LFKM10395U Nye entreprenørskaber og lokale udviklingsinitiativer i landdistrikterne
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Rural entrepreneurship and local development
Uddannelse
Master i landdistriksudvkling
og landskabsforvaltning
Kursusindhold
Den studerende vil få
kendskab til teorier og metoder inden for temaet, bl.a.
introduceret via nyeste forskningsresultater, men han/hun vil også
få praktisk erfaring som eller i samarbejde med nye
fællesskabs-entreprenør(er) om grænsebrydende lokale
udviklingsprojekter. Han/hun opnår desuden et kendskab på ”state of
the art”- niveau til evalueringsmetoder og til projektverdenen i
landdistrikterne i det hele taget samt til de respektive ordninger
til fremme af erhvervsudvikling med mulighed for entreprenørskab i
landdistrikter. Det omfatter bl.a. EU's landdistriktsordninger
og nationale/regionale udviklings- og erhvervsfremmeordninger. Der
vil særligt blive set på potentielle nye entreprenørskaber i
perifere områder, hvor behovet for skabelsen og vedligeholdelsen af
bæredygtige lokaløkonomiske aktiviteter forekommer at være størst.
Mosulet omfatter dubdegående casetstudier og afvikles i områder af
landet og i samarbejde med relevanmte aktøret, hvor og for hvem
temaet er særligt vitalt. Internationale undervisere inddrages
desuden.
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 2 ½ døgns varighed samt to temadage af 1 dags varighed. Forud for hvert internat eller temadag udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som den studerende skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og dels af feltstudier/ekskursioner. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder.
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 2 ½ døgns varighed samt to temadage af 1 dags varighed. Forud for hvert internat eller temadag udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som den studerende skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og dels af feltstudier/ekskursioner. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder.
Målbeskrivelser
Modulets konkrete mål
er at opbygge og kvalificere kommende entreprenørskaber i
landdistrikter med særligt sigte på fællesskabsniveauet og de
aktører, der i øvrigt arbejder i støttestrukturerne for
landdistriktsudvikling. Territoriets betydning (landdistriktet som
ressource, f.eks. jord, natur og herlighedsværdier) står særligt
centralt her og der arbejdes især med entreprenørskab på et
fællesskabsniveau, f.eks. lokaløkonomisk udvikling til fordel for
lokalsamfundet. Nogle kalder det ”socialt entreprenørskab”, om end
videreudvikles i kurset til ”community business
entrepreneurship”.
Modulets hovedmålsætning er således at give en teoretisk og erfaringsbaseret indføring i baggrunden for nye rurale entreprenørskabers og grænsebrydende lokale udviklingsprojekters udfordringer, potentialer og metoder.
Når modulet er afviklet forventes den studerende at kunne:
Viden:
- karakterisere centrale rurale lokaløkonomiske udfordringer og potentialer
- kende nye typer entreprenørskaber og forskellen til de mere konventionelle
- kende relevante støtteprogrammer og deres anvendelse
- kende relevante metoder til projektudvikling og samarbejde samt til evaluering
Færdigheder:
- anvende teorier om lokal udvikling og entreprenørskab
- anvende metoder til fremme af lokaløkonomisk udvikling i form af projekter landdistrikter
- udvikle et lokalt strategisk og bæredygtigt projekt i egenskab at være entreprenør (på fællesskabsniveau)
- opstille en problemformulering
- bruge relevante videnkilder
Kompetencer:
- samarbejde med medstuderende om analyser og problemløsninger
- samarbejde med lokale aktører (civilsamfund, erhvervsliv m.fl.)
- samarbejde med tilstødende faglige kompetencer, f.eks. i planlægnings- og erhvervsfremmesystemerne
- integrere modulets elementer i egen jobfunktion og hverdagspraksis
Modulets hovedmålsætning er således at give en teoretisk og erfaringsbaseret indføring i baggrunden for nye rurale entreprenørskabers og grænsebrydende lokale udviklingsprojekters udfordringer, potentialer og metoder.
Når modulet er afviklet forventes den studerende at kunne:
Viden:
- karakterisere centrale rurale lokaløkonomiske udfordringer og potentialer
- kende nye typer entreprenørskaber og forskellen til de mere konventionelle
- kende relevante støtteprogrammer og deres anvendelse
- kende relevante metoder til projektudvikling og samarbejde samt til evaluering
Færdigheder:
- anvende teorier om lokal udvikling og entreprenørskab
- anvende metoder til fremme af lokaløkonomisk udvikling i form af projekter landdistrikter
- udvikle et lokalt strategisk og bæredygtigt projekt i egenskab at være entreprenør (på fællesskabsniveau)
- opstille en problemformulering
- bruge relevante videnkilder
Kompetencer:
- samarbejde med medstuderende om analyser og problemløsninger
- samarbejde med lokale aktører (civilsamfund, erhvervsliv m.fl.)
- samarbejde med tilstødende faglige kompetencer, f.eks. i planlægnings- og erhvervsfremmesystemerne
- integrere modulets elementer i egen jobfunktion og hverdagspraksis
Undervisningsform
Studie- og
undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne
sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret
på to intensive internater af 2 1/2 dages varighed samt to
seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar
udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal
læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne
undervisere og dels af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et
(gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen.
Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med
enkelte møder.
Bemærkninger
Man kan starte på
uddannelsen med dette modul
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Ekskursioner
- 16
- Forberedelse
- 80
- Forelæsninger
- 44
- Kollokvier
- 8
- Projektarbejde
- 94
- Vejledning
- 4,5
- I alt
- 247,5
Eksamen
- Point
- 9 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minutter...
- Krav til indstilling til eksamen
- Deltagelse i begge internater samt mindst en temadag og aflevering af opgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LFKM10395U
- Point
- 9 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
Udenfor blokstruktur
- Placering
- Forår og Efterår
Udenfor blokstruktur. Nærmere oplysninger forefindes på www.landmaster.dk.
- Skemagruppe
- Udenfor skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 25
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- 17.000 kr
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Hanne Wittorff Tanvig (hwt@ign.ku.dk)
Gemt den
30-04-2013