LPLB10328U Tema: Plantevidenskab
Plant Science
Det overordnede emne for temakurset er plantevækstfaktorer,
afgrødefysiologi, plantedyrkning og planteforædling. Følgende
delelementer indgår:
- planteforædling til bedre afgrøder (genetisk diversitet,
forædlingsteknikker, bioteknologi m.v.).
- plantevækst i relation til jordbund og klima.
- planteproduktion (bæredygtighed, sædskifte, dyrkningsmæssige
foranstaltninger, plantesygdomme etc. ).
- plantekvalitet i relation til foder, human ernæring, bioenergi og
prydplanter.
Temakurset omfatter en teoretisk del (35%) og et eksperimentelt
temaprojekt (65%). Det eksperimentelle projekt er problemorienteret
og baseret på laboratoriearbejde og/eller analyse af eksisterende
datamateriale.
Temakursets formål er:
- at give tværfaglig viden om det naturgivne og biologiske grundlag
for plantevækst, planteproduktion og planteforædling.
- at give integreret viden om planters genetik og fysiologi i
relation til vækst, kvalitet og ressourceudnyttelse under
forskellige kombinationer af ydre vækstfaktorer.
- at give redskaber til en helhedsvurdering af mulighederne for at
forbedre planters produktivitet, ressourceudnyttelse, kvalitet og
tolerance over for ufavorable eller ændrede jordbunds- og
klimaforhold.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Referere grundlæggende fysisk-kemiske og b
iologiske parametre i jord-plante-atmosfære systemet
- Beskrive sammenhængen mellem plantevækstfaktorer,
afgrødefysiologi og plantevækst
- Beskrive interaktionen mellem genetiske, biologiske og edafiske
nøglefaktorer, som styrer afgrødeplanters ressourceudnyttelse,
modstandsdygtighed over for ufavorable vækstvilkår og kvalitet som
fødemidler, foder eller prydplanter.
Færdigheder:
- Integrere viden om biologiske processer, fysisk-kemiske
miljøfaktorer og naturgivne ressourcer til en operationel helhed.
- Anvende bæredygtighedsbegrebet på planteproduktionssystemer,
herunder low-input dyrkningssystemer.
- Vurdere betydningen af genetisk diversitet og mulighederne for at
frembringe nye og bedre sorter af kulturplanter gennem traditionel
forædling og bioteknologi.
- Identificere, analysere, formulere og bearbejde en konkret faglig
problemstilling i forhold til jord, planter, klima og miljø.
- Demonstrere en forståelse af anvendelsesområdet for specifikke
analysemetoder og eksperimentelle resultater, inkl.
modelanvendelse, til målrettet analyse og vurdering af konkrete
problemstillinger i dyrkede terrestriske økosystemer.
Kompetencer:
- Formidle skriftligt, samt gennemføre og fremlægge projekt.
- Reflektere og reagere på problemstillinger med
ressourceudnyttelses- og miljømæssig relevans.
- Samarbejde indenfor en gruppe og sikre en god kommunikation.
- Diskutere og overskue problemstillinger indenfor brug af
genteknologi på planter
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 30
- Forberedelse
- 62
- Forelæsninger
- 30
- Kollokvier
- 40
- Projektarbejde
- 250
- I alt
- 412
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve med opsyn.Mundtligt forsvarEksamen er sammensat af tre multiple choice del-eksaminer og afsluttende mundtligt projektforsvar. 7-trinsskala, ekstern censur.
Multiple choice del-eksamen afholdes tre gange i løbet af kurset på grundlag af specificeret pensum. Kursusdeltagerne skal besvare to af de tre del-eksamener. Hvis alle tre besvares tæller kun de to bedste.
Den mundtlige eksamen består af gruppe-baseret fremlæggelse med efterfølgende individuel eksamination, der tager udgangspunkt i projektrapporten
Vægtning: Multiple choice del-eksamen (33,3 %) Mundtlig eksamen (66,7 %) - Krav til indstilling til eksamen
- Gennemførelse af temaprojekt
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Multiple choice prøver er uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LPLB10328U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- B og C
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institutter
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Jan Kofod Schjørring (jks@plen.ku.dk)
Undervisere
Conny Bruun Asmussen Lange
Søren K. Rasmussen
Hans Thordal-Cristensen
Vagn Olsen
Renate Müller