LNAB10060U Beplantningsdesign
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Planting Design
Kursusindhold
Kurset fokuserer på
anvendelse af planter som arkitektonisk materiale, design af
planteplaner (kultur-/naturpræg), farvesammensætninger og
driftsmæssige forhold samt relevant supplerende litteratur.
Hovedvægten lægges på arter og sorter, der anses for almindelige
inden for landskabsarkitekturen. Der lægges vægt på at den
studerende bliver fortrolig med disse planters naturlige habitat og
deraf afledte anvendelsesmuligheder. Målgruppen er
landskabsarkitektstuderende og andre studerende med interesse for
planteanvendelse.
Målbeskrivelser
Kursets primære formål
er at give de studerende forudsætninger for at sammensætte
æstetisk, økologisk og driftsmæssigt velfungerende beplantninger.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for æstetik og vækstvilkår for de i rapporten anvendte planter
- Identificere og redegøre for anvendelsesmuligheder for et antal øvrige prydplanter
Færdigheder:
- Analysere mulige plantesammensætninger ud fra et steds karakteristika med hensyn til jordbund, lys og æstetiske karakteristika, og på baggrund af dette designe og argumentere for et plantevalg
Kompetencer:
- Anvende dansk og fremmedsproget faglitteratur
- Udvikle, evaluere og diskutere beplantningsplaner for have og landskab
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for æstetik og vækstvilkår for de i rapporten anvendte planter
- Identificere og redegøre for anvendelsesmuligheder for et antal øvrige prydplanter
Færdigheder:
- Analysere mulige plantesammensætninger ud fra et steds karakteristika med hensyn til jordbund, lys og æstetiske karakteristika, og på baggrund af dette designe og argumentere for et plantevalg
Kompetencer:
- Anvende dansk og fremmedsproget faglitteratur
- Udvikle, evaluere og diskutere beplantningsplaner for have og landskab
Undervisningsmateriale
- Planter i Miljøet – Lærebog i Planteanvendelse, Forlaget Grønt Miljø, Ib Asger Olsen, 1999
- Træer og buske i by og land - økologi, fysiologi, morfologi, klima og dyrkning, Forlaget Grønt Miljø, Poul Erik Brander, Ib Asger Olsen og Jens Thejsen, 2010
Undervisningsform
Ved forelæsningerne gives en
gennemgang af forskellige typer kulturelle vækstsamfund inden for
de relevante plantegrupper: træer, buske, stauder og løg og knolde.
Der anvendes Powerpointfremvisninger, øvelser og et begrænset antal
ekskursioner. I øvelserne udarbejdes i grupper en eksamensopgave
omfattende beplantningsdesign for et eksisterende eller fiktivt
sted. Rapporten skal beskrive idé og motiv for plantevalg og
-sammensætning for den valgte øvelsesopgave. Der skal redegøres for
skalaforhold, struktur, rumlighed og rytme i plantesammensætningen
og via illustrationsplaner entydigt redegøres for planteplacering
og -antal, latinsk og dansk plantenavn, planteskolestørrelse og
kvalitet. Der arbejdes med en kombination af intensivt
gruppearbejde og selvstudier.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 15
- Forberedelse
- 53
- Forelæsninger
- 8
- Praktiske øvelser
- 120
- Vejledning
- 10
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Portfolio...
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LNAB10060U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- 50
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Lise Ellersgaard Schou
Gemt den
02-05-2013