LMAF10070U Statistisk dataanalyse 2
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Statistical Data Analysis 2
Uddannelse
MSc Programme in Agriculture
MSc Programme in Biology- Biotechnology
MSc Programme in Animal Science
MSc Programme in Biology- Biotechnology
MSc Programme in Animal Science
Kursusindhold
Analyse af statistiske modeller for
normalfordelte data med systematiske og tilfældige
variationskilder:
Regressionsanalyse, lineære modeller med faktorer, kovariater og tilfældige effekter(random effects) samt gentagne målinger (repeated measures).
Til analyserne anvendes det statistiske programsystem R. Endvidere fokuseres på, hvordan man validerer en statistisk model og vi diskuterer principper for planlægning af simple videnskabelige forsøg
Regressionsanalyse, lineære modeller med faktorer, kovariater og tilfældige effekter(random effects) samt gentagne målinger (repeated measures).
Til analyserne anvendes det statistiske programsystem R. Endvidere fokuseres på, hvordan man validerer en statistisk model og vi diskuterer principper for planlægning af simple videnskabelige forsøg
Målbeskrivelser
Kursets målsætning er, at de studerende
skal lære at forstå og håndtere analyser af data som involverer
flere forskellige variationskilder (både systematiske og
tilfældige) samt gentagne målinger.
For en udtømmende opfyldelse af kursets mål skal den studerende efter endt kursusforløb være i stand til at
VIDEN:
- opskrive statistiske modeller, baseret på normalfordelingen, som involverer flere systematiske faktorer, kovariater og tilfældige effekter samt modeller for gentagne målinger
- redegøre for modellernes anvendelighed og deres begrænsninger
- beskrive forskellene på et fuldstændigt og et balanceret ufuldstændigt blokforsøg
- forklare begreberne konfundering og partiel konfundering ud fra simple eksempler
FÆRDIGHEDER:
- anvende programpakken R til at udføre beregninger ifm. analyserne
- fortolke og præsentere resultaterne af en statistisk analyse
- planlægge simple balancerede fuldstændige og ufuldstændige blokforsøg samt 2^n-forsøg med konfundering af givne effekter
KOMPETENCER:
- anvende modellerne til analyse af data, herunder vælge en passende model og kontrollere modellens forudsætninger
- formulere videnskabelige spørgsmål som statistiske hypoteser samt besvare spørgsmålene ud fra resultaterne af de statistiske analyser
For en udtømmende opfyldelse af kursets mål skal den studerende efter endt kursusforløb være i stand til at
VIDEN:
- opskrive statistiske modeller, baseret på normalfordelingen, som involverer flere systematiske faktorer, kovariater og tilfældige effekter samt modeller for gentagne målinger
- redegøre for modellernes anvendelighed og deres begrænsninger
- beskrive forskellene på et fuldstændigt og et balanceret ufuldstændigt blokforsøg
- forklare begreberne konfundering og partiel konfundering ud fra simple eksempler
FÆRDIGHEDER:
- anvende programpakken R til at udføre beregninger ifm. analyserne
- fortolke og præsentere resultaterne af en statistisk analyse
- planlægge simple balancerede fuldstændige og ufuldstændige blokforsøg samt 2^n-forsøg med konfundering af givne effekter
KOMPETENCER:
- anvende modellerne til analyse af data, herunder vælge en passende model og kontrollere modellens forudsætninger
- formulere videnskabelige spørgsmål som statistiske hypoteser samt besvare spørgsmålene ud fra resultaterne af de statistiske analyser
Undervisningsform
Fire typer af undervisning
vil indgå: forelæsninger, eksempler/cases, ”klasse”-øvelser og
hjemmeopgaver. Ved forelæsningerne introduceres og gennemgås dele
af den generelle teori. Der lægges vægt på forståelse af
problemstillingen, på valg af statistisk model og metode og på
tolkning af resultaterne af den statistiske analyse.
Eksempler/cases studeres indledningsvist selvstændigt af de
studerende (i grupper) og føles op af plenum-gennemgang og
diskussion. Ved øvelserne regnes opgaver, som hovedsageligt bygger
på biologisk relevante problemer og indebærer analyse af
forsøgsdata. Hovedparten af øvelserne baseres på brug af PC og den
statistiske programpakke R. De valgfrie hjemmeopgaverne kan
besvares i grupper og vil omfatte de vigtigste analysemetoder og
begreber. I undervisningsforløbet er der ikke nogen direkte
interaktion med andre kurser, men kurset vil i mange tilfælde være
direkte anvendeligt ved analyser af data i projekter og specialer.
Det vil fx med fordel kunne følges tæt på bachelorprojekt eller
speciale. Hjemmeopgaverne tjener to formål: de hjælper de
studerende til at få arbejdet aktivt med centrale emner, idet de
studerende herved får afprøvet et par af kursets vigtigste
statistiske analysemetoder. Desuden trænes de studerende i
skriftlig fremstillig og får mulighed for at få respons
herpå.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 118
- Forelæsninger
- 40
- Projektarbejde
- 14
- Teoretiske øvelser
- 34
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.4 timers skriftlig eksamen som involverer brug af programmet R på egen medbragt computer.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
- Reeksamen
- Hvis der er ti eller færre tilmeldte til en reeksamen, hvor eksamensformen ved den ordinære eksamen er en skriftlig eksamen, kan eksamensformen blive ændret til mundtlig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LMAF10070U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Matematiske Fag
Kursusansvarlige
- Anders Tolver (tolver@math.ku.dk)
Telefon +45 35 32 07 72, kontor
04.3.24
Gemt den
30-04-2013