LKEF10083U Makromolekyler, cofaktorer og metalioner og deres kemi i biologiske systemer
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Chemistry of Macromolecules, Cofactors and Metal Ions in Biological Systems
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
naturvidenskab og IT
Kursusindhold
Kurset inddrager makromolekylernes,
cofaktorernes og metal-ionernes molekylære egenskaber, aspekter
omkring deres isolering, analyse og strukturopklaring, herunder
internetsøgning og visualisering af strukturinformation. Kurset vil
også gennemgå relevante principper bag en række instrumentelle
metoder til studier af proteinstruktur, metalloproteiner samt
vekselvirkning mellem metalioner og makromolekyler, anvendelse af
computerprogrammer til visualisering af molekylræe egenskaber,
beskrivelse af biologiske væskers ligevægtsforhold, redoxenzymers
funktion og kinetik, modelforbindelser, metalioners betydning for
ernæring og i medicinen.
Mere specifikke emner for forelæsninger og projekter kan således være:
- karakterisering, reaktivitet og kemisk modificering af peptider og proteiner
- cofaktorer og metalioner i biologiske systemer, klassificering, speciering og funktion.
- konformation og foldning af proteiner, den fysiske kemi bag foldning og ligevægt i opløsning
- protein-substrat/ligand vekselvirkning
- metalloproteiner, klassificering og funktion, redoxaktive metalloproteiner,
elektrontransport i biologiske systemer.
- struktur-funktion sammenhænge i (metallo)enzymer.
- biovisualisering - protein struktur databaser og deres anvendelse. Forudsigelse af proteiners 2D og 3D struktur.
- membranproteiner og andre aspekter af vekselvirkningen mellem biomolekyler og memebraner
Mere specifikke emner for forelæsninger og projekter kan således være:
- karakterisering, reaktivitet og kemisk modificering af peptider og proteiner
- cofaktorer og metalioner i biologiske systemer, klassificering, speciering og funktion.
- konformation og foldning af proteiner, den fysiske kemi bag foldning og ligevægt i opløsning
- protein-substrat/ligand vekselvirkning
- metalloproteiner, klassificering og funktion, redoxaktive metalloproteiner,
elektrontransport i biologiske systemer.
- struktur-funktion sammenhænge i (metallo)enzymer.
- biovisualisering - protein struktur databaser og deres anvendelse. Forudsigelse af proteiners 2D og 3D struktur.
- membranproteiner og andre aspekter af vekselvirkningen mellem biomolekyler og memebraner
Målbeskrivelser
Makromolekyler, cofaktorer og metal-ioner
og deres kemi i biologiske systemer er et kursus, der fokuserer på
makromolekylers molekylære struktur og vekselvirkninger. Der er
specielt fokus på den rolle som såvel bio-organiske som
bio-uorganiske co-faktorer samt metal-ioner spiller i biomolekylære
processer. Der er primært fokus på proteiner, men udvalgte dele af
peptiders, lipiders, kulhydraters og DNA/RNA's biologiske kemi
kan behandles, herunder sammenhænge mellem struktur, kemiske og
fysisk-kemiske egenskaber og biologisk funktion. Ligeledes gives en
teoretisk indføring i metal-ioners kemi og deres betydning i
makromolekylers kemi - specielt med henblik på proteiner.
Kurset er tænkt som en videreføring af den grundlæggende undervisning i kemi og biokemi og danner et fundament for videregående uddannelse indenfor bioteknologi samt biomedicinsk og biologisk kemi.
Kurset implementerer undervisningselementer der sigter mod aktivering og stimulering af aftagerne, men samtidig kræver en studieindsats præget af selvstændighed. Dette udmøntes primært i et større problem-baseret gruppearbejde med et væsentligt element af selvvalg og formulering af egne mål.
Det vigtigste læringsmæssige mål for kurset er at introducere forskningsmetodik i undervisning, herunder literatursøgning og behandling af primær forskningsliteratur, samt formulering af egne problemstillinger og hypoteser.
Mål for opnåelse af viden:
- Redegøre for grundlæggende aspekter af makromolekylers 3D struktur og dynamik inkl. vekselvirkninger med co-faktorer og metal-ioner.
- Beskrive molekylære sammenhænge indenfor makromolekylers rektionskinetik og reaktionsmekanismer
- Redegøre for grundlæggende eksperimentelle teknikker til fastlæggelse af makromolekylers kemiske og fysisk-kemiske egenskaber
Mål for opnåelse af færdigheder:
- Søge primær litteratur indenfor fagområdet inkl. vurdering af kvalitet, relevans og anvendelighed.
- Søge og anvende strukturdata til forudsigelser af struktur-funktionssammenhænge
- Udnytte IT ved behandling og præsentation af resultater, herunder information fra databaser
- Fortolke eksperimentelle spektroskopiske og kinetiske data
- Analysere relevante problemstillinger for metal-ioners betydning for biologien.
Mål for opnåelse af kompetencer:
- Anvende teoretiske principper og forskningsresultater til hypotese- og teoridannelse omkring makromolekylers funktion og reaktionsmekanismer.
- Udnytte viden om makromolekylers og metal-ioners kemiske egenskaber på et molekylært niveau i design af eksperimentelt arbejde.
- Overføre viden og færdigheder inden for fagområdets primære litteratur til andre sammenhænge og at kunne samarbejde og kommunikere effektivt omkring dette.
- Have opnået et bedre erkendelsesmæssigt grundlag for at kunne reflektere over kvaliteten af videnskabelig literatur.
Kurset er tænkt som en videreføring af den grundlæggende undervisning i kemi og biokemi og danner et fundament for videregående uddannelse indenfor bioteknologi samt biomedicinsk og biologisk kemi.
Kurset implementerer undervisningselementer der sigter mod aktivering og stimulering af aftagerne, men samtidig kræver en studieindsats præget af selvstændighed. Dette udmøntes primært i et større problem-baseret gruppearbejde med et væsentligt element af selvvalg og formulering af egne mål.
Det vigtigste læringsmæssige mål for kurset er at introducere forskningsmetodik i undervisning, herunder literatursøgning og behandling af primær forskningsliteratur, samt formulering af egne problemstillinger og hypoteser.
Mål for opnåelse af viden:
- Redegøre for grundlæggende aspekter af makromolekylers 3D struktur og dynamik inkl. vekselvirkninger med co-faktorer og metal-ioner.
- Beskrive molekylære sammenhænge indenfor makromolekylers rektionskinetik og reaktionsmekanismer
- Redegøre for grundlæggende eksperimentelle teknikker til fastlæggelse af makromolekylers kemiske og fysisk-kemiske egenskaber
Mål for opnåelse af færdigheder:
- Søge primær litteratur indenfor fagområdet inkl. vurdering af kvalitet, relevans og anvendelighed.
- Søge og anvende strukturdata til forudsigelser af struktur-funktionssammenhænge
- Udnytte IT ved behandling og præsentation af resultater, herunder information fra databaser
- Fortolke eksperimentelle spektroskopiske og kinetiske data
- Analysere relevante problemstillinger for metal-ioners betydning for biologien.
Mål for opnåelse af kompetencer:
- Anvende teoretiske principper og forskningsresultater til hypotese- og teoridannelse omkring makromolekylers funktion og reaktionsmekanismer.
- Udnytte viden om makromolekylers og metal-ioners kemiske egenskaber på et molekylært niveau i design af eksperimentelt arbejde.
- Overføre viden og færdigheder inden for fagområdets primære litteratur til andre sammenhænge og at kunne samarbejde og kommunikere effektivt omkring dette.
- Have opnået et bedre erkendelsesmæssigt grundlag for at kunne reflektere over kvaliteten af videnskabelig literatur.
Undervisningsmateriale
Projektarbejdet involverer selvvalgt
primær literatur. Der benyttes tillige en række opgaver og
øvelsesbeskrivelser (til PC øvelser) samt uddrag af lærebøger, som
vil være tilgængelig via Absalon hhv. som kompendie i
bogladen.
Faglige forudsætninger
Grundlæggende kemi og
biokemi
Undervisningsform
Hovedvægten af
undervisningen foregår via et større teoretisk projektbaseret
gruppearbejde. Der arbejdes i gruppe af 2-4 studerende som hver
tilknyttes en vejleder. Projektarbejdet udmøntes i en kortere
skriftlig rapport, poster eller i et multimediebaseret produkt. Det
udarbejdede produkt er oplæg til en individuel mundtlig
eksamination tilsammen med en videnskabelig artikel. Aktiv
deltagelse i projektarbejdet er en obligatorisk forudsætning for
deltagelse i den skriftlige eksamen. Der suplleres med
forelæsninger, opgaveregning og PC-baserede øvelser for at
understøtte den fælles del af kursets pensum. Emnerne gennemgås af
en række forelæsere med forskningserfaring på de områder de
behandler.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 81
- Forelæsninger
- 32
- Kollokvier
- 8
- Projektarbejde
- 60
- Teoretiske øvelser
- 16
- Vejledning
- 8
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen (Portofolieeksamen)
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioVed den afsluttende mundtlige eksamen, eksamineres i to dele af det til kurset hørende materiale.
1) Eksaminantens eget udførte projektarbejde, idet det udarbejdede produkt (rapport, poster, video, hjemmeside, el. lign.) danner udgangspunktet for eksaminationen.
2) En til pensum opgivet videnskabelig artikel med relation til et af de projektemner der har været behandlet ved årets kursus af en af de øvrige grupper. - Krav til indstilling til eksamen
- Aktiv deltagelse i projektarbejde, specifikt opgivelse af én artikel til eksaminering samt medforfatterskab af rapport, poster eller multimediebaseret produkt.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Eksamensuge, Blok 4
Kriterier for bedømmelse
Den mundtlige præstation vægtes ligeligt mellem de to
beskrevne delelementer
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LKEF10083U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- 30
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biomolekylær videnskab og Teknologi
Udbydende institutter
- Kemisk Institut
- Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi
- Institut for Veterinær Sygdomsbiologi
Kursusansvarlige
- Peter Waaben Thulstrup (pwt@chem.ku.dk)
Undervisere
Peter W. Thulstrup (30%)
Morten Jannik Bjerrum (20%)
Paul Robert Hansen (20%)
Lars Hemmingsen (15%)
Hanne Frøkiær (15%)
Gemt den
13-12-2013