LNAB10039U Plan og Design
Plan and Design
Kurset består af elementer, hvor viden, forståelse og
færdigheder støtter hinanden.
Historie, teori og metode
Gennem forelæsninger og ekskursioner gives et historisk overblik
med hovedvægt på landskabsarkitekturens udvikling og med
paralleller i arkitekturens og byplanlægningens historie.
Gennem forelæsninger, besigtigelser, og øvelser introduceres til grundlæggende begreber og metoder indenfor landskabsarkitektur og bydesign.
Tegning, præsentation og informationsteknologiDer instrueres og trænes i analytisk hånd- og digitaltegning og brug af fysiske modeller til brug igennem skitsering og præsentation af forslag. Informations teknologi anvendes som et centralt værktøj igennem kursus i form af information og billedbehandling, skitsering og præsentation. Det sker ved introduktioner og brug af programmer som GIS, CAD, Photoshop og Powerpoint.
Skitseopgaver
Opgaverne, der er konkrete og virkelighedsnære planlægnings- og designprojekter med enkle forudsætninger, består af korte og længere forløb. Mulige emner for skitseopgaverne kan være parker, haver, bebyggelsesplaner og byomdannelse.
De stillede opgaver har forskellig lokalitet og emne. En opgave består i at registrere og analysere sted og behov, og på dette grundlag udvikle en syntese dvs. et forslag. Projektarbejdet støttes af ekskursioner og ad hoc forelæsninger. Forslaget præsenteres grafisk, skriftligt og mundtligt.
Kurset skal øge bevidstheden om studiets hensigt, motivere til bacheloruddannelsens øvrige fag og understøtte den studerendes tillid til studievalget.
Målet er at give indsigt i landskabsarkitektur og by med fokus på problemstillinger, som disse fagdiscipliner arbejder med.
Viden
basale kundskaber om landskabsarkitekturens og byplanlægningens historie, teori og metoder samt aktuelle problemstillinger.
Færdigheder
beskrive og analysere udvalgte bydele, urbane landskaber, byrum og planer for disse, herunder benytte tegninger, kort, planer og litteratur til klarlæggelse af bydeles og anlægs udformning, funktion og historie.
udarbejde og præsentere skitseforslag
en begyndende øvelse i at problemformulere, registrere, analysere og skitsere.
repræsentation af analyser og forslag ved at tegne i hånden og digitalt, samt i at bygge terrænmodeller
Kompetencer
at arbejde kreativt med konkrete problemer
arbejde selvstændigt og arbejde effektivt sammen i en gruppe om et fælles projekt
øvelser og ekskursioner
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 68
- Forberedelse
- 392
- Forelæsninger
- 77
- Praktiske øvelser
- 161
- Projektarbejde
- 126
- I alt
- 824
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- PortfolioBeskrivelse af eksamen: Bedømmelse af det samlede materiale fremstillet i kurset. Ved gruppearbejde skal de studerende udspecificere, hvem der har lavet hvad.
Vægtning: 100% projekt arbejde - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LNAB10039U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- Placering
- Blok 1, Blok 2, Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- C, B og C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Richard Hare (hare@ign.ku.dk)
Undervisere
Richard Andrew Hare, hare@life.ku.dk, Skov & Landskab/Afd.
For Parker Og Urbane Landskaber, Tlf: 353-31781
Niels Boje Groth, nbg@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og
landskabsstudier, Tlf: 353-31834
Anne Tietjen, atie@life.ku.dk, Institut for Geovidenskab,
Naturressourcer og Planlægning/ By- og landskabsstudier, Tlf: 3533
1934