LSLS10065U IT til projektering (CAD)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
IT for drafting and design (CAD)
Uddannelse
Have- og
parkingeniør
Kursusindhold
IT i byggesektoren
Introduktion til software anvendt af projekterende ingeniører og landskabsarkitekter, digitalt samarbejde i byggesektoren (BIPS) og modelbaseret projektering
Plantegning
AutoCAD, brugergrænsefladen, basale kommandoer til tegningsproduktion, arbejdstegninger (dimensioner, linjetyper og staffage), detalje tegninger, opsætning og plot, arbejdsmetode i byggesektoren (x-ref), udveksling af data (raster og vektor), 3D (konstruktion og skyggeberegning)
Digital præsentation
Fra vektor- til rastergrafik, bearbejdning af planer i Photoshop eller Illustrator, eksport og opsætning i Power point
Introduktion til software anvendt af projekterende ingeniører og landskabsarkitekter, digitalt samarbejde i byggesektoren (BIPS) og modelbaseret projektering
Plantegning
AutoCAD, brugergrænsefladen, basale kommandoer til tegningsproduktion, arbejdstegninger (dimensioner, linjetyper og staffage), detalje tegninger, opsætning og plot, arbejdsmetode i byggesektoren (x-ref), udveksling af data (raster og vektor), 3D (konstruktion og skyggeberegning)
Digital præsentation
Fra vektor- til rastergrafik, bearbejdning af planer i Photoshop eller Illustrator, eksport og opsætning i Power point
Målbeskrivelser
Kurset planlægges i tæt tilknytning til
det sideløbende kursus Design planter og projektering, hvor der
sættes særlig fokus på planteanvendelse. I designkurset stilles der
opgaver, der kræver at den studerende afleverer en oversigtstegning
(situationsplan), arbejdstegninger og digitalt
præsentationsmateriale. Det overordnede formål med kurset IT til
projektering er at give den studerende forudsætninger for at
producere dette materiale, hvilket grundlæggende kræver færdigheder
i anvendelse af software men derudover viden om hvordan
byggesektoren og kommuner opbygger og udveksler digital
information.
Formålene indebærer, at den studerende kan:
Viden:
- forstå byggesektorens fælles standarder inden for udveksling af digital tegningsmateriale
- forstå grundlæggende grafiske principper for præsentation af analogt og digitalt projektmateriale
- vide hvordan informationsteknologien har udviklet sig inden for faget, og hvilke udfordringer man står over for i dag
Færdigheder:
- importere, vurdere og tilpasse tegningsmateriale fra landmåler, kommune eller anden samarbejdspartner
- gennemføre en digital skitsering
- udvikle plantegninger i et computerfælleskab (for eksempel en tegnestue)
- udarbejde oversigtsplaner og detalje tegninger i CAD til tryk
- viderebearbejde CAD-materiale til digital præsentation
- vurdere hvilket software, der er bedst egnet til at løse en given opgave
- kommunikere med eksterne parter om udveksling af digital information
Kompetencer:
- overføre de opnåede metoder til fortsat indlæring af det i kurset anvendte samt nyt software
- eksperimentere med og udvikle sin egen grafiske stil
Formålene indebærer, at den studerende kan:
Viden:
- forstå byggesektorens fælles standarder inden for udveksling af digital tegningsmateriale
- forstå grundlæggende grafiske principper for præsentation af analogt og digitalt projektmateriale
- vide hvordan informationsteknologien har udviklet sig inden for faget, og hvilke udfordringer man står over for i dag
Færdigheder:
- importere, vurdere og tilpasse tegningsmateriale fra landmåler, kommune eller anden samarbejdspartner
- gennemføre en digital skitsering
- udvikle plantegninger i et computerfælleskab (for eksempel en tegnestue)
- udarbejde oversigtsplaner og detalje tegninger i CAD til tryk
- viderebearbejde CAD-materiale til digital præsentation
- vurdere hvilket software, der er bedst egnet til at løse en given opgave
- kommunikere med eksterne parter om udveksling af digital information
Kompetencer:
- overføre de opnåede metoder til fortsat indlæring af det i kurset anvendte samt nyt software
- eksperimentere med og udvikle sin egen grafiske stil
Faglige forudsætninger
Det forudsættes at den
studerende har et mindre kendskab til programmet AutoCAD svarende
til det niveau som opnåes på kurset
Professionsintroduktion.
Undervisningsform
Undervisningen bygger på
forelæsninger, introduktion til øvelser, vejledning ved øvelser og
endeligt gennemførelse af selvstændige projekter, der fremlægges og
kommenteres. Håndtering af software betragtes ikke som endemålet
men som en forudsætning for at kunne producere og præsentere
projektmateriale.
Undervisningens formål er at tilvejebringe tilstrækkelige færdigheder hos den studerende, så hun eller han er i stand til at løse mere komplekse opgaver. Kun i starten bygger øvelserne på serielt forklarede forløb, der fører til et resultat. Herefter må den studerende selv – ud fra introduktionen, hjælpefunktioner og www – forsøge at løse den stillede opgave. Vejledningen skal sikre, at den studerende ikke går i stå, men ikke instruere den studerende i hvilke taster der skal trykkes på. For det mere rutineprægede henvises der til www.lynda.com, der giver videointroduktioner om funktionsområder inden for relevant software.
Projektopgaverne stilles fælles med det sideløbende kursus i Design, planter og projektering og det forudsættes at den studerende følger begge kurser.
Undervisning foregår på den studerendes egen computer.
Undervisningens formål er at tilvejebringe tilstrækkelige færdigheder hos den studerende, så hun eller han er i stand til at løse mere komplekse opgaver. Kun i starten bygger øvelserne på serielt forklarede forløb, der fører til et resultat. Herefter må den studerende selv – ud fra introduktionen, hjælpefunktioner og www – forsøge at løse den stillede opgave. Vejledningen skal sikre, at den studerende ikke går i stå, men ikke instruere den studerende i hvilke taster der skal trykkes på. For det mere rutineprægede henvises der til www.lynda.com, der giver videointroduktioner om funktionsområder inden for relevant software.
Projektopgaverne stilles fælles med det sideløbende kursus i Design, planter og projektering og det forudsættes at den studerende følger begge kurser.
Undervisning foregår på den studerendes egen computer.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 34
- Forelæsninger
- 16
- Praktiske øvelser
- 60
- Projektarbejde
- 94
- I alt
- 204
Tilmelding
Hvis du ikke er indskrevet på
professionsbacheloruddannelserne tilmeldes kurset via mail til
pcj@life.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioResultatet af kursets øvelser og opgaver afleveres i et portfolio, som bedømmes.
- Krav til indstilling til eksamen
- Rettidig aflevering af de stillede øvelser og opgaver. Opgaverne bygger på projekter formuleret i faget Design, planter og projektering.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
- Standard
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10065U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Professionsbachelorstudienævn SCIENCE
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Henriette Bonde (hbonde@ign.ku.dk)
Undervisere
Ian Jørgensen
Henriette Bonde
Gemt den
16-08-2013