LSLS10047U Natur- og landskabspleje

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Nature and Landscape Management

Uddannelse
Skov- og landskabsingeniør
Kursusindhold
* Introduktion til naturpleje
Eksempler på opgaver der er relevante for en skov- og landskabingeniør.
Afgrænsning af fagområdet
Opstilling af målsætninger

* Plejemetoder
Gennemgang af forskellige plejemetoder
Græsning: de forskellige dyr og deres plejebehov, potentiale (herunder græsningsmønstre) , begrænsninger, fordele og ulemper
Slåning: De forskellige maskiner, deres potentiale, begrænsninger, fordele og ulemper. Samt afbrænding, rydning og andre metoder.

* Pleje af lysåbne naturtyper
Gennemgang af status-mål-midler for de mest almindelige naturtyper (ferskeenge, moser, heder, overdrev, klitter og strandenge).
Bæredygtig naturpleje, hvor de økologiske hensyn vejer tungt.
Plejeplanlægning, udførsel og konsekvensvurdering.

* Landskabsanalyser
Udarbejdelse af statusvurdering over et givet område, med henblik på overblik (administrativt, biologisk og historisk). Indsigt i befolkningen ønsker til naturen, samt klarlægge arealets potentiale.

* Pleje af vandløb
Statusvurdering for vandløbene
Vandløbsmålsætninger
Fysiske forhold i vandløbene

* Bekæmpelse af invasive arter
Fokus på landskabsukrudt, deres udbredelse og metoder til begrænsning og bekæmpelse.

* Småplantninger i det åbne land
Plantning, renholdelse og vedligeholdelse af læhegn, vildt- og skjulebeplantninger. Plantearter og økonomi.
Målbeskrivelser

Den studerende skal med udgangspunkt i terrestriske naturarealer, søer og vandløb kunne:
• beskrive og vurdere tilstanden
• redegøre for natur- og rekreativtpotentiale
• opstille forskellige relevante målsætninger under hensyntagen til økonomiske, økologiske, juridiske og sociologiske interesser
• anvise forskellige plejetiltag, der fører til målopfyldelse
• vurdere konsekvenserne af målopfyldelse og metodevalg

Formålene indebærer, at den studerende på et givet dansk naturareal kan:

Viden:
- identificere og navngive danske naturtyper og deres underinddeling i henhold til botaniske og juridiske gældende termologier.
- beskrive den nuværende tilstand med vægt på biologiske, fysiske, rekreative og samfundsmæssige værdier.
- beskrive mulighederne for rekreative anlæg på baggrund af befolkningens ønsker til naturen.
- beskrive drifts- og plejemetoder, med hovedvægt på græsning, maskinløsninger, termiske indgreb, der kan føre til målopfyldelse.
Redegøre for forskellige plejemetoders fordele og ulemper.

Færdigheder:
- definere status og opstille målsætninger på baggrund af vegetations- og faunasammensætningen under hensyntagen til de overordnede politiske og økonomiske rammer.
- anvende fysisk indeks til vurderingen af forholdene i vandløb.
- udvise overblik over forskellige praktiske begrænsninger i forbindelse med driftsanvisninger med henblik på beliggenhed, fugtighed, terrænformer.
- reflektere over de enkelte plejemetoders egnethed herunder redegøre for metodevalg og konsekvenser samt opstille og argumentere for alternative metoder.
- reflektere over betydningen af pleje tidspunktet, samt hvordan resultatet påvirkes af tidspunktet for udførelsen.

Kompetencer:
- vurdere arealets egnethed som habitat for dyre og plantearter.
- vurdere arealets egnethed med henblik på forskellige rekreative anvendelsesmuligheder.
- håndtere og prioritere blandt forskellige interesser.
- ræsonnere sig frem til den optimale målsætning herunder forklare styrker og svagheder ved metodevalget.
- sammenligne og diskutere forskellige drifts- og plejemetoder der kan føre til målopfyldelse.
- vælge det optimale tidspunkt for pleje, drifts eller bekæmpelsestiltag under en given målsætning.
- diskutere og udvælge optimale plejemetoder og tidspunkt for et konkret areal.
- udarbejde pleje- eller restaureringsanvisninger.
- diskuterer og argumentere for metodevalg og konsekvenser.
- igangsætte og overvåge pleje, regulerings og restaureringsopgaver der fører til målopfyldelse.
- forudsige hvornår og i hvilket omfang specialkompetencerne bør inddrages.

Holdundervisnings og forelæsning. Gruppearbejde, øvelser og feltarbejde. Ekskursioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 23
  • Ekskursioner
  • 86
  • Forberedelse
  • 173
  • Forelæsninger
  • 30
  • Praktiske øvelser
  • 96
  • I alt
  • 408
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Eksamen foregår i felten.
Krav til indstilling til eksamen
Under kurset udarbejdes obligatoriske opgaver, der skal godkendes af underviseren
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen