LNAB10002U Håndværk & æstetik i landskabsarkitektur
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Drafting & Design in Landscape Architecture
Kursusindhold
Forelæsninger
1. Æstetiske virkemidler i landskabsprojekter, herunder skala, proportion, stoflighed, struktur, rumlighed, formsprog, symbolværdi og udtryk.
2. Basale metoder i landskabsarkitektur, dvs. arbejdsprocessen med at få sammenhæng mellem målsætning, registrering, analyse og forslag i et opgaveforløb, herunder brug af koncept, reference og skitse.
Projektarbejde
Realitetsbetonet skitseopgave som løses og præsenteres grafisk og mundtligt. Under forløbet indarbejdes og reflekteres over metodemæssige forhold, herunder idé- og konceptudvikling samt skitseringsteknik. Forløbet suppleres med flere mere abstrakte formøvelser, der skal styrke den studerends evne i at arbejde med formgivning og visuelle udtryk.
I kurset vil der indgå fælles opgavepræsentationer og dislussioner samt eskursioner.
Forelæsninger
1. Æstetiske virkemidler i landskabsprojekter, herunder skala, proportion, stoflighed, struktur, rumlighed, formsprog, symbolværdi og udtryk.
2. Basale metoder i landskabsarkitektur, dvs. arbejdsprocessen med at få sammenhæng mellem målsætning, registrering, analyse og forslag i et opgaveforløb, herunder brug af koncept, reference og skitse.
Projektarbejde
Realitetsbetonet skitseopgave som løses og præsenteres grafisk og mundtligt. Under forløbet indarbejdes og reflekteres over metodemæssige forhold, herunder idé- og konceptudvikling samt skitseringsteknik. Forløbet suppleres med flere mere abstrakte formøvelser, der skal styrke den studerends evne i at arbejde med formgivning og visuelle udtryk.
I kurset vil der indgå fælles opgavepræsentationer og dislussioner samt eskursioner.
Målbeskrivelser
Målet er at træne i at udarbejde landskabsarkitektprojekter, og nyttiggøre den viden og kunnen, der er indhentet i både obligatoriske og valgfrie kurser, og samtidig fordybe sig i emnerne arkitektonisk håndværk og æstetiske virkemidler. Kurset opøver evnen til at udforme åbne rum gennem konkrete løsningsforslag. Dermed uddybes erfaringerne fra tidligere projektforløb i Plan og Design.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
Kan forstå æstetiske virkemidler i eksisterende uderum og i egne projekter
Færdigheder:
kan udøve det arkitektoniske håndværk, herunder præsentere landskabsarkitektoniske løsninger i en afklaret form. Gennem projektarbejdet opnås øvelse i at problemformulere, registrere, analysere, skitsere og kommunikere fagligt både grafisk og mundtligt.
Kompetencer:
kan reflektere over og tale om arbejdsmetoder og om den oplevelsesmæssige kvalitet af egne og andres konkrete landskabsarkitektprojekter
Målet er at træne i at udarbejde landskabsarkitektprojekter, og nyttiggøre den viden og kunnen, der er indhentet i både obligatoriske og valgfrie kurser, og samtidig fordybe sig i emnerne arkitektonisk håndværk og æstetiske virkemidler. Kurset opøver evnen til at udforme åbne rum gennem konkrete løsningsforslag. Dermed uddybes erfaringerne fra tidligere projektforløb i Plan og Design.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
Kan forstå æstetiske virkemidler i eksisterende uderum og i egne projekter
Færdigheder:
kan udøve det arkitektoniske håndværk, herunder præsentere landskabsarkitektoniske løsninger i en afklaret form. Gennem projektarbejdet opnås øvelse i at problemformulere, registrere, analysere, skitsere og kommunikere fagligt både grafisk og mundtligt.
Kompetencer:
kan reflektere over og tale om arbejdsmetoder og om den oplevelsesmæssige kvalitet af egne og andres konkrete landskabsarkitektprojekter
Faglige forudsætninger
Design- og
formgivningskompetencer svarende til min 1 års undervisning på
bachelorniveau indenfor landskabsarkitektur eller
tilsvarende.
Undervisningsform
Sted og emne for
skitseopgaven er valgt så projektet bedst muligt fremmer de nævnte
kompetencer. Ud fra opgavens forudsætninger skal deltagerne udvikle
projektet, få ideer og udvikle dem fra tanker til en plan for
udformning af stedet. Planen skal formidles så aktørerne, både
beslutningstagerne og brugerne af området, kan tage stilling til
forslaget. Afleveringen af et projekt sker i form af en grafisk
præsentation, hvor ideen og udformningen af projektet illustreres.
Ved eksamen fremlægges forslaget og den studerende indgår i dialog
med censor og eksaminator.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 20
- Forelæsninger
- 20
- Projektarbejde
- 116
- Vejledning
- 50
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minutterSkriftlig aflevering...
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Evne til at udarbejde et
arkitektonisk klart projektforslag, der svarer på den stillede
opgave.
Formidle projektforslaget klart og sammenhængende både grafisk, skrifteligt og mundtligt.
Tydeligøre projektets overordnede ide og oplevelsekvaliteter.
Reflektere over og kommunikere om egen proces og arbejdsmetode.
Formidle projektforslaget klart og sammenhængende både grafisk, skrifteligt og mundtligt.
Tydeligøre projektets overordnede ide og oplevelsekvaliteter.
Reflektere over og kommunikere om egen proces og arbejdsmetode.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LNAB10002U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- 50
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Rikke Munck Petersen (rmpe@ign.ku.dk)
Gemt den
31-03-2014