LSLS10038U Økologi
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Ecology
Uddannelse
Skov- og
landskabsingeniør
Kursusindhold
Økosystemer (begreber og processer)
Jordbundslære og geologi
Planteanatomi og -fysiologi
Plantekendskab og plantemorfologi
Planteøkologi
Vegetationsøkologi: Plantesamfund og coenokliner
Insekter og svampe: Som skadevoldere og nytteorganismer i
økosystemer
Landbrugets og skovbrugets direkte og indirekte virkninger på
naturen (luftforurening med kvælstof, forurening af ferske områder
med kvælstof og fosfor)
Klima og CO2
Målbeskrivelser
Formålet med kurset er, at den studerende
med udgangspunkt i skove, søer, vandløb og terrestriske naturtyper
i det åbne land kan analysere et økosystem med henblik på en
bæredygtig forvaltning.
Terrestriske naturtyper i det åbne land: Moser (kær og højmoser), ferske enge, strandenge, græsland (græs-urte-vegetation, herunder overdrev), heder, klitter (kystkltter og indlandsklitter), småbiotoper i agerlandet.
• Formålet indebærer, at den studerende på et givet naturareal kan
Viden:
• beskrive elementerne og forklare væsentlige processer i økosystemet igennem iagttagelse og under anvendelse af de økologiske begreber
• beskrive og forklare relevante menneskelige påvirkninger af naturtyperne
Færdigheder:
• artsbestemme urter, buske og vedplanter med henblik på at beskrive og identificere naturtyper, herunder plantesamfund og coenokliner
• forklare planternes vækstfaktorer med vægt på lys, vand, varme, næring og vind
• forklare de økologiske forhold der betinger planternes udbredelse og tilpasninger til voksestedet
• udvælge og forklare forskelle i plantemorfologiske og – anatomiske tilpasninger til biotoper med vægt på rod, stængel, blade, blomst, frugt
• udvælge et antal insektarter , der er karakteristiske for naturtypen, bestemme arterne til minimum orden/familie og beskrive deres biologi og betydning for økosystemet
• identificere et antal skadeinsekter og skadesvampe samt beskrive deres levevis, skadebillede, betydning i økosystemet og mulige modforanstaltninger
• udtage nødvendige kvalitative jordprøver for at beskrive naturtypen med vægt på jordens struktur, tekstur, luft/vandforhold, næringsbindende evne, jordbundsprofil og jordbundsdannende processer
• forklare stofkredsløbene for kvælstof og fosfor samt påpege eventuelle ubalancer og angive mulige årsager til ubalancerne med henblik på at forstå de økologiske konsekvenser for økosystemet
• forklare de økologiske faktorer, der betinger dyr og planters overlevelses- og spredningsmuligheder i det åbne land
• give en plausibel forklaring på den givne lokalitets opståen og udvikling med vægt på sen- og postglaciale processer/ istidslandskabet og endogene processer
Kompetencer:
• analysere naturarealet med henblik på vegetationsudviklingen (0-scenarie)
• forklare de processer, der påvirker vegetationsudvikling med henblik på at kunne fastholde bestemte vegetationstyper og plantesamfund (plagioklimaks)
• identificere de edafiske, klimatiske og biotiske faktorer, der påvirker en given lokalitets flora og fauna, relatere disse faktorer til hinanden og vise sammenhængende lokalitetsforståelse
• analysere og vurdere økologiske konsekvenser af konkrete indgreb og tiltag
Terrestriske naturtyper i det åbne land: Moser (kær og højmoser), ferske enge, strandenge, græsland (græs-urte-vegetation, herunder overdrev), heder, klitter (kystkltter og indlandsklitter), småbiotoper i agerlandet.
• Formålet indebærer, at den studerende på et givet naturareal kan
Viden:
• beskrive elementerne og forklare væsentlige processer i økosystemet igennem iagttagelse og under anvendelse af de økologiske begreber
• beskrive og forklare relevante menneskelige påvirkninger af naturtyperne
Færdigheder:
• artsbestemme urter, buske og vedplanter med henblik på at beskrive og identificere naturtyper, herunder plantesamfund og coenokliner
• forklare planternes vækstfaktorer med vægt på lys, vand, varme, næring og vind
• forklare de økologiske forhold der betinger planternes udbredelse og tilpasninger til voksestedet
• udvælge og forklare forskelle i plantemorfologiske og – anatomiske tilpasninger til biotoper med vægt på rod, stængel, blade, blomst, frugt
• udvælge et antal insektarter , der er karakteristiske for naturtypen, bestemme arterne til minimum orden/familie og beskrive deres biologi og betydning for økosystemet
• identificere et antal skadeinsekter og skadesvampe samt beskrive deres levevis, skadebillede, betydning i økosystemet og mulige modforanstaltninger
• udtage nødvendige kvalitative jordprøver for at beskrive naturtypen med vægt på jordens struktur, tekstur, luft/vandforhold, næringsbindende evne, jordbundsprofil og jordbundsdannende processer
• forklare stofkredsløbene for kvælstof og fosfor samt påpege eventuelle ubalancer og angive mulige årsager til ubalancerne med henblik på at forstå de økologiske konsekvenser for økosystemet
• forklare de økologiske faktorer, der betinger dyr og planters overlevelses- og spredningsmuligheder i det åbne land
• give en plausibel forklaring på den givne lokalitets opståen og udvikling med vægt på sen- og postglaciale processer/ istidslandskabet og endogene processer
Kompetencer:
• analysere naturarealet med henblik på vegetationsudviklingen (0-scenarie)
• forklare de processer, der påvirker vegetationsudvikling med henblik på at kunne fastholde bestemte vegetationstyper og plantesamfund (plagioklimaks)
• identificere de edafiske, klimatiske og biotiske faktorer, der påvirker en given lokalitets flora og fauna, relatere disse faktorer til hinanden og vise sammenhængende lokalitetsforståelse
• analysere og vurdere økologiske konsekvenser af konkrete indgreb og tiltag
Undervisningsform
Holdundervisning/forelæsning. Gruppearbejde. Øvelser og
feltarbejde. Ekskursioner. Projektarbejde. Selvstudie.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 60
- Forberedelse
- 214
- Forelæsninger
- 64
- Praktiske øvelser
- 50
- Projektarbejde
- 20
- I alt
- 408
Tilmelding
Hvis du ikke er indskrevet på
professionsbacheloruddannelserne tilmeldes kurset via mail til
pcj@life.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minTo uger inden eksamen udleveres et projektområde. I grupper analyseres området med henblik at:
• analysere vegetationsudviklingen (0-scenarie)
• analysere jordbundsforholdene og sætte dem ind i en økologisk sammenhæng
• forklare de processer, der påvirker vegetationsudvikling med henblik på at kunne fastholde bestemte vegetationstyper og plantesamfund (plagioklimaks)
• identificere de edafiske, klimatiske og biotiske faktorer, der påvirker en given lokalitets flora og fauna, relatere disse faktorer til hinanden og vise sammenhængende lokalitetsforståelse
• analysere og vurdere økologiske konsekvenser af konkrete indgreb og tiltag - Krav til indstilling til eksamen
- Aflevering og godkendelse af 3 obligatoriske opgaver: Herbarium, jordbund og insekter
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10038U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Professionsbachelorstudienævn SCIENCE
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Jane Kongstad Nielsen (jkop@ign.ku.dk)
Undervisere
Jane Kongstad Nielsen
Hans Becker-Larsen
Gemt den
16-08-2013