LNAA10092U Naturgrundlaget 2 - vegetation og økologi
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Natural Resources 2 - Ecology and Biodiversity
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
landskabsarkitektur
Kursusindhold
Kurset kombinerer viden om økologiske
processer, jord og vegetation med forståelse af de vigtigste danske
økosystemer. De studerende bliver fortrolige med økologiske samt
plante- og jordvidenskabelige problemstillinger, almindelige
plantearte, arbejdsmetoder og terminologi.I blok 3 gennemgåes
teorier om økologiske systemer og plante-jord-interaktioner samt
planternes vækstvilkår. Desuden introduceres de studerende til
menneskelige påvirkninger af naturgrundlaget i form af byernes
vand- og næringsstofkredsløb samt forureningsproblematik. I blok 3
indledes botanikdelen med en kort gennemgang af planternes ydre
opbygning og den dertil knyttede terminologi, som findes i
bestemmelsesværker. Der vil være praktiske øvelser i
plantebestemmelse samt introduktion af vigtige kulturplanter.
I blok 4 gives en oversigtsmæssig gennemgang af den danske vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af den udvikling, der er baggrund for og er med til at forklare den aktuelle vegetation. Der fokuseres på danske vegetationstyper i det åbne land og deres økologiske forudsætninger. Beskrivelse af økosystemernes artssammensætning tager udgangspunkt i et basalt kendskab til udvalgte plantefamilier og omkring 200 almindeligt forekommende danske plantearter. Der bruges såvel videnskabelige som danske artsnavne. En betydelig del af kurset bygger på konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursioner.
I blok 4 gives en oversigtsmæssig gennemgang af den danske vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af den udvikling, der er baggrund for og er med til at forklare den aktuelle vegetation. Der fokuseres på danske vegetationstyper i det åbne land og deres økologiske forudsætninger. Beskrivelse af økosystemernes artssammensætning tager udgangspunkt i et basalt kendskab til udvalgte plantefamilier og omkring 200 almindeligt forekommende danske plantearter. Der bruges såvel videnskabelige som danske artsnavne. En betydelig del af kurset bygger på konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursioner.
Målbeskrivelser
Efter kurset, skal den studerende være i
stand til at kunne forstå det økologiske naturgrundlag, dvs.
samspillet mellem lokalitet, vegetation og arealanvendelse i byer
og det åbne land i Danmark. Gennem kurset får de studerende et
økologisk-, plante- og jordvidenskabeligt vidensgrundlag for at
kunne foretage byplanlægning og landskabsforvaltning på en
miljømæssig og plantemæssig kvalificeret måde.
Viden:
- Beskrive generelle principper i økologi og deres anvendelse
- Identificere vigtige danske plantearter og vegetationstyper
- Kende de almindeligste kulturplanter, som anvendes i by, park og landskab
- Relatere økologiske teorier til viden om jord–plante-interaktioner
- Forstå sammenhængen mellem jord-plante systemet og vand- og luftkvalitet
- Indsigt i vigtige plantevækstfaktorer
- Indsigt i byernes vand –og stofkredsløb
Færdigheder:
- Arbejde med danske bestemmelsesværker og økologisk litteratur
- Analysere naturlige og menneskeskabte vegetationstyper og økosystemer
- Analysere plantevækst og diagnosticere mangel- og stress symptomer
- Vurdere økologiske og plante- og jordvidenskabelige muligheder til løsning af opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning
- opnå et plantefamilie- og plantearts-kendskab, som er nødvendig for at varetage opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning
Kompetencer:
- Diskutere fagets muligheder for at planlægge og forvalte økosystemer på en bæredygtig måde
- Evaluere økologiske processer i relation til kulturelle værdier og etiske principper
- Diskutere og vurdere muligheden for at bevare eller øge biodiversiteten i by og park
Viden:
- Beskrive generelle principper i økologi og deres anvendelse
- Identificere vigtige danske plantearter og vegetationstyper
- Kende de almindeligste kulturplanter, som anvendes i by, park og landskab
- Relatere økologiske teorier til viden om jord–plante-interaktioner
- Forstå sammenhængen mellem jord-plante systemet og vand- og luftkvalitet
- Indsigt i vigtige plantevækstfaktorer
- Indsigt i byernes vand –og stofkredsløb
Færdigheder:
- Arbejde med danske bestemmelsesværker og økologisk litteratur
- Analysere naturlige og menneskeskabte vegetationstyper og økosystemer
- Analysere plantevækst og diagnosticere mangel- og stress symptomer
- Vurdere økologiske og plante- og jordvidenskabelige muligheder til løsning af opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning
- opnå et plantefamilie- og plantearts-kendskab, som er nødvendig for at varetage opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning
Kompetencer:
- Diskutere fagets muligheder for at planlægge og forvalte økosystemer på en bæredygtig måde
- Evaluere økologiske processer i relation til kulturelle værdier og etiske principper
- Diskutere og vurdere muligheden for at bevare eller øge biodiversiteten i by og park
Faglige forudsætninger
Et kursus tilsvarende
Naturgrundlaget 1 - den levende jord
Undervisningsform
Ved forelæsningerne
gennemgås basale økologiske og plante-og jordvidenskabelige
principper og her introduceres de hyppigste økosystemer i både de
danske byer og i det åbne land. I øvelser og case-studies indøves
kendskab til arter og plantevækstfaktorer samt kendskab til teknisk
brug af jord. Ved ekskursionerne studeres karakteristiske danske
urbane samt rurale vegetationstyper.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 8
- Ekskursioner
- 48
- Forberedelse
- 124
- Forelæsninger
- 64
- Praktiske øvelser
- 80
- Projektarbejde
- 48
- Teoretiske øvelser
- 40
- I alt
- 412
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.4 timers skriftlig auditorieeksamen efter blok 3 og igen efter blok 4. Hver eksamen udgør 50 %
- Krav til indstilling til eksamen
- ingen
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Dansk Flora - Frederiksen et al 2012
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
- Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
Efter kurset, skal den studerende
være i stand til at kunne forstå det økologiske naturgrundlag, dvs.
samspillet mellem lokalitet, vegetation og arealanvendelse i byer
og det åbne land i Danmark. Gennem kurset får de studerende et
økologisk-, plante- og jordvidenskabeligt vidensgrundlag for at
kunne foretage byplanlægning og landskabsforvaltning på en
miljømæssig og plantemæssig kvalificeret måde.
Viden:
- Beskrive generelle principper i økologi og deres anvendelse
- Identificere vigtige danske plantearter og vegetationstyper
- Kende de almindeligste kulturplanter, som anvendes i by, park og landskab
- Relatere økologiske teorier til viden om jord–plante-interaktioner
- Forstå sammenhængen mellem jord-plante systemet og vand- og luftkvalitet
- Indsigt i vigtige plantevækstfaktorer
- Indsigt i byernes vand –og stofkredsløb
Færdigheder:
- Arbejde med danske bestemmelsesværker og økologisk litteratur
- Analysere naturlige og menneskeskabte vegetationstyper og økosystemer
- Analysere plantevækst og diagnosticere mangel- og stress symptomer
- Vurdere økologiske og plante- og jordvidenskabelige muligheder til løsning af opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning
- opnå et plantefamilie- og plantearts-kendskab, som er nødvendig for at varetage opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning
Kompetencer:
- Diskutere fagets muligheder for at planlægge og forvalte økosystemer på en bæredygtig måde
- Evaluere økologiske processer i relation til kulturelle værdier og etiske principper
- Diskutere og vurdere muligheden for at bevare eller øge biodiversiteten i by og park
Viden:
- Beskrive generelle principper i økologi og deres anvendelse
- Identificere vigtige danske plantearter og vegetationstyper
- Kende de almindeligste kulturplanter, som anvendes i by, park og landskab
- Relatere økologiske teorier til viden om jord–plante-interaktioner
- Forstå sammenhængen mellem jord-plante systemet og vand- og luftkvalitet
- Indsigt i vigtige plantevækstfaktorer
- Indsigt i byernes vand –og stofkredsløb
Færdigheder:
- Arbejde med danske bestemmelsesværker og økologisk litteratur
- Analysere naturlige og menneskeskabte vegetationstyper og økosystemer
- Analysere plantevækst og diagnosticere mangel- og stress symptomer
- Vurdere økologiske og plante- og jordvidenskabelige muligheder til løsning af opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning
- opnå et plantefamilie- og plantearts-kendskab, som er nødvendig for at varetage opgaver indenfor byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning
Kompetencer:
- Diskutere fagets muligheder for at planlægge og forvalte økosystemer på en bæredygtig måde
- Evaluere økologiske processer i relation til kulturelle værdier og etiske principper
- Diskutere og vurdere muligheden for at bevare eller øge biodiversiteten i by og park
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LNAA10092U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- B og B
- Kursuskapacitet
- ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Kursusansvarlige
- Jakob Magid (jma@plen.ku.dk)
- Marian Ørgaard (moe@plen.ku.dk)
Gemt den
24-09-2013