LSLS10061U International Naturforvaltning

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

International Natural Resource Management

Uddannelse
Skov- Landskabsingeniør
Kursusindhold

1. Kursusintroduktion
- Specielt fokus på lande og regioner med overgangsøkonomi eller som befinder sig i en post-konfliktsituation eller regioner med en svag regeringsførelse; altså hvor de samfundsmæssige forhold gør at naturressourcerne er under et særligt pres

2. Verdens klima og befolkning
- Økologisk, økonomisk og samfundsmæssig overblik
- Vegetations og plantebælter
- Klimazoner

3. Globale Naturressourcer
- Globale skovopgørelser, fakta og trends - og problematikker
- Verdens andre naturarealer og deres bevaring (Nationalparker og andre reserves)
- Skovpolitik: konventioner, nationale skovprogrammer, master planer. EU og FNs rolle m.v.

4. Den globale udfordring: mennesket og naturressourcer
- Bæredygtighedsbegreb(er)
- Baggrund og mål for udviklingsbistand
- Globalt udviklingsindsats og danske prioriteter
- Sammenhæng mellem naturressourceforvaltning og bistand og handel.
- Eksempler på større indsatser hvor naturressourcer er i centrum
- Klimaforhold: Klima mitigation og adaptation
- Betalingsmodaliteter for milømæssige ydelser, Fx REDD.

5. Civilsamfundet og naturressourcer
- NGO’ernes og civilsamfundets rolle i naturforvaltning
- Typer af NGO’er fx advocacy NGO’er, selvstændige, lokale, internationale NGO’er
- Indfødte folks rettigheder og potentialer

6. Skov- og naturforvaltning
- God regeringsførelse og decentralisering
- Landskabsplanlægning (land-use planning)
- Tropisk skovøkologi og pricipper for tropisk skovdyrkning
- Illegale aktiviteter, fx ulovlig tømmerhugst
- Regler for tømmerhandel og import
- Genressourcebevaring, formål og metoder samt træforædling intro.
- Naturbevarelse og beskyttelse
- Certificering af forvaltning og produkter
- Planteproduktion og forsyning
- Wildlife Management (bevaring, udvikling og integration)

7. Decentraliseret skov- og naturforvaltning
- Decentraliseret og centraliseret skov- og naturforvaltning
- Fællesarealer fællesansvar og brugerrettigheder
- Community forestry

8. Agroforestry- intro og cases

9. Valgfrit landtema tema (eventuelt som del af projetrapporter/studietur)

Målbeskrivelser
Skov- og Landskabssektoren indgår i og er i mange sammenhænge afhængig af internationale forhold. Forståelse for fagområdernes vilkår og udvikling i andre lande er af stor betydning for skov- og landskabsingeniører – uanset om de arbejder i Danmark eller i udlandet.

Med udgangspunkt i udvalgte internationale problemstillinger er formålet med faget at den studerende kan demonstrere kendskab til hvordan sociale, økonomiske og miljømæssige faktorer indgår i naturforvaltning i andre lande og klimazoner, hvor naturressourcerne er under særlig pres. Faget fokuserer på udviklingsproblematikker i regioner og klimazoner hvor naturressourcerne er under særligt pres.

Formålet indebærer, at den studerende kan


Viden:
- demonstrere viden om hvordan kulturelle, sociale og naturgivne omstændigheder sætter de overordnede rammer for skov- og landskabsforvaltningen
- udpege og referere generelle samfundsmæssige og naturgivne udviklingsproblematikker og udviklingsteorier i lande med overgangsøkonomi, udviklingslande og regioner hvor naturressourcerne er presset
- vise overblik over hvordan forskellige fagområder indgår naturressourceforvaltningen i andre lande
- vise overblik over og sammenfatte væsentlige udvalgte samfundsmæssige, politiske, økonomiske og økologiske forhold for skov- og naturforvaltningen i de i kurset berørte lande og regioner
- identificere hvor, hvordan og hvorfor naturressourcer er under særlig pres indenfor specifikke faglige områder, lande og regioner.


Færdigheder:

- årsagsanalysere naturrelaterede udviklingsproblematikker i ovennævnte områder
- demonstrere forståelse for hvordan væsentlige planlægnings-, styringsværktøjer anvendes og indgår i opgaver, projekter og programmer som potentielt involvere international deltagelse eller opmærksomhed
- fremsætte konkrete argumenterede løsningsforslag til bæredygtig naturforvaltning i givne situationer
- under henvisning til specifikke cases formulere metoder, teknikker som vil forbedre en given situation
- under henvisning til specifikke cases ræsonnere og evaluere specifikke naturforvaltningsmetoders svagheder og styrker
- perspektivere scenarier og beslutningsoplæg over forskellige indgreb.

Kompetencer:
- analysere relevante skov- og naturforvaltningsmæssige problemstillinger under hensynstagen til et samfundsmæssigt helhedsperspektiv, herunder at diskutere og vurdere eventuelle løsningsforslag
- formulere en faglig og etisk kritisk holdning til anvendt teori
- forklare væsentlige forhold som fremmer samarbejde med den lokale befolkning
- identificere områder indenfor international naturforvaltning som vil kræve yderligere læring.
Kernematerieale udleveres.
Litteratur er overvejende på engelsk.
Rettidig afleveret og godkendt informationsrapport.
Basal forståelse for naturforvaltning og/eller samfundsvidenskab.
Sprogundskaber til at kunne læse og forstå engelsk faglitteratur.
Tilnærmelsesvis alt litteratur er på engelsk.
Ud over forelæsninger med diskussion vil der være gruppearbejde.
Kurset har en kobling til et landetema og de SLing-studerendes studietursrapport. Rammerne for studieturen er beskrevet i et særligt notat. Studieturen er ikke obligatorisk og ikke deltagelse forhindrer ikke gennemførsel af kurset.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Forberedelse
  • 97
  • Forelæsninger
  • 98
  • Projektarbejde
  • 8
  • I alt
  • 204
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min med opsyn.
Mundtlig eksamen
Krav til indstilling til eksamen
Tilmelding via Email: pcj@life.ku.dk
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen