LSLS10059U Projektstyring
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Project management
Uddannelse
Skov- og Landskabsingeniør
Have- og parkingeniør
Have- og parkingeniør
Kursusindhold
Introduktion: Hvad er et
projekt, projektarbejdsformen, grundmodeller, projektledelsen.
Projektets historie: Organisationsformen, ledelsesformen
Projektarbejdsformen: Kendetegn, projekttyper, projekter i organisationen, refleksioner
Målsætningen: Målsætning, projektcyklus, opgaveusikkerhed, udvikling af målsætning
Resultatet: Interessenter, Interessenthåndtering
Projektplanen: Principperne bag den gode plan, projektgruppen, planlægningsmetoder, risikoanalysen
Organisering: Roller i projektets organisation
Projektlederen: Styringsværktøjer, opfølgning, mødeledelse
Kommunikation og forandring: Hyppige fejl i kommunikation, målrettet kommunikation, kommunikation der understøtter forandringer
Ledelse af gruppen: Lederskab, dannelse af projektgruppen, motivation og feedback, coaching, konflikthåndtering, ledelsesprocesser
Ledelse af flere projekter: Project goverance, porteføljeoverblik, rolle- og ansvarsfordeling, prioritering af projekter, fælles sprog, project exellence
Projektets historie: Organisationsformen, ledelsesformen
Projektarbejdsformen: Kendetegn, projekttyper, projekter i organisationen, refleksioner
Målsætningen: Målsætning, projektcyklus, opgaveusikkerhed, udvikling af målsætning
Resultatet: Interessenter, Interessenthåndtering
Projektplanen: Principperne bag den gode plan, projektgruppen, planlægningsmetoder, risikoanalysen
Organisering: Roller i projektets organisation
Projektlederen: Styringsværktøjer, opfølgning, mødeledelse
Kommunikation og forandring: Hyppige fejl i kommunikation, målrettet kommunikation, kommunikation der understøtter forandringer
Ledelse af gruppen: Lederskab, dannelse af projektgruppen, motivation og feedback, coaching, konflikthåndtering, ledelsesprocesser
Ledelse af flere projekter: Project goverance, porteføljeoverblik, rolle- og ansvarsfordeling, prioritering af projekter, fælles sprog, project exellence
Målbeskrivelser
Viden:
- definere hvad et projekt er samt beskrive hvad et projekt består af og hvilke faser et projekt gennemløber
- redegøre for fordele og ulemper ved forskellige projektstyringsværktøjer
Færdigheder:
- opstille hensigtsmæssige mål under hensyntagen til en organisations eller et projekts mission og vision
- anvende forskellige projektplanlægningsværktøjer og andre projektredskaber.
- identificere problemstillinger og faldgruber knyttet til forskellige projektforløb
- vise opnåede erfaringer inden for styring og evaluering af projekter. Herunder ressourcestyring, kvalitetsstyring, resultatstyring og porteføljestyring.
- formidle et projekts mål, forløb og produkter m.m. til projektdeltagere samt øvrige ekstern og interne interessenter.
Kompetencer:
- foreslå forskellige løsningsmodeller i forhold til en konkret projektopgave
- argumentere for og reflektere over egne valg i et projektforløb.
- reflektere over selvledelse i relation til egen rolle som projektleder.
- definere hvad et projekt er samt beskrive hvad et projekt består af og hvilke faser et projekt gennemløber
- redegøre for fordele og ulemper ved forskellige projektstyringsværktøjer
Færdigheder:
- opstille hensigtsmæssige mål under hensyntagen til en organisations eller et projekts mission og vision
- anvende forskellige projektplanlægningsværktøjer og andre projektredskaber.
- identificere problemstillinger og faldgruber knyttet til forskellige projektforløb
- vise opnåede erfaringer inden for styring og evaluering af projekter. Herunder ressourcestyring, kvalitetsstyring, resultatstyring og porteføljestyring.
- formidle et projekts mål, forløb og produkter m.m. til projektdeltagere samt øvrige ekstern og interne interessenter.
Kompetencer:
- foreslå forskellige løsningsmodeller i forhold til en konkret projektopgave
- argumentere for og reflektere over egne valg i et projektforløb.
- reflektere over selvledelse i relation til egen rolle som projektleder.
Undervisningsform
I kurset arbejdes med flere
konkrete projekter som omdrejningspunkt. Forskellige metoder,
værktøjer, modeller og teorier præsenteres i forelæsningerne og
søges koblet til de forskellige faser i styringen af de konkrete
projekter.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 100
- Forelæsninger
- 30
- Projektarbejde
- 70
- I alt
- 204
Tilmelding
Hvis du ikke er indskrevet på
professionsbacheloruddannelserne tilmeldes kurset på mail til
pcj@life.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.Skriftlig eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10059U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Professionsbachelorstudienævn SCIENCE
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Michael Hasse Schacht (mhsc@ign.ku.dk)
Undervisere
Michael Schacht
Gemt den
16-08-2013