LFKB10243U Fagets videnskabsteori
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Philosophy and Science
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
naturressourcer
Bacheloruddannelsen i husdyrvidenskab
Bacheloruddannelsen i husdyrvidenskab
Kursusindhold
De studerende
præsenteres for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et
alment perspektiv. I den sammenhæng præsenteres de for den
historiske baggrund for udviklingen af deres fagområde i sammenhæng
med universiteter og højere læreanstalter. De får et kendskab til,
hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en
rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de en almen
introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale
videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder
kausalitet, reduktionisme, forskningsparadigmer og videnskabelig
usikkerhed. En række etiske problemstillinger bearbejdes gennem
arbejde med begreber som bæredygtighed, klimaforandringer,
videnskabelig usikkerhed, formidling, natursyn mm. De studerende
skal gennem dette lære at se deres fags forankring i en bredere
offentlig og markedsmæssig sammenhæng. Endelig skal de studerende
gennem arbejdet med og godkendelsen af tre mindre opgaver
demonstrere et videns-, kompetence-, og færdighedsniveau, der gør
dem kvalificerede til eksamen. Disse opgaver vil bestå i
tekstanalyse, caseanalyse og skriftlig og mundtlig
præsentation.
Målbeskrivelser
Formålet med
kurset er at give de studerende viden om en række af de etiske og
videnskabsteoretiske problemstillinger, som
naturressourceuddannelsens fagområder rejser. De studerende skal
opnå en forståelse af videnskabens samfundsmæssige roller og blive
i stand til kritisk at diskutere de muligheder og begrænsninger som
videnskaben rummer. Dermed får de studerende en basis for at forstå
deres egen faglighed i et bredere perspektiv og bliver i stand til
at kvalificere den samfundsmæssige diskussion om de etiske og
videnskabsteoretiske problemstillinger, som deres fag
rejser.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for etiske teorier
- Redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber
- Identificere etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger i faglige sammenhænge
Færdigheder:
- Anvende etiske teorier på en relevant faglig problemstilling
- Diskutere betydningen af centrale videnskabsteoretiske begreber
- Analysere både naturvidenskabelige og filosofiske tekster med henblik på at afdække indhold, argumenter, antagelser og implicitte værdier
- Formidle faglige, etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger klart på skrift og mundtligt
Kompetencer:
- Være i stand til på selvstændig, kritisk og konstruktiv vis at indgå i en værdibaseret debat om faglige emner.
- Arbejde selvstændigt med analyse af naturvidenskabelige tekster
- Arbejde effektivt sammen med andre om formidling af etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for etiske teorier
- Redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber
- Identificere etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger i faglige sammenhænge
Færdigheder:
- Anvende etiske teorier på en relevant faglig problemstilling
- Diskutere betydningen af centrale videnskabsteoretiske begreber
- Analysere både naturvidenskabelige og filosofiske tekster med henblik på at afdække indhold, argumenter, antagelser og implicitte værdier
- Formidle faglige, etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger klart på skrift og mundtligt
Kompetencer:
- Være i stand til på selvstændig, kritisk og konstruktiv vis at indgå i en værdibaseret debat om faglige emner.
- Arbejde selvstændigt med analyse af naturvidenskabelige tekster
- Arbejde effektivt sammen med andre om formidling af etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger
Undervisningsmateriale
Der vil blive
orienteret om litteraturen på kurset.
Undervisningsform
Gennem en forelæsningsrække
vil de studerende blive præsenteret for relevante
videnskabsteoretiske og etiske teorier og begreber i sammenhæng med
faglige problemstillinger. Forelæsningerne vil hver uge blive fulgt
op af en række øvelser. Her vil diskussioner, med udgangspunkt i
korte oplæg, konkrete cases, ekspertpaneler og aktiviteter som
journal-clubs og inddragelse af medier som radio og film blive
udnyttet som et led i at underbygge og støtte forståelsen af
forelæsningernes temaer. Endelig skal de studerende individuelt og
i grupper udarbejde tre mindre opgaver.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 99
- Forelæsninger
- 25
- Praktiske øvelser
- 30
- Projektarbejde
- 45
- Vejledning
- 6
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minutter20 minutters mundtlig eksamen med udgangspunkt i spørgsmål relateret til pensum trukket af den studerende ved eksamensstart. 20 minutters forberedelse.
- Krav til indstilling til eksamen
- Godkendelse af tre mindre opgaver, der indgår som en integreret del af kurset
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LFKB10243U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Peter Sandøe (pes@sund.ku.dk)
- Mickey Gjerris (mgj@ifro.ku.dk)
Information om kurset fås hos lektor
Mickey Gjerris mgj@foi.ku.dk
Undervisere
Lektor Mickey Gjerris mgj@foi.ku.dk
Gemt den
24-09-2013