LPLF10362U Træer og buske
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Trees and Shrubs
Uddannelse
Bacheloruddanelsen i
landskabsarkitektur
Kursusindhold
På klasseniveau analyseres et antal
familier, slægter og arter grundigt i fællesskab (fællespensum)
I grupper eller individuelt specialiserer gruppen/den studerende sig i et antal plantefamilier og erhverver sig et dybtgående botanisk og økologisk kendskab til specialets familier, slægter og arter. De studerende skal finde og analysere relevante publikationer for de valgte plantefamilier (individuelt pensum).
Arbejdsformen er 1) studie og analyse af planter og litteratur i øvelseslokalet 2) havevandringer, 3) besøg i botaniske samlinger og 4) korte ekskursioner.
I grupper eller individuelt specialiserer gruppen/den studerende sig i et antal plantefamilier og erhverver sig et dybtgående botanisk og økologisk kendskab til specialets familier, slægter og arter. De studerende skal finde og analysere relevante publikationer for de valgte plantefamilier (individuelt pensum).
Arbejdsformen er 1) studie og analyse af planter og litteratur i øvelseslokalet 2) havevandringer, 3) besøg i botaniske samlinger og 4) korte ekskursioner.
Målbeskrivelser
Efter gennemførelse af kurset forventes
den studerende at kunne:
Viden:
Beskrive og identificere udvalgte vedplante-plantefamiliers slægter og arter.
Beskrive betydningen af genetisk diversitet og konsekvenserne heraf i forbindelse med anvendelse af arter og kultivarer.
Redegøre for udvalgte planters naturlige habitat
Færdigheder:
Have erhvervet et plantekendskab der senere kan anvendes i udarbejdelse af beplantningsplaner, vurdering af planters værdi i en given beplantning samt relatere kendskab til plantens naturlige voksested til beplantningsstrategi.
Kompetencer:
Bedømme en vedplantebeplantning.
Viden:
Beskrive og identificere udvalgte vedplante-plantefamiliers slægter og arter.
Beskrive betydningen af genetisk diversitet og konsekvenserne heraf i forbindelse med anvendelse af arter og kultivarer.
Redegøre for udvalgte planters naturlige habitat
Færdigheder:
Have erhvervet et plantekendskab der senere kan anvendes i udarbejdelse af beplantningsplaner, vurdering af planters værdi i en given beplantning samt relatere kendskab til plantens naturlige voksested til beplantningsstrategi.
Kompetencer:
Bedømme en vedplantebeplantning.
Undervisningsmateriale
Teoretiske forelæsninger kombineres med
praktiske øvelser med levende plantemateriale. Der arbejdes
individuelt og i grupper. Havevandringer og ekskursioner til
plantesamlinger
Faglige forudsætninger
Kompetencer svarende til
Naturgrundlaget 2, Dyrs og Planters diversitet, Botanik,
Have- og landskabsplanters botanik
Have- og landskabsplanters botanik
Undervisningsform
Kurset indledes med botanisk
gennemgang af fællesprojektets familier, slægter og arter. Der
arbejdes løbende med specialet, hvor studiet af de valgte familier
foregår som gruppearbejde under lærervejledning. Der arbejdes med
levende plantemateriale, herbarier, lærebøger, danske og
udenlandske bestemmelsesværker samt forskelligt
illustrationsmateriale. Der afholdes forelæsninger, havevandringer
og gruppearbejde. Ved øvelser/gruppearbejde karakteriseres og
diagnosticeres relevant plantemateriale. Der afholdes ekskursioner
(fx 3 halve dage) til udvalgte plantesamlinger
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Ekskursioner
- 17
- Forberedelse
- 74
- Forelæsninger
- 15
- Praktiske øvelser
- 39
- Projektarbejde
- 39
- Vejledning
- 20
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minMundtlig eksamination
- Krav til indstilling til eksamen
- Udarbejdelse af et individuelt pensum
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Mundtlig eksamination i fælles- og individuelt pensum. Der
forevises levende plantemateriale, illustrationer m.m. hvor den
studerende analyserer og redegør for systematiske tilhørsforhold
De to pensa vægtes ens ud fra målbeskrivelsen:
Viden:
Beskrive og identificere udvalgte vedplante-plantefamiliers slægter og arter.
Beskrive betydningen af genetisk diversitet og konsekvenserne heraf i forbindelse med anvendelse af arter og kultivarer.
Redegøre for udvalgte planters naturlige habitat
Færdigheder:
Have erhvervet et plantekendskab der senere kan anvendes i udarbejdelse af beplantningsplaner, vurdering af planters værdi i en given beplantning samt relatere kendskab til plantens naturlige voksested til beplantningsstrategi.
Kompetencer:
Bedømme en vedplantebeplantning.
De to pensa vægtes ens ud fra målbeskrivelsen:
Viden:
Beskrive og identificere udvalgte vedplante-plantefamiliers slægter og arter.
Beskrive betydningen af genetisk diversitet og konsekvenserne heraf i forbindelse med anvendelse af arter og kultivarer.
Redegøre for udvalgte planters naturlige habitat
Færdigheder:
Have erhvervet et plantekendskab der senere kan anvendes i udarbejdelse af beplantningsplaner, vurdering af planters værdi i en given beplantning samt relatere kendskab til plantens naturlige voksested til beplantningsstrategi.
Kompetencer:
Bedømme en vedplantebeplantning.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LPLF10362U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- ingen begrænsning på deltagerantal
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Kursusansvarlige
- Marian Ørgaard (moe@plen.ku.dk)
Gemt den
30-04-2013