LSLS10064U Professionsintroduktion
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Introduction to urban landscape engineering
Uddannelse
Have- og
parkingeniør
Kursusindhold
Kurset er en introduktion
til have- og parkingeniøruddannelsen samt have- og parkingeniørens
arbejdsområder og faglige kompetencer og identitet.
Den studerende vil få et indledende erhvervskendskab til den grønne sektor, herunder virksomhedstyper og arbejdsopgaver samt blive introduceret til de mest almene begreber og fagspecifikke termer fra landskabsarkitektur, anlægsgartneri og parkforvaltning.
Som en central del af introduktionen indgår et praktisk, håndværksmæssigt forløb, hvor de studerende stifter bekendtskab med anlægsgartnerfaget. Øvelserne kan eksempelvis omfatte emner som bærelag, aftræk, materialer, plantning og maskiner samt arbejdsmiljø og anlægsteori.
Derudover vil der blive sat særlig fokus på tre emner:
Endvidere vil den studerende blive introduceret til en nogle studietekniske redskaber.
Den studerende vil få et indledende erhvervskendskab til den grønne sektor, herunder virksomhedstyper og arbejdsopgaver samt blive introduceret til de mest almene begreber og fagspecifikke termer fra landskabsarkitektur, anlægsgartneri og parkforvaltning.
Som en central del af introduktionen indgår et praktisk, håndværksmæssigt forløb, hvor de studerende stifter bekendtskab med anlægsgartnerfaget. Øvelserne kan eksempelvis omfatte emner som bærelag, aftræk, materialer, plantning og maskiner samt arbejdsmiljø og anlægsteori.
Derudover vil der blive sat særlig fokus på tre emner:
- Planter og plantevækst
- AutoCAD
- Teknisktegning, layout og illustration
Endvidere vil den studerende blive introduceret til en nogle studietekniske redskaber.
Målbeskrivelser
Formålet med kurset er
at give den studerende en indsigt i have- og parkingeniørernes
arbejdsfelter, samt et grundlag for at koble professionsområdet med
kurserne i det efterfølgende uddannelsesforløb.
Formålene indebærer, at den studerende
Viden:
• forstår professionens placering, opgaver og funktioner i erhvervsmæssig
sammenhæng
• kender til jobtyper og jobmarkedet
• kender de mest almindelige maskiner, der anvendes i faget
• kender de mest almindelige materialer, der anvendes i faget
• kender til kravene i forbindelse med rapportskrivning
Færdigheder:
• kan anlægge simple have- og parkelementer
• kan artsbestemme minimum 100 planter, der typisk anvendes i urbane miljøer
• kan anvende AutoCAD til fremstilling af enkle plantegninger
• kan udføre enkle illustrationer, plan- og snittegninger i hånden
• kan anvende fagsprog i forbindelse med opgaver, virksomhedsbesøg og
anden undervisning
• kan udarbejde rapporter på et opgaveteknisk højt niveau
Kompetencer:
• kan overføre den opnåede viden og metoder til fortsat indlæring i de
efterfølgende kurser på uddannelsen
• kan reflektere over Have- og Parkingeniørs faglige identitet i den grønne
sektor
• har en klar oplevelse af at kunne tage ansvar for egen læring på studiet,
herunder ansvar for et velfungerende gruppearbejde
Formålene indebærer, at den studerende
Viden:
• forstår professionens placering, opgaver og funktioner i erhvervsmæssig
sammenhæng
• kender til jobtyper og jobmarkedet
• kender de mest almindelige maskiner, der anvendes i faget
• kender de mest almindelige materialer, der anvendes i faget
• kender til kravene i forbindelse med rapportskrivning
Færdigheder:
• kan anlægge simple have- og parkelementer
• kan artsbestemme minimum 100 planter, der typisk anvendes i urbane miljøer
• kan anvende AutoCAD til fremstilling af enkle plantegninger
• kan udføre enkle illustrationer, plan- og snittegninger i hånden
• kan anvende fagsprog i forbindelse med opgaver, virksomhedsbesøg og
anden undervisning
• kan udarbejde rapporter på et opgaveteknisk højt niveau
Kompetencer:
• kan overføre den opnåede viden og metoder til fortsat indlæring i de
efterfølgende kurser på uddannelsen
• kan reflektere over Have- og Parkingeniørs faglige identitet i den grønne
sektor
• har en klar oplevelse af at kunne tage ansvar for egen læring på studiet,
herunder ansvar for et velfungerende gruppearbejde
Undervisningsform
Forelæsning,
holdundervisning, gruppearbejde, praktiske øvelser, ekskursioner,
studietur, virksomhedsbesøg og selvstudium
Bemærkninger
Undervisningen foregår i
Nødebo og på Roskilde Tekniske Skole, både inde og ude. Den
studerende skal selv medbringe sikkerhedssko og
arbejdshandsker.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Ekskursioner
- 77
- Forberedelse
- 100
- Forelæsninger
- 77
- Praktiske øvelser
- 150
- I alt
- 408
Tilmelding
Hvis du ikke er indskrevet på
professionsbacheloruddannelserne tilmeldes kurset på mail til
pcj@life.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøvePortfolioPræsentation af kursets øvelser og opgaver, samt refleksioner over egen læring, afleveres i et portfolio, som bedømmes.
- Krav til indstilling til eksamen
- Rettidig aflevering af de stillede øvelser og opgaver, bestået stopprøve i plantekendskab, samt tilstedeværelse i undervisningen jf. lektionsplan.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10064U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A og BDer kan forekomme elementer, som ligger udenfor ugestruktur.
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Studienævn
- Professionsbachelorstudienævn SCIENCE
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Henriette Bonde (hbonde@ign.ku.dk)
Undervisere
Henriette Bonde
Susanne Ogstrup
Oliver Bühler
Klaus Aggerskov
Hans Plovstrup
Gemt den
16-08-2013