LFKM10225U Friluftsliv: natur, samfund og menneske
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Nature, society and people
Uddannelse
Master i
landdistriksudvikling og landskabsforvaltning
Kursusindhold
En introduktion til
historiske, sociologiske og filosofiske teorier knyttet til
friluftsliv. Gennem studiebesøg i Sverige og Norge analyseres
udvalgte eksempler på nordisk forskning inden for tematiske områder
som relaterer sig til natur, samfund, menneske, historie, filosofi,
forvaltning, pædagogik, sundhed samt rollen som underviser,
formidler og forandringsagent. Gennem komparative analyser
analyseres forskning i ”outdoor education and recreation” - et
internationalt perspektiv. Endvidere er det intentionen at give den
studerende kendskab til filosofiske begreber og refleksioner, som
knyttes til natur og friluftsliv, hvor natursyn og friluftslivets
skiftende rationaler er centrale temaer. Det er modulets ambition,
at den studerende får mulighed for at udvikle sin evne til at læse,
tænke og skrive på et akademisk niveau. Det vil bl.a. foregå gennem
en intensiv feedback og via en videnskabsteoretisk workshop, der
bl.a. byder på et ”skriveværksted”.
Målbeskrivelser
Det overordnede mål for
modulet er at give den studerende mulighed for at forstå, analysere
og diskutere – samt forholde sig kritisk til – friluftsliv som et
socialt og kulturelt fænomen i det moderne samfund. Formålet med
modulet er at kvalificere de studerendes indsigt, viden om og
erfaringer med friluftsliv i et individuelt, lokalt, nationalt,
nordisk og internationalt perspektiv. Friluftsliv ses i denne optik
som et foranderligt historisk fænomen, der udvikles i tid og rum.
Historie, sociologi, kulturanalyse, idéhistorie og filosofi udgør
indholdsmæssigt de centrale metodiske og produktive tilgange til
friluftsliv. Modulet omfatter tillige introduktion til
videnskabsteoretiske og metodiske refleksioner over friluftsliv som
tema, fag og forskningsområde.
Når kurset er færdig forventes den studerende at kunne
Viden
- Beskrive historie, trends og tendenser i den nordiske tradition for friluftsliv
- Beskrive historie, trends og tendenser i ”friluftsliv” (outdoor education og outdoor recreation) i den engelsksprogede del af verden
- Udvise overblik aktuel national og nordisk forskning inden for friluftsliv
- Forstå og forholde sig kritisk til hvorledes naturen bruges som argument og begrundelse i og for friluftsliv
Færdigheder
- Analysere forskelle/ligheder mellem forskellige traditioner for friluftsliv i nordisk og internationalt perspektiv
- Analysere og diskutere forskellige former for friluftsliv (kulturer, sociale handleformer), fx i relation til organiseret vs. uorganiseret friluftsliv, samt friluftsliv i de forskellige dele af samfundslivet (stat, marked, civilt samfund)
- Analysere og diskutere natursyn i konkrete cases relateret til friluftsliv og være i stand til at identificere, hvordan naturen bruges som argument for konkrete former for friluftsliv
Kompetencer
- Diskutere og perspektivere den historiske udvikling af dansk friluftsliv
- Diskutere og perspektivere friluftsliv i nordisk og internationalt perspektiv
- Identificere, vurdere og diskutere hvorledes der udøves magt, kæmpes om anerkendelse, skabes identitet og muliggøres erfaringsdannelse inden for friluftsliv
- Kende til kulturanalysen og begrebshistorien som forskningsmetoder i relation til friluftsliv og kunne anvende disse i konkrete analyser af friluftspraksis
- Analysere og diskutere forskellige former for friluftsliv fx i relation til organisationsform, forskellige sektorer i samfundslivet samt teorier om det moderne samfund
- Argumentere for og begrunde friluftsliv i forhold til forskellige målgrupper og aktører (i såvel tale som på skrift)
Når kurset er færdig forventes den studerende at kunne
Viden
- Beskrive historie, trends og tendenser i den nordiske tradition for friluftsliv
- Beskrive historie, trends og tendenser i ”friluftsliv” (outdoor education og outdoor recreation) i den engelsksprogede del af verden
- Udvise overblik aktuel national og nordisk forskning inden for friluftsliv
- Forstå og forholde sig kritisk til hvorledes naturen bruges som argument og begrundelse i og for friluftsliv
Færdigheder
- Analysere forskelle/ligheder mellem forskellige traditioner for friluftsliv i nordisk og internationalt perspektiv
- Analysere og diskutere forskellige former for friluftsliv (kulturer, sociale handleformer), fx i relation til organiseret vs. uorganiseret friluftsliv, samt friluftsliv i de forskellige dele af samfundslivet (stat, marked, civilt samfund)
- Analysere og diskutere natursyn i konkrete cases relateret til friluftsliv og være i stand til at identificere, hvordan naturen bruges som argument for konkrete former for friluftsliv
Kompetencer
- Diskutere og perspektivere den historiske udvikling af dansk friluftsliv
- Diskutere og perspektivere friluftsliv i nordisk og internationalt perspektiv
- Identificere, vurdere og diskutere hvorledes der udøves magt, kæmpes om anerkendelse, skabes identitet og muliggøres erfaringsdannelse inden for friluftsliv
- Kende til kulturanalysen og begrebshistorien som forskningsmetoder i relation til friluftsliv og kunne anvende disse i konkrete analyser af friluftspraksis
- Analysere og diskutere forskellige former for friluftsliv fx i relation til organisationsform, forskellige sektorer i samfundslivet samt teorier om det moderne samfund
- Argumentere for og begrunde friluftsliv i forhold til forskellige målgrupper og aktører (i såvel tale som på skrift)
Undervisningsmateriale
se ABSALON
Undervisningsform
Studie- og
undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne
sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret
på to intensive internater af 2 dages varighed, to dagsseminarer
samt en 4 dages studietur til Norge og Sverige. Forud for hvert
internat/seminar udsendes relevant litteratur, som kursisten skal
læse. Internaterne, seminarerne og studieturen består dels af oplæg
fra interne og eksterne underviserer og af
ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes mindre skriftlige og
mundtlige oplæg i løbet af kurset. Undervisningen understøttes af
e-mails og vejledning vil bl.a. foregå elektronisk og
telefonisk.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 34
- Forberedelse
- 103
- Forelæsninger
- 103
- Holdundervisning
- 34
- Teoretiske øvelser
- 35
- Vejledning
- 103
- I alt
- 412
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioMundtligt forsvar---
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern censor.
- Eksamensperiode
- juni 2014
- Reeksamen
- august 2014
Kriterier for bedømmelse
Aflevering af portfolio rapport i forbindelse med studietur
til nordiske lande - skal blot godkendes før aflevering af eksamens
portfolio
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LFKM10225U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Forår og Forår
- Skemagruppe
- Mastermodulet afvikles som seminardage typisk mellem 1-3 dage og ca. 1 gang om måneden
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- 25.000 kr for modul 1
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Erik Mygind (emygind@ign.ku.dk)
Undervisere
Vil fremgå af ABSALON
Gemt den
24-05-2013