaler selv for transport til og fra feltstationen.
Kurset indgår i kompetenceprofilen Akvatisk biologi. For alle kurser på kompetenceprofilerne se Biologisk Instituts kursusportal.
Undervisningssproget er som udgangspunkt dansk, men er afhængig af deltagerskare.
  • Kategori
  • Timer
  • Ekskursioner
  • 110
  • Forberedelse
  • 46
  • Projektarbejde
  • 50
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
De studerendes mundtlige fremlæggelser af undersøgelsesresultater under kurset skal godkendes. En uge efter internatkursets afslutning afleverer hver studerende en udførlig rapport over det udførte arbejde indeholdende tolkning og diskussion. Disse rapporter vil blive kommenteret af lærerne.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
Ikke beståede rapporter vil blive givet mulighed for genfremsendelse.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå den højeste karakter (12) skal den studerende, samlet for den mundtlige fremlæggelse på kurset og for den efterfølgende skriftlige rapport, demonstrere solid og udtømmende forståelse, viden, færdigheder og kompetencer som defineret i kursusbeskrivelsen, med kun få eller ingen mangler.