LNAF10061U Bypolitik
Urban Politics
På kurset introduceres tre typer af bymæssige problemstillinger
og de bypolitiske indsatsområder, der er knyttet til dem: Det
sociale (byfornyelse og kvartersløft), det økonomiske
(bykonkurrence og arealudvikling) samt det fysiske og milømæssige
(fysisk planlægning, arkitektur, urbant landskab).
De tre indsatsområder ses i en helhed og der lægges vægt på de
indsatser, der er knyttet til udviklingen af det fysiske miljø. Der
tages fat i samspillet mellem forskellige aktører som borgere,
investorer, politikere og planlæggere og deres interesser og
hvordan disse afspejler sig i byen og forskellige bypolitikse
cases.
I tillæg til forelæsninger, diskussioner og studierejsen, arbejdes med en gennemgående analyseøvelse, der løses i mindre grupper. Der tages udgangspunkt i en nutidig bypolitisk case i København og spørges:
- Hvad var baggrunden for denne indsats? Hvilke problemer, visioner eller teorier lå til grund?
- Hvad er rammerne for indsatsen: Beliggenhed, bebyggelse og friarealer, trafikstruktur, social struktur?
- Hvilket/hvilke bypolitiske ”spor” (typer af bymæssige problemstillinger og hvilke politiske indsatsområder) karakteriserer jeres case og hvorfor?
- Hvem var involveret i projektet? Aktører / interessenter. Offentlige og private og borgere. Hvilke interesser havde de, hvad gjorde de for at opnå deres mål? Hvilke slags netværker var karakteristiske?
- Var der konflikter knyttet til indsatsen? Hvilke?
- Hvilke konkrete indsatser blev gennemført? Hvorfor? Hvad var mål og forventninger? Økonomi?
- Hvad var resultatet i social, økonomisk, miljømæssig og arkitektonisk forstand? Hvor og hvordan kan dette konkret aflæses i byen?
- Vurdering af resultatet. Perspektiver ift. andre eksempler og teorien.
Internationalt perspektiv sikres gennem udlandseksursion. Kursusdeltagere der ikke kan deltage i udlandsekskursionen afleverer en afløsningsopgave.
Landskabsarkitekter og bydesignere arbejder i praksis med situationer hvor byplan- og landskabsarkitektoniske løsninger indgår som en del af en samlet løsning på problemer, hvor mange aktører og politiske indsatser er i spil. Kurset sætter bydesignere og landskabsarkitekters specialistviden ind i en bypolitiske kontekst ved at give de studerende kendskab til væsentlige problemstillinger i byudvikling og de til typiske bypolitiske indsatser knyttet hertil, samt grundlæggende forståelse af samspillet mellem aktører og af planlægningens betydning for den faktiske udvikling af byerne. Der opøves analyse af en bypolitisk case og vurdering af de faktiske resultater i den på baggrund af litteratur, primær og sekundærdata samt problemanalyse. Projektarbejdet og opgaveaflevering foregår i grupper for at træne samarbejde.
Når kurset er færdigt ventes den studerende at kunne:
Viden:
- Identificere og beskrive grundlæggende elementer i bypolitiske problemer og indsatsområder
- Identificere og beskrive væsentlige bypolitiske aktører og deres roller i den fysiske planlægning
- Sætte den danske bypolitiske indsats i et internationalt perspektiv
Færdigheder:
- Indsamle litteratur samt primær- og sekundærdata, bearbejde det og vurdere dets kvalitet og relevans for den givne analyseopgave
- Analysere en given bypolitisk case med hensyn til baggrund, aktører, konflikter, konkrete tiltag og resultat.
Kompetencer:
- Arbejde effektivt i en gruppe om et fælles projekt og selvstændigt tage ansvar for resultatet
- Reflektere over byområders kvalitet og byplanlæggerens og landskabsarkitektens rolle i byudvikling.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 15
- Ekskursioner
- 40
- Forelæsninger
- 26
- Kollokvier
- 15
- Projektarbejde
- 110
- I alt
- 206
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveBeskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen på baggrund af projektopgave udarbejdet i gruppe. Den enkelte studerende evalueres på baggrund af spørgsmål til projektopgaven samt bredere spørgsmål til kursusindhold.
- Krav til indstilling til eksamen
- Afleveret projektopgave
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Den afleverede projektopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Intern censur. Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LNAF10061U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- 40
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Christian Fertner (chfe@ign.ku.dk)
- Lise Byskov Herslund (lihe@ign.ku.dk)