LSLS10051U Formidling
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Interpretation and Promotion
Uddannelse
Skov- og landskabsingeniør
Have- og parkingeniør
Have- og parkingeniør
Kursusindhold
1.
Formidlingsteori:
Målgrupper, afsender, mål, budskaber, medievalg
2. Læringsteori:
Forudsætninger, læringsmål, læringsformer (Mange intelligenser, læringsstile)
3. Mundtlig formidling:
Præsentationsteknik, kropssprog, stemmeføring, personlig fremtræden
4. Skriftlig formidling:
Foldere, artikler, hjemmesider, rapporter, pressemeddelelser
5. Planlægning og evaluering:
Formidlingens mål, midler, forløb, evalueringsmetoder
6. Støttepunkter for formidling:
Publikumsfaciliteter, stier, skilte, foldere, pladser mv.
7. Refleksionsmetoder:
Feedbackmetode, egenrefleksion, nytænkning
Målgrupper, afsender, mål, budskaber, medievalg
2. Læringsteori:
Forudsætninger, læringsmål, læringsformer (Mange intelligenser, læringsstile)
3. Mundtlig formidling:
Præsentationsteknik, kropssprog, stemmeføring, personlig fremtræden
4. Skriftlig formidling:
Foldere, artikler, hjemmesider, rapporter, pressemeddelelser
5. Planlægning og evaluering:
Formidlingens mål, midler, forløb, evalueringsmetoder
6. Støttepunkter for formidling:
Publikumsfaciliteter, stier, skilte, foldere, pladser mv.
7. Refleksionsmetoder:
Feedbackmetode, egenrefleksion, nytænkning
Målbeskrivelser
Målet med kurset er at
den studerende skal kunne planlægge, gennemføre og evaluere
forskellige typer af formidlingsaktiviteter. Herunder skal den
studerende i arealforvaltningen kunne identificere de faciliteter,
der er nødvendige for at understøtte formidlingens gennemførelse.
Målet indebærer, at den studerende kan
Viden:
- identificere forskellige målgrupper, deres værdier og forudsætninger
- forklare sine overvejelser med valg af målgruppe, formidlingsmedie og budskaber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsplan
- anvende forskellige læringsmæssige begreber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsaktiviteter
- forholde sig kritisk og reflekteret til de forhold og processer, der skaber optimale forudsætninger for læring
Færdigheder:
- tilrettelægge, gennemføre og evaluere konkrete mundtlige formidlingsaktiviteter, herunder guidede ture
- udarbejde konkrete skriftlige formidlingsprodukter, med vægten lagt på pressemeddelelser, foldere, skilte, artikler, rapporter
- opstille konkrete mål med formidling og i relation hertil udvælge relevante midler i formidlingen
- tilrettelægge mundtlige formidlingssituationer ud fra hensigtsmæssige overvejelser omkring valg af budskaber, mål med formidlingen, målgrupper og øvrige praktiske forhold
- kan analysere og vurdere hjemmesiders opbygning og indhold, således at den studerende bliver i stand til at bidrage med indhold og udvikling af hjemmesider.
Kompetencer:
- analysere et naturområdes muligheder og begrænsninger i forhold til udvikling af nuværende og potentielle formidlingsaktiviteter
- inddrage relevante samarbejdsparter i tilrettelæggelse og gennemførelse af en formidlingsplan
- kan forstå sig selv i forhold til at udvikle egne formidlingskompetencer
Målet indebærer, at den studerende kan
Viden:
- identificere forskellige målgrupper, deres værdier og forudsætninger
- forklare sine overvejelser med valg af målgruppe, formidlingsmedie og budskaber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsplan
- anvende forskellige læringsmæssige begreber i forbindelse med tilrettelæggelse af formidlingsaktiviteter
- forholde sig kritisk og reflekteret til de forhold og processer, der skaber optimale forudsætninger for læring
Færdigheder:
- tilrettelægge, gennemføre og evaluere konkrete mundtlige formidlingsaktiviteter, herunder guidede ture
- udarbejde konkrete skriftlige formidlingsprodukter, med vægten lagt på pressemeddelelser, foldere, skilte, artikler, rapporter
- opstille konkrete mål med formidling og i relation hertil udvælge relevante midler i formidlingen
- tilrettelægge mundtlige formidlingssituationer ud fra hensigtsmæssige overvejelser omkring valg af budskaber, mål med formidlingen, målgrupper og øvrige praktiske forhold
- kan analysere og vurdere hjemmesiders opbygning og indhold, således at den studerende bliver i stand til at bidrage med indhold og udvikling af hjemmesider.
Kompetencer:
- analysere et naturområdes muligheder og begrænsninger i forhold til udvikling af nuværende og potentielle formidlingsaktiviteter
- inddrage relevante samarbejdsparter i tilrettelæggelse og gennemførelse af en formidlingsplan
- kan forstå sig selv i forhold til at udvikle egne formidlingskompetencer
Undervisningsform
Undervisningen foregår som
holdundervisning afvekslende med løsning af opgaver og mindre
projektarbejder samt øvelser i felten. Desuden foretages
ekskursioner, hvor naturvejledning og formidlingsrollen
demonstreres ligesom betydning og effekten heraf drøftes. Der
udarbejdes et afsluttende projekt i grupper, hvor en konkret,
mindre formidlingsopgave løses. Kurset afsluttes med en individuel
formidlingspræsentation i relation til det afsluttende
kursusprojekt.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 15
- Ekskursioner
- 15
- Forberedelse
- 94
- Forelæsninger
- 30
- Praktiske øvelser
- 50
- I alt
- 204
Tilmelding
Hvis du ikke er indskrevet på
hopi eller sling-uddannelsen tilmeldes kurset via mail til
pcj@life.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveMundtlig eksamen
- Krav til indstilling til eksamen
- Casebaseret synopsis
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10051U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Professionsbachelorstudienævn SCIENCE
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Mette Aaskov Knudsen (mek@ign.ku.dk)
Gemt den
16-08-2013