LFKK10253U Rådgivning
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Consulting
Uddannelse
MSc Programme in Agricultural
Economics
MSc Programme in Agriculture
MSc Programme in Agriculture
Kursusindhold
Kurset vil bestå af en række emner (der
kan forekomme ændringer):
1) Introduktion til forløbet, aktualisering af kursets indhold, formål med forløbet og produktkrav.
2) Introforløb
Introdag med øvelser i samarbejde og overblik. Sammenryster holdet og giver kendskab til personlige ressourcer.
3) Kommunikation
Undervisning og øvelser i kommunikation, herunder også bevidstgørelse af egen personlighed: Hvordan åbner man for kontakten og hvordan spørges ind til problemstillinger?
Hvordan håndteres konflikter? Hvordan virker man som person på andre? Formidling af budskaber og forhandling. Der undervises i både skriftlig- og mundtlig formidling.
4) Den etiske dimension i rådgivningsarbejdet
Hvordan forholder man sig, når man kommer tæt ind på livet af jordbrugsfamiliens arbejdsplads, hjem og privatliv? Herunder både praktiske forholdsregler om smittebeskyttelse og det at være gæst i et privat hjem, men også det at håndtere forskellige mennesketyper og personfølsomme oplysninger. Hvilke typer kan man møde og hvilke situationer kan opstå?
5) Føl-ordning med konsulenter
De studerende følger to gange en landbrugsrådgiver på en arbejdsdag. De studerende og konsulenten tager fx 1-2 timer på kontoret, hvor konsulenten fortæller om arbejdsopgaver og proceduren på et kontor. Derefter skal de studerende med konsulenten på rådgivningsbesøg. De to besøg vil være med to forskellige fagområder og landmandstyper. Efter besøgene diskuteres erfaringer og oplevelser på holdet. Med baggrund i rådgivningsbesøgene udarbejdes en besøgsrapport og en kommunikationsrapport, som danner grundlag for eksamen.
6) Konsulentadfærd og konsulentteorier.
Hvordan kan rådgivning formidles? Hvilke faglige og personlige egenskaber skal konsulenten have? Hvordan tilpasses konsulentrollen til den aktuelle situation og hvilke analyseteorier kan bruges? Coaching og DiSC profiler inddrages.
7) Jordbrugsfamiliens værdigrundlag.
Hvilke værdier sættes højt i landbruget? Hvordan påvirker livsgrundlag hverdag og beslutningsprocesser? Er jordbrugsfamilien ejer af et familiebrug eller er det mere en landbrugsvirksomhed?
8) Driftsledertyper og beslutningsadfærd.
Forskellige driftsledertyper, deres beslutningsadfærd og måder at drive landbrug på.
9) Rollespil/cases om rådgivningssituationer. Formålet er at give viden om håndtering af kritiske situationer, herunder hvordan man som 2 personer kan støtte/aflaste hinanden i en trængt situation.
10) Jordbrugerens krav og forventninger til rådgiveren.
Hvilken sparring forventer jordbrugeren? Hvad skal jordbrugeren give, og hvad og i hvilken form forventes det at få tilbagemelding?
11) Helhedsorienteret rådgivning.
Rådgivning hvor flere fagområder knyttes sammen. Hvad kan en rådgiver håndtere ȁ3 hvad er muligt? Hvordan sikres helhedsorienteret/tværfagligt rådgivning?
12) Nytten af grupperådgivning.
Hvordan etableres erfa-grupper og hvordan er rådgiverens rolle? Hvordan sikres, at grupperne er givtige for de enkelte deltagere?
1) Introduktion til forløbet, aktualisering af kursets indhold, formål med forløbet og produktkrav.
2) Introforløb
Introdag med øvelser i samarbejde og overblik. Sammenryster holdet og giver kendskab til personlige ressourcer.
3) Kommunikation
Undervisning og øvelser i kommunikation, herunder også bevidstgørelse af egen personlighed: Hvordan åbner man for kontakten og hvordan spørges ind til problemstillinger?
Hvordan håndteres konflikter? Hvordan virker man som person på andre? Formidling af budskaber og forhandling. Der undervises i både skriftlig- og mundtlig formidling.
4) Den etiske dimension i rådgivningsarbejdet
Hvordan forholder man sig, når man kommer tæt ind på livet af jordbrugsfamiliens arbejdsplads, hjem og privatliv? Herunder både praktiske forholdsregler om smittebeskyttelse og det at være gæst i et privat hjem, men også det at håndtere forskellige mennesketyper og personfølsomme oplysninger. Hvilke typer kan man møde og hvilke situationer kan opstå?
5) Føl-ordning med konsulenter
De studerende følger to gange en landbrugsrådgiver på en arbejdsdag. De studerende og konsulenten tager fx 1-2 timer på kontoret, hvor konsulenten fortæller om arbejdsopgaver og proceduren på et kontor. Derefter skal de studerende med konsulenten på rådgivningsbesøg. De to besøg vil være med to forskellige fagområder og landmandstyper. Efter besøgene diskuteres erfaringer og oplevelser på holdet. Med baggrund i rådgivningsbesøgene udarbejdes en besøgsrapport og en kommunikationsrapport, som danner grundlag for eksamen.
6) Konsulentadfærd og konsulentteorier.
Hvordan kan rådgivning formidles? Hvilke faglige og personlige egenskaber skal konsulenten have? Hvordan tilpasses konsulentrollen til den aktuelle situation og hvilke analyseteorier kan bruges? Coaching og DiSC profiler inddrages.
7) Jordbrugsfamiliens værdigrundlag.
Hvilke værdier sættes højt i landbruget? Hvordan påvirker livsgrundlag hverdag og beslutningsprocesser? Er jordbrugsfamilien ejer af et familiebrug eller er det mere en landbrugsvirksomhed?
8) Driftsledertyper og beslutningsadfærd.
Forskellige driftsledertyper, deres beslutningsadfærd og måder at drive landbrug på.
9) Rollespil/cases om rådgivningssituationer. Formålet er at give viden om håndtering af kritiske situationer, herunder hvordan man som 2 personer kan støtte/aflaste hinanden i en trængt situation.
10) Jordbrugerens krav og forventninger til rådgiveren.
Hvilken sparring forventer jordbrugeren? Hvad skal jordbrugeren give, og hvad og i hvilken form forventes det at få tilbagemelding?
11) Helhedsorienteret rådgivning.
Rådgivning hvor flere fagområder knyttes sammen. Hvad kan en rådgiver håndtere ȁ3 hvad er muligt? Hvordan sikres helhedsorienteret/tværfagligt rådgivning?
12) Nytten af grupperådgivning.
Hvordan etableres erfa-grupper og hvordan er rådgiverens rolle? Hvordan sikres, at grupperne er givtige for de enkelte deltagere?
Målbeskrivelser
Kursets mål er, at deltagerne får en
forståelse af rådgivningssituationens mange sider og for de
grundlæggende problemstillinger i rådgivningen. Her indgår en
forståelse for kommunikation, enkel- og grupperådgivning,
helhedsorienteret rådgivning og forskellige landmænds krav til
rådgivningen. Deltagerne får gennem kursets forløb, bl.a. gennem
medvirken i rådgivningsbesøg hos landmænd, og med udgangspunkt i
egne observationer og analyser mulighed for at skabe sig en
grundlæggende forståelse for og indsigt i, hvordan landbrugets
rådgivningstjeneste arbejder, herunder, hvad det indebær at være
rådgiver, hvordan rådgivningsarbejdet foregår, og hvilke forhold
rådgiveren arbejder under, herunder hvilke krav der stilles til
indsigt i menneskelige relationer og samspillet imellem dem, for at
kunne løse de opgaver rådgiveren står overfor.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Identificere forskellige former for konsulentadfærd, driftsledertyper forskellige roller i rådgivningssituationen og de forskellige værdigrundlag som er i spil og
- Beskrive forskellige konsulentteorier, driftsledertyper og beslutningsteori,
kommunikationsteori, teorier om forskellige roller i rådgivningssituationen og forskellige værdigrundlag
- Identificere og reflektere over de kommunikationsmæssige forudsætninger for god rådgivning, og over samspillet mellem landmænd og rådgivere, både i traditionelle situationer, ved gruppe rådgivning og under nye ledelsesformer.
- Reflektere over egen rolle i rådgivningssituationen, underbygget med de kommunikationsteorier der er gennemgået, og over egne personlige ressourcer og forhold af betydning for en god kommunikation, og
over landmænds og landbofamiliers værdigrundlag, samt den etiske dimension i rådgivningen.
Færdigheder:
Observere rådgivningssituationen ved konkrete rådgivningsbesøg hos landmænd og analysere denne i relation til konsulentteori, teori om driftsledertyper, beslutningsteori, kommunikationsteori, teorier om forskellige roller i rådgivningssituationen og teorier om forskellige værdigrundlag.
På basis af observationerne af de forskellige mennesketyper og rådgivningssituationer de oplever i forløbet, efterfølgende vurdere, diskutere og forklare de mange forskellige aspekter og herudfra:
- Udarbejde og formidle en besøgsrapport.
- Udarbejde og formidle en kommunikationsrapport
Kompetencer:
De studerende skal på, baggrund af egne observationer, kendskab til teorierne og selvstændige analyser, evaluere de specifikke rådgivningssituationer og vurdere adfærd og handle situationsbestemt. På denne baggrund skal de kunne planlægge, udarbejde og fremstille anvendelige og letforståelige rådgivningsforslag til landmænd.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Identificere forskellige former for konsulentadfærd, driftsledertyper forskellige roller i rådgivningssituationen og de forskellige værdigrundlag som er i spil og
- Beskrive forskellige konsulentteorier, driftsledertyper og beslutningsteori,
kommunikationsteori, teorier om forskellige roller i rådgivningssituationen og forskellige værdigrundlag
- Identificere og reflektere over de kommunikationsmæssige forudsætninger for god rådgivning, og over samspillet mellem landmænd og rådgivere, både i traditionelle situationer, ved gruppe rådgivning og under nye ledelsesformer.
- Reflektere over egen rolle i rådgivningssituationen, underbygget med de kommunikationsteorier der er gennemgået, og over egne personlige ressourcer og forhold af betydning for en god kommunikation, og
over landmænds og landbofamiliers værdigrundlag, samt den etiske dimension i rådgivningen.
Færdigheder:
Observere rådgivningssituationen ved konkrete rådgivningsbesøg hos landmænd og analysere denne i relation til konsulentteori, teori om driftsledertyper, beslutningsteori, kommunikationsteori, teorier om forskellige roller i rådgivningssituationen og teorier om forskellige værdigrundlag.
På basis af observationerne af de forskellige mennesketyper og rådgivningssituationer de oplever i forløbet, efterfølgende vurdere, diskutere og forklare de mange forskellige aspekter og herudfra:
- Udarbejde og formidle en besøgsrapport.
- Udarbejde og formidle en kommunikationsrapport
Kompetencer:
De studerende skal på, baggrund af egne observationer, kendskab til teorierne og selvstændige analyser, evaluere de specifikke rådgivningssituationer og vurdere adfærd og handle situationsbestemt. På denne baggrund skal de kunne planlægge, udarbejde og fremstille anvendelige og letforståelige rådgivningsforslag til landmænd.
Undervisningsmateriale
Der udleveres
kompendiemateriale under kurset
Undervisningsform
Der undervises på
forskellige måder afhængigt af emne. Der vil være forelæsninger,
cases, gruppearbejde og diskussioner. Kursusevaluering:
Besøgsrapporten vurderes for indhold, forståelighed og brugbarhed.
Kommunikationsrapporten skal omhandle erfaringer fra
rådgivningsbesøget og viden opnået ved undervisningen, og den
danner baggrund for en individuel mundtlig eksamen. De studerende
skal være i stand til at reflektere over deres rolle i
rådgivningssituationen, underbygget med de kommunikationsteorier
der er gennemgået. Det vurderes, om deltagerne har været i stand
til at vurdere adfærd og handle situationsbestemt.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forberedelse
- 14
- Forelæsninger
- 42
- Projektarbejde
- 100
- Teoretiske øvelser
- 28
- Vejledning
- 20
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet Der må
påregnes deltagerbetaling på ca. 1800 kr. pr. deltager
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min.Skriftlig afleveringGruppevis præsentation af kommunikationsrapporten danner baggrund for individuel mundtlig eksamen
- Krav til indstilling til eksamen
- I løbet af kurset skal udarbejdes en kommunikationsrapport og en besøgsrapport.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Reeksamen
- Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
Kriterier i henhold til
målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LFKK10253U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- 3-ugers internatkursus i uge 32-33-34 på Asmilldkloster Landbrugsskole
- Kursuskapacitet
- Max. 30 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Vagn Olsen (vo@ifro.ku.dk)
Gemt den
24-09-2013