LMAB10066U Matematik og databehandling
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Mathematics and Data Processing
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
biologi-bioteknologi
Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Bacheloruddannelsen i husdyrvidenskab
Bacheloruddannelsen i jordbrugsøkonomi
Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Bacheloruddannelsen i husdyrvidenskab
Bacheloruddannelsen i jordbrugsøkonomi
Kursusindhold
Kurset er emnemæssigt delt op i fire
matematikmoduler i forlængelse af hinanden, samt et
databehandlingsmodul, der forløber på langs af dem.
Matematikmodulerne er
- Funktioner og matematiske modeller: lineære-, logaritme-, potens-, eksponential-, og trigonometriske funktioner, lineær regression, differentiation og integration, funktionsundersøgelse, analyse og fortolkning af simple matematiske modeller, Taylor polynomier
- Matricer: lineære sammenhænge mellem variable, matricer, determinant og invers matrix, løsning af lineære ligninger, opstilling og analyse af matrixmodeller, egenværdier og egenvektorer
- Differentialligninger: eksponentiel vækst, logistisk vækst, separation af de variable, lineære 1. ordens differentialligninger, opstilling af differentialligningsmodeller, fortolkning af parametre og løsninger
- Funktioner af to variable: grafer, niveaukurver, partielle afledede, optimering, dobbeltintegraler, matematiske modeller med to variable
Databehandlingsmodulet er
- Lagring og håndtering af data: registrering, behandling og grafisk fremstilling af data med regneark, behandling af data og illustration af matematikmodulernes begreber med programsystemet R, definition af funktioner og procedurer i R
Matematikmodulerne er
- Funktioner og matematiske modeller: lineære-, logaritme-, potens-, eksponential-, og trigonometriske funktioner, lineær regression, differentiation og integration, funktionsundersøgelse, analyse og fortolkning af simple matematiske modeller, Taylor polynomier
- Matricer: lineære sammenhænge mellem variable, matricer, determinant og invers matrix, løsning af lineære ligninger, opstilling og analyse af matrixmodeller, egenværdier og egenvektorer
- Differentialligninger: eksponentiel vækst, logistisk vækst, separation af de variable, lineære 1. ordens differentialligninger, opstilling af differentialligningsmodeller, fortolkning af parametre og løsninger
- Funktioner af to variable: grafer, niveaukurver, partielle afledede, optimering, dobbeltintegraler, matematiske modeller med to variable
Databehandlingsmodulet er
- Lagring og håndtering af data: registrering, behandling og grafisk fremstilling af data med regneark, behandling af data og illustration af matematikmodulernes begreber med programsystemet R, definition af funktioner og procedurer i R
Målbeskrivelser
Kursets overordnede formål er at udbygge
gymnasiematematikken til det niveau, der er brug for i
uddannelsernes øvrige fag. Der lægges vægt på matematikkens rolle i
anvendelsesorienterede problemstillinger. Endvidere indføres
enklere databehandling, visualisering og programmering med regneark
og programmet R.
Når kurset er færdigt forventes den studerende (inden for kursets emneområde) at kunne:
Viden:
- Udvise overblik over grundlæggende matematiske begreber og teorier
- Udvise overblik over grundlæggende begreber inden for databehandling
- Udvise overblik over grundlæggende begreber inden for programmering
- Beskrive simple problemstillinger inden for biovidenskab vha. matematik
- Opskrive og reformulere simple matematiske modeller
- Udføre matematisk problembehandling
Færdigheder:
- Analysere simple problemstillinger indenfor biovidenskab vha. matematik
- Anvende matematiske resultater og metoder på konkrete matematiske problemstillinger
- Anvende R til indlæsning og visualisering af datasæt
- Anvende R til beregninger i matematiske modeller og behandling af datasæt
- Anvende regneark struktureret
Kompetencer:
- Arbejde selvstændigt såvel som indgå i fagligt og projektorienteret samarbejde med andre
For en mere detaljeret målbeskrivelse henvises til kursets "Specifikke kompetencemål", som findes på kursets hjemmeside.
Når kurset er færdigt forventes den studerende (inden for kursets emneområde) at kunne:
Viden:
- Udvise overblik over grundlæggende matematiske begreber og teorier
- Udvise overblik over grundlæggende begreber inden for databehandling
- Udvise overblik over grundlæggende begreber inden for programmering
- Beskrive simple problemstillinger inden for biovidenskab vha. matematik
- Opskrive og reformulere simple matematiske modeller
- Udføre matematisk problembehandling
Færdigheder:
- Analysere simple problemstillinger indenfor biovidenskab vha. matematik
- Anvende matematiske resultater og metoder på konkrete matematiske problemstillinger
- Anvende R til indlæsning og visualisering af datasæt
- Anvende R til beregninger i matematiske modeller og behandling af datasæt
- Anvende regneark struktureret
Kompetencer:
- Arbejde selvstændigt såvel som indgå i fagligt og projektorienteret samarbejde med andre
For en mere detaljeret målbeskrivelse henvises til kursets "Specifikke kompetencemål", som findes på kursets hjemmeside.
Undervisningsform
De fire matematikmoduler
ligger i forlængelse af hinanden, og databehandlingsmodulet
forløber på langs af dem. Kurset består af 4 perioder (svarende til
de 4 matematikmoduler) af 2 ugers længde. I matematikmodulerne
gennemgås de væsentligste dele af stoffet ved forelæsningerne med
udgangspunkt i eksempler fra andre fag. Ved matematikøvelserne
regnes opgaver i grupper, og til hver øvelsesgang kan man aflevere
skriftlige hjemmeopgaver og få dem rettet.
Hvert matematikmodul afsluttes med aflevering af et miniprojekt. Arbejdet med miniprojektet påbegyndes i løbet af en hel dag, der er afsat udelukkende til dette formål.
I databehandlingsmodulet gennemgås begreber og metoder ved forelæsninger og indøves derefter ved computerøvelser. Undervisningen tilrettelægges efter at de studerende har egen bærbar PC. En del af opgaverne til computerøvelserne vil dreje sig om matematikken i samme modul, hvorved matematik- og databehandlingsdelene af kurset knyttes sammen. En del af undervisningen vil foregå i samspil med parallelkurserne.
Hvert matematikmodul afsluttes med aflevering af et miniprojekt. Arbejdet med miniprojektet påbegyndes i løbet af en hel dag, der er afsat udelukkende til dette formål.
I databehandlingsmodulet gennemgås begreber og metoder ved forelæsninger og indøves derefter ved computerøvelser. Undervisningen tilrettelægges efter at de studerende har egen bærbar PC. En del af opgaverne til computerøvelserne vil dreje sig om matematikken i samme modul, hvorved matematik- og databehandlingsdelene af kurset knyttes sammen. En del af undervisningen vil foregå i samspil med parallelkurserne.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 90
- Forelæsninger
- 38
- Praktiske øvelser
- 8
- Projektarbejde
- 42
- Teoretiske øvelser
- 24
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen (Skriftlig eksamen)
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.Beskrivelse af eksamen: Ved kursets afslutning afholdes en 4 timers skriftlig eksamen. Der vil være spørgsmål, som tester basale færdigheder samt spørgsmål der i stil med dele af miniprojekterne tester kompetencer på højere niveauer.
- Krav til indstilling til eksamen
- I løbet af kurset afleveres gruppevist 4 Miniprojekter, hvoraf mindst 3 skal godkendes for at gå til eksamen.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Ingen computere
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LMAB10066U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingten begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Matematiske Fag
Kursusansvarlige
- Henrik Granau Holm (holm@math.ku.dk)
- Henrik Laurberg Pedersen (henrikp@math.ku.dk)
- Thomas Vils Pedersen (vils@math.ku.dk)
Gemt den
30-04-2013