LOJB10269U International økonomi og fødevarepolitik
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
International Economics and Food Policy
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
jordbrugsøkonomi
Kursusindhold
Kurset består af fire elementer:
• Basal økonomisk teori omfattende mikroøkonomi og handelsteori
• Økonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger på bedrifts-, sektor-, national- og internationalniveau. Problemstillingerne tager udgangspunkt i relevante og aktuelle problemer.
• Med udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling på baggrund af kursets faglige indhold, vil metode i problemorienteret projektarbejde blive introduceret og udviklet. Projektet gennemføres i grupper. Under arbejdet med projektet vil grupperne få både fagligt og metodisk vejledning,
• Generel erhvervsintroduktion og samfundsbeskrivelse.
• Basal økonomisk teori omfattende mikroøkonomi og handelsteori
• Økonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger på bedrifts-, sektor-, national- og internationalniveau. Problemstillingerne tager udgangspunkt i relevante og aktuelle problemer.
• Med udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling på baggrund af kursets faglige indhold, vil metode i problemorienteret projektarbejde blive introduceret og udviklet. Projektet gennemføres i grupper. Under arbejdet med projektet vil grupperne få både fagligt og metodisk vejledning,
• Generel erhvervsintroduktion og samfundsbeskrivelse.
Målbeskrivelser
Kurset har to hovedmålsætninger. 1) at
give de studerende en viden om generel mikroøkonomi og
international økonomi samt fødevaresektorens økonomiske,
institutionelle og erhvervspolitiske forhold og problemer såvel
nationalt som internationalt. 2) at give de studerende en
grundlæggende indføring i principperne bag det problemorienterede
og gruppebaserede projetarbejde samt at opnå erafing med at arbejde
på den måde. Argumentet for denne del er at væsentlige dele af det
samlede studie såvel som arbejdslivet efter endt uddannelse er
organiseret på denne måde.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden
• Referere generel introducerende økonomisk og jordbrugsøkonomisk teori
• Beskrive centrale problemstillinger inden for national, regional og international fødevarepolitik.
• Beskrive størrelsesforhold og udviklingstendenser inden for international økonomi og fødevareerhvervet.
• Udtrykke forståelse for hvilken funktion og hvilket udtryk en problemformulering har og hvordan man gennem en problemanalyse kommer frem til den
• Beskrive basale gruppedynamiske begreber
• Beskrive en model for projektarbejdet og dets forskellige faser
Færdigheder
• Analysere centrale nationale og internationale økonomiske problemstillinger ud fra simpel økonomisk teori.
• Anvende den opnåede viden til at udforme en problemformulering i forbindelse med en faglig rapport
• Anvende principperne om opbygningen af en rapport og formelt håndtere litteraturen korrekt.
Kompetencer
• Igangsætte og gennemføre et effektivt samarbejde i en gruppe om et fælles projekt. med dertil hørende udarbejdelse af en projektrapport der illustrerer den studerendes evne til at identificere, analysere, formulere og bearbejde en faglig relevant problemstilling.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden
• Referere generel introducerende økonomisk og jordbrugsøkonomisk teori
• Beskrive centrale problemstillinger inden for national, regional og international fødevarepolitik.
• Beskrive størrelsesforhold og udviklingstendenser inden for international økonomi og fødevareerhvervet.
• Udtrykke forståelse for hvilken funktion og hvilket udtryk en problemformulering har og hvordan man gennem en problemanalyse kommer frem til den
• Beskrive basale gruppedynamiske begreber
• Beskrive en model for projektarbejdet og dets forskellige faser
Færdigheder
• Analysere centrale nationale og internationale økonomiske problemstillinger ud fra simpel økonomisk teori.
• Anvende den opnåede viden til at udforme en problemformulering i forbindelse med en faglig rapport
• Anvende principperne om opbygningen af en rapport og formelt håndtere litteraturen korrekt.
Kompetencer
• Igangsætte og gennemføre et effektivt samarbejde i en gruppe om et fælles projekt. med dertil hørende udarbejdelse af en projektrapport der illustrerer den studerendes evne til at identificere, analysere, formulere og bearbejde en faglig relevant problemstilling.
Undervisningsmateriale
Undervisningsmateriale vil
blive anvist på kursets Absalon-side
Undervisningsform
Undervisningen omfatter
forelæsninger baseret på tematiske emner, teoretiske øvelser, hvor
der i grupper arbejdes med udleverede opgavesæt, der afspejler
pensum i bred forstand. Derudover gennemføres et problemorienteret
projektarbejde i grupper med tilknyttet metode- og projektvejleder.
Projekter tager udgangspunkt i kursets faglige indhold.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Ekskursioner
- 8
- Forberedelse
- 138
- Forelæsninger
- 55
- Praktiske øvelser
- 30
- Projektarbejde
- 143
- Teoretiske øvelser
- 30
- Vejledning
- 6
- I alt
- 412
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minBeskrivelse af eksamen: Eksamen gennemføres som en individuel mundtlig eksamination i pensum, projektrapport samt en personlig procesevaluering/-refleksion
Vægtning: Individuel mundtlig eksamen i pensum, projektrapport og personlig procesevaluering/-refleksion: 100% - Krav til indstilling til eksamen
- Godkendelse af 3 opgavesæt;
Godkendelse af projektrapport;
Aktiv deltagelse i midtvejs- og afsluttende seminar med præsentation og opponering - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
flere interne bedømmere
- Reeksamen
- Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere en
tilfredstillende dækning af målbeskrivelsens viden, færdigheder og
kompetencer
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LOJB10269U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- A og A
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Anders Dahl (and@ifro.ku.dk)
- Per Svejstrup Hansen (psh@ifro.ku.dk)
Gemt den
25-09-2013