LKEB10108U Almen kemi for biovidenskab
General Chemistry for Life Sciences
Bacheloruddannelsen i fødevarevidenskab
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
En mindre del af undervisningen vil være opdelt i en række emner, der er mere specifikt rettet mod de forskellige studieretninger. Således vil nogen af de teoretiske opgaver og eventuelt en afleveringsopgave være fagspecifikke. Fødevarevidenskabuddannelsen tilbydes kemi, der er relevant for fødevarer og fødevareforskning omkring kemisk ligevægt og kemisk stabilitet, herunder termodynamik og kinetik samt kollegative egenskaber. Biologi-Bioteknologi-uddannelsen tilbydes biologisk kemi af kvantitativ karakter, hvor termodynamik og kinetik kombineres med biologiske makromolekyler og biouorganisk kemi. Naturressource-uddannelsen tilbydes almen og analytisk kemi og miljø-relateret biouorganisk kemi af mere kvalitativ karakter.
Kursets laboratoriedel skal illustrere, uddybe og forankre de teoretiske principper gennem praktiske øvelser. Laboratoriekurset omfatter en introduktion til laboratoriesikkerhed samt træning i sikkerhedsmæssigt korrekte laboratorie-rutiner inkluderende almindelig god laboratorieskik. På laboratorieøvelseskurset vil de studerende møde grundlæggende kemiske enhedsprocesser (fremstilling af opløsninger efter forskrift, pH måling, titrering, etc.) samt stifte bekendtskab med syntetiske og analytiske metoder med eksempler inden for den uorganiske og almene kemi.
Almen Kemi skal bibringe aftagergruppen en forståelse af den
almene kemis grundlæggende rolle i biovidenskabelige fagdiscipliner
især med eksempler fra biouorganisk kemi for derved at udgøre et
stærkt fagligt fundament for videre studier indenfor
naturressourcer, fødevarer og biologi-bioteknologi og skal bibringe
de nødvendige grundlæggende forudsætninger for de efterfølgende
kurser.
Viden. Efter at have gennemført kurset forventes den studerende at
kunne:
- redegøre for kemiens grundlæggende love, principper, begreber,
nomenklatur og metoder inden for kursets emneområder
- redegøre for de biologiske vigtige grundstoffer, deres kemiske
forbindelser, samt for udvalgte kemiske reaktioner inden for
kursets emneområder.
- redegøre for kemisk ligevægte og koblede reaktioner.
- redegøre for de under kurset gennemgåede uorganisk kemiske
stofklassers opbygning og fysisk-kemiske egenskaber af betydning
for biouorganisk kemi.
- beskrive kemiske reaktioner ved afstemte reaktionsligninger.
- redegøre for principper bag systematisk uorganisk kemisk
navngivning og tegning af strukturformler.
- redegøre for udvalgte analytiske og spektroskopiske teknikker.
- beskrive metal ioners grundlæggende funktion i biologiske
systemer
Færdigheder. Efter at have gennemført kurset skal den studerende
kunne:
- anvende og kombinere definitioner og formler fra kursets
emneområder
- analysere kemi skrevet som tekst og omsætte det til kemiske
reaktionsskemaer.
- benytte kemisk terminologi til beskrivelse og forklaring af
kemiske reaktioner.
- udføre beregninger til at løse basale problemstillinger indenfor
almen, fysisk kemi og uorganisk kemi.
- vurdere måleusikkerhed og bruge enheder korrekt.
- udføre simple kemiske eksperimenter, herunder simple kemiske
analyser med rimelig præcision.
Kompetencer. Den studerende skal efter kurset:
- være i besiddelse af de nødvendige kvalifikationer i almen,
analytisk, fysisk, og(bio)uorganisk kemi for at kunne opnå en
dybdegående kemisk forståelse af de biologiske fagområder i den
videre uddannelse indenfor biovidenskab på LIFE,KU.
- kunne relatere viden om (bio)uorganisk stofkemi, kemisk binding
og termodynamik til alment kemiske problemstillinger, fortolke
resultatet af analysen og drage relevante konklusioner også for
biologiske systemer.
- udvise god laboratoriepraksis, herunder arbejde sikkert i et
eksperimentelt kemisk laboratorium i overensstemmelse med gængs
praksis for laboratoriesikkerhed.
- kunne redegøre for teori og databehandling i et kemisk
eksperiment samt redegøre for udvalgte eksperimentelle teknikker.
- kunne tolke eksperimentelle analytiske data med henblik på
analyse af udvalgte kemiske prøver.
- kunne bruge IT i form af: regneark til dataanalyse og behandling,
tekstbehandling til rapportering, ChemBioDraw el.lign. til
optegning af strukturer og formler samt eventuelt fremstilling af
posters ved hjælp af Powerpoint el.lign.
Chemistry - Principles and Reactions
William L. Masterton, Cecile N. Hurley and Edvard J. Neth
7.th edition Broks/Cole Cengage Learning 2012.
Vejledning til laboratorieøvelser i Kemi.
Supplerende materiale (noter, case-opgaver, eksempelopgaver etc.)
udleveres via Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 104
- Forelæsninger
- 50
- Praktiske øvelser
- 32
- Teoretiske øvelser
- 16
- I alt
- 206
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.4 timers skriftlig eksamen heraf 1½ timer uden hjælpemidler og 2½ timer med hjælpemidler. De 1½ timer uden hjælpemidler tæller som 35 %, mens de 2½ timer med hjælpemidler tæller som 65 % af den samlede eksamen
- Krav til indstilling til eksamen
- 5 ud af 7 laboratorierapporterne og mindst 1 af afleveringsopgaverne (case-opgaverne) skal være godkendt.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Første del af eksamen er uden hjælpemidler, sidste del af eksamen er med alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LKEB10108U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- CLaboratorieøvelser uden for struktur. LØ: onsdag eftermiddag, torsdag formiddag og fredag formiddag
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biomolekylær videnskab og Teknologi
Udbydende institutter
- Kemisk Institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Kursusansvarlige
- Morten Jannik Bjerrum (mobj@chem.ku.dk)
Undervisere
Morten J. Bjerrum
Peter Waaben Thulstrup
Lars Bo Stegeager Hemmingsen