LOJB10242U Tema: Anvendt økonomisk analyse
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Thematic Course: Applied Economic Analysis
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
jordbrugsøkonomi
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Kursusindhold
Kernen i temaet er
brugen af kvantitative metoder og modeller til at analysere en
given samfundsøkonomisk problemstilling. Temaets to dele behandler
to forskellige tilgange til kvantitative analyser: Økonometriske
modeller og teoretisk baserede simulationsmodeller.
I første del fokuseres på dataanalyse ved brug af den lineære regressionsmodel. Vægten ligger på at opnå en forståelse af regressionsmodellen specielt med henblik på fortolkning af modellens parametre. Et eksempel på problemstillinger i første del at temaet er estimation af systematiske forskelle i individers løn som følge af forskelle i uddannelsesniveau, erhvervserfaring og køn.
I anden del af temaet fokuseres på en indføring i udviklingen og brugen af simulationsmodeller. Vægten ligger på brug af eksisterende modeller til analyse af økonomiske problemstillinger, ikke på at opstille modeller, men via brug af modeller bliver der opbygget en viden om hvordan de er lavet. Der lægges vægt på en kritisk brug af modeller, fx i form af følsomhedsanalyser af forskellig art inkl. ændring af usikre sammenhænge i modellen. Eksempler på problemstillinger er økonomisk analyse af liberalisering af EU’s landbrugspolitik eller WTO forhandlinger, liberalisering af verdenshandlen for landbrugsvarer.
Fælles for de to emnekredse i temaet er, at det er valget af metode/model samt afprøvningen heraf på en konkret økonomisk problemstilling der er central.
I første del fokuseres på dataanalyse ved brug af den lineære regressionsmodel. Vægten ligger på at opnå en forståelse af regressionsmodellen specielt med henblik på fortolkning af modellens parametre. Et eksempel på problemstillinger i første del at temaet er estimation af systematiske forskelle i individers løn som følge af forskelle i uddannelsesniveau, erhvervserfaring og køn.
I anden del af temaet fokuseres på en indføring i udviklingen og brugen af simulationsmodeller. Vægten ligger på brug af eksisterende modeller til analyse af økonomiske problemstillinger, ikke på at opstille modeller, men via brug af modeller bliver der opbygget en viden om hvordan de er lavet. Der lægges vægt på en kritisk brug af modeller, fx i form af følsomhedsanalyser af forskellig art inkl. ændring af usikre sammenhænge i modellen. Eksempler på problemstillinger er økonomisk analyse af liberalisering af EU’s landbrugspolitik eller WTO forhandlinger, liberalisering af verdenshandlen for landbrugsvarer.
Fælles for de to emnekredse i temaet er, at det er valget af metode/model samt afprøvningen heraf på en konkret økonomisk problemstilling der er central.
Målbeskrivelser
Kurset sigter mod
at give den studerende en anvendelsesorienteret indføring i brugen
af økonometriske metoder og kvantitative modeller.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for grundlæggende økonometriske begreber med relation til den lineære regressionsmodel.
- Redegøre for den grundlæggende opbygning af en udvalgt kvantitativ økonomisk model.
Færdigheder
- Anvende data til at beskrive og belyse konkrete økonomiske problemstillinger.
- Udføre estimation og hypotesetest af parametre i den lineære regressionsmodel.
- Anvende enkle kvantitative generelle ligevægtsmodeller udfra en konkret økonomisk problemstilling.
Kompetencer:
- Gennemføre basale økonometriske analyser.
- Fortolke resultater af basale økonometriske analyser og drage relevante konklusioner.
- Bedømme kvantitative økonomiske modelberegninger og drage relevante konklusioner af sådanne modelberegninger.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for grundlæggende økonometriske begreber med relation til den lineære regressionsmodel.
- Redegøre for den grundlæggende opbygning af en udvalgt kvantitativ økonomisk model.
Færdigheder
- Anvende data til at beskrive og belyse konkrete økonomiske problemstillinger.
- Udføre estimation og hypotesetest af parametre i den lineære regressionsmodel.
- Anvende enkle kvantitative generelle ligevægtsmodeller udfra en konkret økonomisk problemstilling.
Kompetencer:
- Gennemføre basale økonometriske analyser.
- Fortolke resultater af basale økonometriske analyser og drage relevante konklusioner.
- Bedømme kvantitative økonomiske modelberegninger og drage relevante konklusioner af sådanne modelberegninger.
Undervisningsmateriale
Jeffrey M. Wooldridge.
Introductory Econometrics: A Modern Approach,
South-Western. Alternativt Jeffrey M. Wooldridge.
Introductory Econometrics: EMEA Adaptation
Øvrig litteratur vil blive anvist i forbindelse med kursusstart.
Øvrig litteratur vil blive anvist i forbindelse med kursusstart.
Faglige forudsætninger
Kompetencer svarende tkl
LMAB10066, LOJB10259, LMAB10066 og LMAB10069
Undervisningsform
Undervisningen vil veksle
mellem forelæsninger, øvelser og projektarbejde/større opgaver.
Dele af undervisningen i blok 3 vil foregå på engelsk.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 100
- Forelæsninger
- 40
- Praktiske øvelser
- 60
- Projektarbejde
- 200
- Vejledning
- 12
- I alt
- 412
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSkriftlig afleveringEn opgave inden for området økonometri og en indenfor modelbrug skal afleveres og bedømmes. Beregninger til opgaverne kan evt. laves i grupper, men hver studerende skal aflevere sine egne skriftlige besvarelser (i egne ord) på baggrund af de fælles gruppeberegninger.
De to skriftlige afleveringer vægter hver 50% i den samlede bedømmelse - Krav til indstilling til eksamen
- I forhold til økonometri-delen er det en forudsætning at de studerende i grupper afleverer 6 opgaver i løbet af blok 3. 5 af disse 6 opgaver skal godkendes.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
For at få karakteren 12 skal den studerende kunne demonstrere
en fuldt dækkende opnåelse af læremålene som de er beskrevet under
målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LOJB10242U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- B og B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Arne Henningsen (arne@ifro.ku.dk)
- Lars Bo Jacobsen
Gemt den
12-12-2013