LNAF10056U Byplananalyse
Analysis of Urban Space and Behaviour
På kurset introduceres de overordnede principper for valg af metoder og gennemførelse af analyser, gennemgang af eksempler på anvendt metode, samt feltarbejde og projektarbejde i grupper med henblik på praktisk afprøvning af dataindsamling, analyser og præsentation af resultater.
Kurset består af en øvelsesdel og en teoridel, der forløber sideløbende.
I øvelsesdelen løses opgaver om forskellige analyseteknikker i grupper. Dette sker i fem byanalyse-metodeforløb, hvor følgende analysemetoder applikeres:
- visuel og strukturel stedsanalyse
- observationsanalyse
- space syntax analyse
- GIS analyse
- brugeranalyse (samfundsvidenskabelig metode).
Via de fem metodeforløb afprøves de grundliggende metode-komponenter med henblik på data-skabelse, analyse, konklusion og fremstilling. Projektarbejdet foregår dels som feltarbejde (dataindsamling), dels som skrivebordsarbejde (analyse) og afsluttes med en mundtlig fremlæggelse.
I teoridelen behandles en række ”hovedformer” inden for dataindsamling og analyse i relation til byplanområdet. Der fokuseres på betydningen af formål og vidensbehov, for-forståelse af byrummets betydning (teori) samt mulighederne for at analysere og konkludere om byplanmæssige problemstillinger. Stedsanalyser og geografisk/rumlige analyser er karakteriseret ved at fokusere på en afgrænset lokalitet og genstand for analysen er rummet/territoriet. Desuden introduceres hovedformerne inden for samfundsvidenskabelige metoder: kvalitative og kvantitative, der kan karakteriseres ved at fokusere på mennesker eller virksomheder (agenter) og deres vurderinger og handlinger.
Kursets hovedmålsætning er at give den studerende grundlæggende kendskab til hovedmetoder inden for analyse af byrums brug og betydning. Herunder geografisk/rumlige registreringer og analyser, såvel som kvalitative og kvantitative tilgange til indsamling og analyse af data fra respondenter.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- rumlige/geografiske analyser
- grundlaget for kvalitative og kvantitative dataindsamlings- og
analysemetoder
- anvendelse af samfundsvidenskabelige analysemetoder på
byplanområdet.
Færdigheder:
- indsamle, analysere og præsentere data på baggrund af forskellige
metodiske byanalyse-forløb
- udvælge og anvende metoder til at afdække byaktørers brugsmønstre
og præferencer
- formidle sig skriftligt og mundtligt om en specifik byplanmæssig
case
Kompetencer:
- overføre teorier og principper for metoder til nye situationer
- udvælge undersøgelsesmetoder ud fra formål og kontekst
- samarbejde med medstuderende om gennemførsel og afrapportering af
analyseforsøg.
Andersen, I. (2008): Den skinbarlige virkelighed. Samfundslitteratur, Frederiksberg, pp. 13-71.
Bundgaard, A., m.fl. (1982): Hvor bygning og byrum mødes. Arkitekten, 21-1982, pp. 421-438.
Finansministeriet m.fl. (2002): Vejledning om brugerundersøgelser. Uddrag, 25-38; 49-88; 91-94.
Hellevik, O. (1997): ‘Forskningsmetode’. In: Sociologi og statsvidenskab, Universitetsforlaget, Oslo, pp. 34-77.
Hillier, B. (1993): ‘Specifically Architectural Knowledge’. Nordisk Arkitekturforskning, 1993:2, pp.13-37.
Hjort, A. (1986): Om at interviewe kvalitativt. In: E.F.Jensen & R.Pittelkow (red.) Det ukendte publikum – nye metoder i medieforskningen, Københavns Universitet, pp. 99-109.
Jørgensen, P.S. (1989): ’Om kvalitative analyser – og deres gyldighed’. Nordisk Psykologi, Vol. 41, no.1, pp. 25-41.
Lynch, K. (1960): The Image of the City. Massachusetts: MIT press (26.oplag 1998), pp. 46-90.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 77
- Forelæsninger
- 63
- Praktiske øvelser
- 63
- Vejledning
- 3
- I alt
- 206
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 15 min---
- Krav til indstilling til eksamen
- Godkendelse af 4-5 opgaver i analysemetoder, som laves i løbet af de første 6 uger.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
- Reeksamen er mundtlig.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LNAF10056U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Maximum 50 studerende.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Trine Agervig Carstensen (tac@ign.ku.dk)
Undervisere
Bernhard Snizek