LNAB10085U Byplan - Strategi
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Urban Planning - Strategies
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
landskabsarkitektur
Kursusindhold
Dette kursus tilrettelægges i samarbejde
med kurset Byplan–projekt (310058). Begge kurser handler om
kommuneplanlægning, fra den overordnede kommuneplan og kommunale
udviklingsstrategier til projekter, bebyggelses- og lokalplaner. De
to kurser gennemføres i samarbejde med en dansk provinskommune med
det formål at kombinere undervisning i teori og metode med studier
i felten og udvikling af egne færdigheder i praksis. Under kurset
skal de studerende analysere kommunale planproblemer på forskellige
niveauer, bibringes en forståelse for de rammer, planlægningen
virker under, og selv arbejde med løsning af planlægningsopgaver.
Landskabsarkitektoniske kompetencer udvikles i arbejdet med
byplanopgaver gennem et fokus på rumlig helhedsopfattelse og
rumlige helhedsløsninger. Kurserne handler således om: hvorfor,
hvordan og under hvilke vilkår, man planlægger - fra det
strategiske niveau til formgivning af bebyggelser.
Hovedvægten i kurset Byplan-strategi lægges på planer og projekter, som kommunerne anvender til at tackle nye udviklingstræk i omverdenen og til at realisere ideer og mål for kommunens udvikling. Vi ser på skiftende udviklingstræk i en dansk kommune, dens rolle og identitet og de mål og visioner den sætter i samarbejde med institutioner, virksomheder og borgere om kommunens udvikling. Forståelsen for planlægningsproblemer og planløsninger trænes, og rammer og værktøjer i den kommunale planlægning introduceres.
Sideløbende gennemføres øvelser med analyser og egne løsningsforslag til rammer for detailplanlægning og projekter.
Hovedvægten i kurset Byplan-strategi lægges på planer og projekter, som kommunerne anvender til at tackle nye udviklingstræk i omverdenen og til at realisere ideer og mål for kommunens udvikling. Vi ser på skiftende udviklingstræk i en dansk kommune, dens rolle og identitet og de mål og visioner den sætter i samarbejde med institutioner, virksomheder og borgere om kommunens udvikling. Forståelsen for planlægningsproblemer og planløsninger trænes, og rammer og værktøjer i den kommunale planlægning introduceres.
Sideløbende gennemføres øvelser med analyser og egne løsningsforslag til rammer for detailplanlægning og projekter.
Målbeskrivelser
Kurset er tilrettelagt således, at det
retter sig mod praksis i såvel den offentlige som i den private
sektor.
Kurset bygger videre på kurset Plan og Design og afvikles i samspil med det umiddelbart forudgående kursus Byanalyse og det parallelt løbende kursus om Miljø- og Planlovgivningen.
Kurset Byplan-projekt (310058) kan med fordel tages i forlængelse af Byplan-strategi.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- redegøre for det danske planlægningssystems opbygning, principper og vigtigste virkemidler
- redegøre for hovedelementerne i strategisk planlægning
- redegøre for hovedtrækkene i den danske plantradition
Færdigheder:
- reflektere over planlæggerens rolle, opgaver og muligheder
- reflektere over i hvilke situationer man anvender udviklingsstrategier, planer og projekter
- foretage relevante analyser af en kommunes relationer til omverdenen og centrale planproblemstillinger
Kompetencer:
- beskrive en planlægningssituation, udpege dens centrale problemstillinger og fremkomme med løsningsforslag baseret på landskabsarkitektens faglighed.
Kurset bygger videre på kurset Plan og Design og afvikles i samspil med det umiddelbart forudgående kursus Byanalyse og det parallelt løbende kursus om Miljø- og Planlovgivningen.
Kurset Byplan-projekt (310058) kan med fordel tages i forlængelse af Byplan-strategi.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- redegøre for det danske planlægningssystems opbygning, principper og vigtigste virkemidler
- redegøre for hovedelementerne i strategisk planlægning
- redegøre for hovedtrækkene i den danske plantradition
Færdigheder:
- reflektere over planlæggerens rolle, opgaver og muligheder
- reflektere over i hvilke situationer man anvender udviklingsstrategier, planer og projekter
- foretage relevante analyser af en kommunes relationer til omverdenen og centrale planproblemstillinger
Kompetencer:
- beskrive en planlægningssituation, udpege dens centrale problemstillinger og fremkomme med løsningsforslag baseret på landskabsarkitektens faglighed.
Undervisningsmateriale
Gårdmand, Arne (1993): Dansk
Byplanlægning 1938-92
Kommunalt planmateriale
Diverse vejledninger fra ministerier
Udvalgte artikler og uddrag fra bøger, som bekendtgøres under kurset
Kommunalt planmateriale
Diverse vejledninger fra ministerier
Udvalgte artikler og uddrag fra bøger, som bekendtgøres under kurset
Faglige forudsætninger
Kurserne: Plan og Design,
Naturgrundlaget 1+2, Videnskabsteori og Miljø- og planlovgivning
(sideløbende med blok 2). Kurset gennemføres i samarbejde med
kurset Byplan-projekt (310058)
Undervisningsform
Undervisningen foregår som
forelæsninger, øvelser på tegnesal, ekskursioner, diskussioner og
tegnebords- og IT undervisning. Øvelser udføres på tegnesalen og
tilknyttede it-faciliteter. Projektarbejdet knyttes til en eller
flere geografiske lokaliteter. Forelæsninger og øvelser følges ikke
nødvendigvis ad. Forelæsningerne kan både fremstå som oplæg til
øvelser og desuden være en bredere orientering i faget, dvs. af
mere almendannende karakter. Hovedparten af projektarbejdet
gennemføres som gruppearbejde, idet der lægges vægt på diskussion
og ideudvikling i grupperne. Vejledningen foregår som katalysator
for denne proces.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 36
- Forberedelse
- 88
- Forelæsninger
- 24
- Projektarbejde
- 58
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve---
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal kunne:
Viden:
- redegøre for det danske planlægningssystems opbygning, principper og vigtigste virkemidler
- redegøre for hovedelementerne i strategisk planlægning
- redegøre for hovedtrækkene i den danske plantradition
Færdigheder:
- reflektere over planlæggerens rolle, opgaver og muligheder
- reflektere over i hvilke situationer man anvender udviklingsstrategier, planer og projekter
- foretage relevante analyser af en kommunes relationer til omverdenen og centrale planproblemstillinger
Kompetencer:
- beskrive en planlægningssituation, udpege dens centrale problemstillinger og fremkomme med løsningsforslag baseret på landskabsarkitektens faglighed.
Viden:
- redegøre for det danske planlægningssystems opbygning, principper og vigtigste virkemidler
- redegøre for hovedelementerne i strategisk planlægning
- redegøre for hovedtrækkene i den danske plantradition
Færdigheder:
- reflektere over planlæggerens rolle, opgaver og muligheder
- reflektere over i hvilke situationer man anvender udviklingsstrategier, planer og projekter
- foretage relevante analyser af en kommunes relationer til omverdenen og centrale planproblemstillinger
Kompetencer:
- beskrive en planlægningssituation, udpege dens centrale problemstillinger og fremkomme med løsningsforslag baseret på landskabsarkitektens faglighed.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LNAB10085U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- På grund af den intensive tegnebordsvejledning begrænses deltagerantallet til max 45. Studerende med fagpakke Byplan er sikret adgang.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Niels Boje Groth (nbg@ign.ku.dk)
Undervisere
Niels Boje Groth
Christian Fertner
Gemt den
30-04-2013