NBIA04026U Populationsbiologi (Popbiol)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Population Biology (Popbiol)
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i naturvidenskab og it
Bacheloruddannelsen i naturvidenskab og it
Kursusindhold
Kurset
præsenterer populationsbiologiens grundbegreber og teoretiske
grundlag, samt introducerer en række studier af planters og dyrs
populationsbiologi. Botanisk og zoologisk populationsøkologi
integreres med adfærdsbiologi, og evolutionsbiologi inddrages til
forståelse af organismernes tilpasninger til det omgivende miljø.
Forelæsninger suppleres med praktiske og teoretiske øvelser, hvor
der er brug for praktiske færdigheder i statistik og matematik.
Undervisningen tager bl.a. udgangspunkt i en række case-studies,
som belyser populationsbiologiens relevans for forståelsen af
populationers sammensætning og dynamik i tid og rum. Endelig
berører kurset anvendte aspekter inden for populationsbiologien,
såsom bevarelse af udryddelsestruede arter, forvaltning af
naturlige ressourcer samt biologisk bekæmpelse af skadedyr. Ved
kursets slutning gennemføres et tema om et udvalgt emne som f.eks.
bevaringsbiologi (conservation), hvor der medvirker gæsteforelæsere
med særligt kendskab til områdets anvendte
aspekter.
Målbeskrivelser
Kursets
formål er at give de studerende et basalt kendskab til væsentlige
områder inden for populationsbiologien, som i kurset er opdelt i to
biologiske fagområder: adfærdsbiologi og populationsøkologi.
Viden:
Ved kursets afslutning kan den studerende:
Færdigheder:
Ved kursets afslutning kan den studerende:
Kompetencer:
Ved kursets afslutning kan den studerende:
Viden:
Ved kursets afslutning kan den studerende:
- forklare populationsøkologiens og adfærdsbiologiens grundbegreber og terminologi.
- forklare betydningen af individernes egenskaber, funktion og adfærd for populationers struktur og dynamik.
- beskrive samspillet mellem individer af samme art og mellem populationer af forskellige arter.
- beskrive sociale processer og strukturer i populationer.
- forklare hypoteser om adfærds ontogeni, styring, funktion og evolution.
- forklare hypoteser om organismers udbredelse og fordeling i tid og rum.
Færdigheder:
Ved kursets afslutning kan den studerende:
- opstille og anvende simple matematiske modeller for populationers vækst, intra- og interspecific konkurrence samt prædation.
- gennemføre simple populationsøkologiske og adfærdsbiologiske eksperimenter i samarbejde med en eller flere medstuderende.
- analysere data kvantitativt, bestemme relevante parametre og teste fundne resultater statistisk.
- afrapportere og fortolke de fundne resultater i forhold eksperimenternes målsætning.
Kompetencer:
Ved kursets afslutning kan den studerende:
- vurdere de gennemførte eksperimenters design og diskutere de fundne resultater i en generel perspektivering.
- på et basalt niveau fagligt og kritisk vurdere ny viden og debatemner om f.eks. overbefolkning, overudnyttelse af naturlige ressourcer, bærekapacitet, dyrevelfærd og bevarelse af truede arter.
Undervisningsmateriale
Se Absalon.
Faglige forudsætninger
Organismernes diversitet,
organismekendskab eller tilsvarende
Undervisningsform
Forelæsninger: 34 lektioner
á 1 time
Øvelser: 22 lektioner á 1 time.
Øvelser: 22 lektioner á 1 time.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 40
- E-læring
- 6
- Forberedelse
- 102
- Forelæsninger
- 34
- Praktiske øvelser
- 24
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minutter (incl. votering)Eksamen er individuel og med 20 minutters forberedelse.
Eksaminationen tager udgangspunkt i en tilfældig udtrukket øvelse fra kursus. - Krav til indstilling til eksamen
- Man skal have deltaget i mindst 80% af øvelsesgangene samt have afleveret alle øvelsesrapporter for at kunne gå op til eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Den
studerende skal så vidt muligt selv være i stand til at indlede
eksaminationen ved på foredragsform kort at gennemgå den udtrukne
øvelses teoretiske baggrund, dens hypoteser, formål og metoder,
samt vurdere og perspektivere de opnåede resultater i relation til
øvelsens målsætning. Den bagvedliggende teori for øvelsen og øvrige
dele af pensum inddrages i eksaminationen til en afprøvning af
kursusmålenes opnåelse. Der foretages en samlet bedømmelse.
For at opnå karakteren 12 skal den studerende give en fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Se også målbeskrivelsen
For at opnå karakteren 12 skal den studerende give en fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Se også målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NBIA04026U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 240
Studerende, der er optaget i 2013, vil automatisk blive tilmeldt kurset.
Andre studerende skal tilmelde sig i perioden 15. maj - 1. juni på KUnet, men vil kun blive optaget på kurset, hvis der er ledige pladser. - Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biologi og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Biologisk Institut
Kursusansvarlige
- Jes Søe Pedersen (JSPedersen@bio.ku.dk)
Undervisere
Torben Dabelsteen, Jes Søe Pedersen og Koos Boomsma, Sektion for Økologi og Evolution; Anders Michelsen, Rasmus Kjøller og Søren Christensen, Sektion for Terrestrisk Økologi; Anders Tøttrup, Jacob Heilman-Clausen og Eske Willerslev, Statens Naturhistoriske Museum; Ph.D.-studerende og undervisningsassistenter.
Gemt den
11-12-2013