LSLS10069U Design, terræn og projektering
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Design and urban terrain projects
Uddannelse
Have- og
parkingeniør
Kursusindhold
Med udgangspunkt i et foreliggende skitseprojekt til en konkret lokalitet skal den studerende granske et skitseprojekt og efterfølgende registrere og analysere terræn og eksisterende forhold på lokaliteten. Efterfølgende skal den studerende udarbejde et forslag for et af projektets delområder, herunder detailløsninger for terræn, koter og beplantning. Der vil være særlig fokus på den grafiske fremstilling.
Målbeskrivelser
Formålet med kurset er at udvikle den studerendes evner til at granske og projektere urbane grønne områder med særlig fokus på terrænregulering og kotering.
Formålet indebærer, at den studerende:
Viden:
- Kan opmåle et projektområde
- Kan anvende et nivellerinstrument
- Kan udarbejde koteplaner
- Kan anvende terrænmodeller
- Kan visualisere og formidle et planforslag
Færdigheder:
- Kan granske et skitseprojekt med fokus på terræn og kotering
- Har kendskab til jordhåndtering i forbindelse med byggeprojekter
- Kan beregne jordvolumen og udføre jordflytningsberegninger
- Kan udarbejde plantegninger med koteringsforslag
- Har kendskab til planters vækstvilkår i indbygget jord
- Kan præsentere et projektforslag med særligt fokus på formidling af terrænforhold
Kompetencer:
- Kan forstå terrænforhold og kunne aflæse relationen mellem de eksisterende terrænforhold og et givent projektforslag
- Kan samarbejde med andre faggrupper i byggeprocesser og tage ansvar for kotering og terrænbehandling
- Kan formidle idé og planforslag overfor bygherre, brugere og andre faggrupper
Undervisningsform
Der tages udgangspunkt i et
skitseprojekt til en konkret lokalitet, hvor der skal udarbejdes et
projektforslag med særlig fokus på terrænforståelse og
jordbehandling. Hovedparten af undervisningen vil foregå som
skitseøvelser med vejledning fra underviseren, fremlæggelser og
diskussioner i grupper og i plenum. De studerende skal undervejs i
forløbet præsentere skitser/modeller af deres projektforslag for
hinanden. Udover en personlig vejledning i projekteringsfasen vil
der være forelæsninger om nivellering, terrænbehandling, kotering
og projektering samt ekskursioner og udendørs øvelser. Ved eksamen
præsenterer den studerende et færdigt projektforslag. Med baggrund
i projektgranskningen af skitseprojektet, registreringer, analyser,
beregninger samt referencebilleder skal den studerende forklare,
hvordan han/hun er nået frem til det endelige forslag.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Ekskursioner
- 20
- Forberedelse
- 80
- Forelæsninger
- 23
- Praktiske øvelser
- 40
- Vejledning
- 40
- I alt
- 204
Tilmelding
Hvis du ikke er indskrevet på
professionsbacheloruddannelserne tilmeldes kurset via mail til
pcj@life.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtligt forsvarBeskrivelse af eksamen: Der afleveres en kort skriftlig rapport og et afsluttende projektforslag som præsenteres ved en mundtlig eksamen. Den samlede præstation (rapport og projektforslag) vurderes i forhold til målopfyldelsen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10069U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Professionsbachelorstudienævn SCIENCE
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Susanne Ogstrup (sog@ign.ku.dk)
Gemt den
16-08-2013