LPLF10374U Botanik
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Botany
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
naturressourcer
Kursusindhold
Kurset kombinerer
plantesystematik og -økologi og opbygger en forståelse for danske
vegetationstyper og kulturlandskaber. Kurset beskæftiger sig især
med alle danske vildtvoksende planter, men også med kulturplanter i
bred forstand (dvs. afgrøder, grøntsager og nogle prydplanter).
Kurset tilbyder differentiering i de praktiske øvelser, hvor der
vil være mulighed for at vælge mellem forskellige planter afhængigt
af, om man er mest interesseret i naturtyper, vilde danske planter
eller kulturplanter. Endvidere er der også mulighed for
differentiering i opgaver og under diskussionsøvelser og
ekskursioner. Et solidt plantekendskab og evnen til hurtigt at
bestemme planter bliver opbygget. Dette er nødvendige kompetencer i
praktiske vegetationsanalyser, i forvaltningsopgaver, i arbejdet
med bevaringsbiologi og rødlistearter, i arbejdet med kulturplanter
og ved alle former for planteanvendelse. Faget Botanik giver et
grundigt indblik i mere end 50 plantefamilier, hvor hovedvægten er
på familier, der er væsentlige for forståelse af dansk vegetation,
danske kulturplanter og planter, der anvendes fx. til medicin.
Planternes karakteristiske morfologi og systematiske placering er
centralt i kurset. Botanik bygger ovenpå den viden, der er opnået i
faget Dyrs og Planters Diversitet, Organismebiologi, Farmakognosi
og Naturstofkemi eller tilsvarende kursus; og giver den nødvendige
botaniske baggrundsviden for alle, der skal beskæftige sig med
plantefag på universitetet. Kurset er også relevant for studerende
på andre studieretninger, hvor et solidt kendskab til planters
systematik, slægtskabsforhold og artsdiversitet er en vigtig
forudsætning, fx. indenfor plantebioteknologi eller plantebiologi
generelt. Der lægges vægt på, at den studerende bliver fortrolig
med botaniske arbejdsmetoder og terminologi, herunder anvendelsen
af såvel videnskabelige som danske plantenavne.
Den botaniske del af kurset giver et indgående kendskab til plantearter i danske vegetationstyper, til planters systematiske slægtskabsforhold og artsdiversitet, inklusiv afgrøder, grøntsager, og andre kulturplanter. Under kursusforløbet opnår studerende evne til at genkende danske plantefamilier og tilhørende plantearter og en detaljeret viden om udvikling og slægtskabsforhold blandt danske plantefamilier.
Vegetationsdelen af kurset gennemgår den danske vegetationshistorie siden sidste istid og beskriver den udvikling og de natur- og kultur-forhold, som har været væsentlige for at forme den aktuelle vegetation. Endvidere gennemgås naturlige og halvnaturlige danske plantesamfunds karakteristiske arts-sammensætning og specielle økologiske forhold. Der lægges vægt på, at emnerne i vid udstrækning bygger på konkrete eksempler, først og fremmest kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursioner.
Den botaniske del af kurset giver et indgående kendskab til plantearter i danske vegetationstyper, til planters systematiske slægtskabsforhold og artsdiversitet, inklusiv afgrøder, grøntsager, og andre kulturplanter. Under kursusforløbet opnår studerende evne til at genkende danske plantefamilier og tilhørende plantearter og en detaljeret viden om udvikling og slægtskabsforhold blandt danske plantefamilier.
Vegetationsdelen af kurset gennemgår den danske vegetationshistorie siden sidste istid og beskriver den udvikling og de natur- og kultur-forhold, som har været væsentlige for at forme den aktuelle vegetation. Endvidere gennemgås naturlige og halvnaturlige danske plantesamfunds karakteristiske arts-sammensætning og specielle økologiske forhold. Der lægges vægt på, at emnerne i vid udstrækning bygger på konkrete eksempler, først og fremmest kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursioner.
Målbeskrivelser
Efter kurset skal
den studerende være i stand til at kunne:
Viden
Identificere danske plantearter og udvalgte vegetationstyper
Beskrive væsentlige historiske og økologiske forhold i danske vegetationstyper
Udvise overblik over vildtvoksende danske plantefamilier og deres slægter og arter samt plantefamilier med arter, der dyrkes og anvendes i Danmark.
Beskrive ca. 50 danske plantefamilier.
Beskrive begreber indenfor plantemorfologi.
Referere regler for navngivning af planter.
Anvende identifikationsværktøj til danske planter.
Færdigheder
Analysere ca. 50 danske plantefamilier og indgående forklare deres morfologi, arter og systematik.
Identificere naturlige og antropogene plantepopulationer og vegetationstyper
Korrekt henføre alle planter fra pensum-familier (også arter, man aldrig har set før) til den korrekte familie.
Formidle viden om plantemorfologi og artsbestemmelse.
Analysere sammenhænge mellem planters morfologi og klassifikation.
Forklare regler for navngivning af planter.
Vurdere sammenhængen mellem klassifikation og fylogenier (slægtskabstræer).
Korrekt identificere de almindeligste danske afgrøder, grøntsager, frugttræer og buske.
Korrekt bestemme alle vilde danske plantearter fx. ved hjælp af Dansk Flora.
Kompetencer
Diskutere sammenhæng mellem ændring i kultur, miljøforhold og vegetationssammensætning
Vurdere bestemmelsesnøgler til danske plantearter.
Vurdere slægtskabsforhold imellem og indenfor plantefamilier.
Diskutere betydningen af korrekt artsbestemmelse af planter i forhold til anvendelse.
Diskutere begreberne afgrøder, grøntsager og kulturplanter.
Viden
Identificere danske plantearter og udvalgte vegetationstyper
Beskrive væsentlige historiske og økologiske forhold i danske vegetationstyper
Udvise overblik over vildtvoksende danske plantefamilier og deres slægter og arter samt plantefamilier med arter, der dyrkes og anvendes i Danmark.
Beskrive ca. 50 danske plantefamilier.
Beskrive begreber indenfor plantemorfologi.
Referere regler for navngivning af planter.
Anvende identifikationsværktøj til danske planter.
Færdigheder
Analysere ca. 50 danske plantefamilier og indgående forklare deres morfologi, arter og systematik.
Identificere naturlige og antropogene plantepopulationer og vegetationstyper
Korrekt henføre alle planter fra pensum-familier (også arter, man aldrig har set før) til den korrekte familie.
Formidle viden om plantemorfologi og artsbestemmelse.
Analysere sammenhænge mellem planters morfologi og klassifikation.
Forklare regler for navngivning af planter.
Vurdere sammenhængen mellem klassifikation og fylogenier (slægtskabstræer).
Korrekt identificere de almindeligste danske afgrøder, grøntsager, frugttræer og buske.
Korrekt bestemme alle vilde danske plantearter fx. ved hjælp af Dansk Flora.
Kompetencer
Diskutere sammenhæng mellem ændring i kultur, miljøforhold og vegetationssammensætning
Vurdere bestemmelsesnøgler til danske plantearter.
Vurdere slægtskabsforhold imellem og indenfor plantefamilier.
Diskutere betydningen af korrekt artsbestemmelse af planter i forhold til anvendelse.
Diskutere begreberne afgrøder, grøntsager og kulturplanter.
Undervisningsmateriale
Frederiksen S, Rasmussen F.N., Seberg O.
2006. Dansk Flora. Gyldendal.
Jacobsen N. og Jensen, J. 2005. Systematisk Botanik. Biofolia.
Lange, C.B.A. og Jacobsen, N. 2010. Biologisk Nomenklatur.
Mossberg, B. og L. Stenberg. 2005. Den Nye Nordiske Flora. Gyldendal.
Petersen, P.M. og Vestergaard, P. 2006. Vegetationsøkologi. Gyldendal.
Litteratur om danske afgrøder og kulturplanter (udleveres).
Jacobsen N. og Jensen, J. 2005. Systematisk Botanik. Biofolia.
Lange, C.B.A. og Jacobsen, N. 2010. Biologisk Nomenklatur.
Mossberg, B. og L. Stenberg. 2005. Den Nye Nordiske Flora. Gyldendal.
Petersen, P.M. og Vestergaard, P. 2006. Vegetationsøkologi. Gyldendal.
Litteratur om danske afgrøder og kulturplanter (udleveres).
Faglige forudsætninger
Viden svarende til et af
følgende kurser er en fordel:
Dyrs og Planters Diversitet
Organismebiologi (Biologi)
Farmakognosi og Naturstofkemi (Farma)
Dyrs og Planters Diversitet
Organismebiologi (Biologi)
Farmakognosi og Naturstofkemi (Farma)
Undervisningsform
Undervisningen vil veksle
mellem forelæsninger, øvelser, ekskursioner og opgaver
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 18
- Ekskursioner
- 22
- Forberedelse
- 69
- Forelæsninger
- 38
- Praktiske øvelser
- 38
- Teoretiske øvelser
- 21
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen (Eksamen er en fire timers skriftlig
eksamen.)
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.En del af eksamen (2,5 timer) er uden hjælpemidler og her testes de studerendes evne til at anvende den viden, der er opnået under kurset. Den anden del (1,5 time) af eksamen er en test af studerendes kompetencer i at bestemme planter. I anden del må bestemmelsesnøgler og dissektionsbestik bruges som hjælpemidler
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Frederiksen et al. 2006. Dansk Flora. Gyldendal.
Lütken, H.V. 2012. Kompendium i drivhusplanter.
Mossberg & Stenberg 2005 Den Nye Nordiske Flora. Gyldendal.
Dissektionsbestik - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
en intern bedømmer
- Eksamensperiode
- Eksamensugen i blok 4
Kriterier for bedømmelse
Eksamen vil blive bedømt på baggrund af kendskab til pensum og
opfyldelse af målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LPLF10374U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Kursusansvarlige
- Conny Bruun Asmussen Lange (3-6874734575716a7333707a336970)
Undervisere
Thure Pablo Hauser
Marten Sørensen
Henrik Vlk Lütken
Gemt den
23-06-2014