LFKM10229U Friluftsliv: læring, sundhed og velfærd
Outdoor life: Learning, health and welfare
De studerende skal på et kritisk og reflekteret grundlag opnå forståelse for friluftsliv i det (post)moderne samfund og relationerne til læring, sundhed og velfærd.
Kurset kvalificerer de studerendes forståelse for dannelses-, uddannelses-, lærings- og ændringsprocesser i relation hertil, samt deres forståelse for natur- og friluftspædagogikkens betydning for individ, organisation og samfund.
Endelig kvalificeres de studerendes indsigt, viden og erfaringer med hvordan kroppen tilpasser sig fysisk aktivitet og hvilke sundhedsmæssige implikationer dette medfører. For at give et helhedsbillede af begrebet sundhed fremlægges centrale studier, der vedrører sundhedsbegreber, sundhedsfremme og forebyggelse blandt forskellige målgrupper.
Sammenfattende forventes at den studerende i teori og praksis kan håndtere lærings- og sundhedsbegrebet i relation til forskellige målgrupper, settings og friluftsaktiviteter.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at
kunne:
Viden
- Beskrive kernebegreber, tænkemåder, teorier og problemstillinger
i relation til friluftsliv, læring og pædagogik
- Udvise overblik over friluftsliv i det (post)moderne samfund og
dannelses-, uddannelses-, lærings- og ændringsprocesser i relation
hertil, samt forståelse for friluftspædagogikkens betydning for
individ, organisation og samfund
- Udvise overblik over sundhedsrelateret forskning i friluftsliv,
eksempelvis udeskole, stress, mv.
- Beskrive sundhedsbegreber og -definitioner, forebyggelse, og
evidens generelt og rettet mod friluftsliv
Færdigheder
- Analysere og diskutere centrale læringsteoretiske, pædagogiske og
didaktiske problemstillinger inden for friluftsfeltet
- Analysere og vurdere egen og andres praksis i et teoretisk
perspektiv
- Analysere og opstille strategier for arbejdet med relevante
velfærdspolitiske problemstillinger i relation til natur og
friluftsliv og folkesundhed
- Analysere sundhedspolitiske problemstillinger i relation til
natur og friluftsliv
Kompetencer
- Igangsætte, lede, forestå, videreudvikle og evaluere tværgående
projekter og aktiviteter for eller sammen med forskellige
målgrupper og i forskellige organisatoriske settings og
institutionelle rammer, hvor friluftsliv indgår som led i et
pædagogisk, forebyggende og sundhedsfremmende arbejde
- Træffe og begrunde faglige beslutninger inden for det
organiserede friluftsliv samt omsætte viden, færdigheder og
problemstillinger til konkret pædagogisk, forebyggende og
sundhedsfremmende arbejde
- Deltage kvalificeret i samfundsdebatten om friluftslivets rolle
som middel (vs. mål i sig selv)
- Vurdere værdien af friluftslivets aktiviteter set i et
sundhedsfremmende/sygdomsforebyggende perspektiv, her bl.a. med
udgangspunkt i humanfysiologiske synsvinkler
- Indsamle, anvende og diskutere relevant teori/empiri som grundlag
for friluftsaktiviteternes tilgange til aktuelle sundhedsmæssige
problemstillinger
- Forberede, gennemføre og evaluere projekter, hvor friluftsliv og
friluftsaktiviteter indgår som led i
sundhedsfremmende/sygdomsforebyggende
indsatsområder.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 412
- I alt
- 412
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 1 måned...
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- juni 2013
- Reeksamen
- august 2013
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LFKM10229U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Forår og Forår
- Skemagruppe
- Afvikles forår 2013 (blok 3 og 4).
Selvstændige seminardage er udarbejdet på modulet varierende mellem 1-max 3 sammenhængende dage. Der er tilstæbt seminardage ca. en gang pr. måned. - Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- 25.000 pr 15 ECTS modul, 15.000 for masterprojekt
Uddannelsesplan 10.000 kr - Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Erik Mygind (emygind@ign.ku.dk)
Undervisere
Samme stab som i 2011 - fremgår af ABSALON