LBIF10217U Skadedyr og sygdomme på skov- og bytræer
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Pest and Diseases of Trees in Forests and Urban Areas
Kursusindhold
Kurset tager udgangspunkt i insekt- og svampeskader, men omfatter også abiotiske skader som vind, tørke og frost, herunder klimafaktorers betydning for skadevoldere. Undervisningen omfatter diagnosticering, betydning og bekæmpelse af de væsentligste skadevoldere på træer i skove, landskabet og byen, herunder invasive arter.
Kurset henvender sig til alle med interesse for dyrkning og forvaltning af træer.
Kurset indeholder følgende emner:
- Identifikation, symptombeskrivelse og diagnostik
- Biologi og økologi hos skadedyr og svampe på skov- og bytræer
- Årsagssammenhænge mellem forekomst af skadevoldere og vækst- og dyrkningsmæssige forhold
- Klimafaktorers indflydelse på forekomst og betydning af skadevoldere
- Skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål, herunder træartsvalg, pleje og driftsmetoder
- Forebyggelse og bekæmpelse af skadevolderproblemer
- Æstetiske, biologiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer
Målbeskrivelser
Målet med kurset er at give deltagerne teoretisk og praktisk
indsigt i skadedyr og sygdomme på træer i skove, byer, parker og
det åbne landskab. Kurset lægger især vægt på forståelse af årsager
til forekomst af skadevoldere med fokus på vækst- og
dyrkningsforhold og på metoder til forebyggelse og
bekæmpelse.
Efter deltagelse i kurset forventes den studerende at have opnået følgende
Viden:
- identificere de væsentligste sygdomme og skadedyr på skov- og bytræer
- beskrive de væsentligste skadevolderes biologi
- redegøre for samspil mellem vedplanter og herbivorer hhv. plantepatogene svampe
Færdigheder:
- stille en diagnose på baggrund af skadesymptomer og sygdomshistorie
- forklare årsagssammenhænge mellem skadevoldere og abiotiske / biotiske faktorer, herunder klimaforhold, plantesundhed og dyrkningsbetingelser
- analysere og vurdere skaders omfang, betydning og økonomi i relation til dyrkningsformål
- vurdere muligheder og begrænsninger ved forebyggelses- og bekæmpelsesmetoder
Kompetencer:
- overføre teoretisk og praktisk viden om skadedyr og sygdomme på træer til konkrete rådgivningssituationer
- bedømme æstetiske, biologiske og sikkerhedsmæssige aspekter ved forvaltning af træer på rekreative arealer
- diskutere etiske og værdimæssige problemstillinger forbundet med håndtering af skadevoldere i relation til miljøhensyn, æstetiske og biologiske værdier, rekreative og produktionsmæssige interesser
Undervisningsmateriale
Bilag uploaded på Absalon.
Videnblade fra Skov & Landskab.
Bemærk der er ingen krav om køb af nedenstående bøger.
Håndbøger:
Politikens Forlag: Hvad finder jeg i Skoven. Ingen krav til udgave
Nienhaus, F., Butin, H. & Böhmer, B. 2003: Farbatlas Gehölzkrankheiten. Ziersträucher und Parkbäume. Ulmer Verlag.
eller
Hartmann, G., Nienhaus, F. & Butin, H. 2007: Farbatlas Waldschäden. Ulmer.
Thomsen, I.M., Skov, S. 2011: Risikotræer. Forlaget Grønt Miljø.
Lærebøger:
Butin, H. 1995: Tree Disorders and Diseases. Oxford University Press.
Petersen, J.H. 1995: Svamperiget. Aarhus Universitet
Bejer, B. 1989: Forstzoologi I. Forstentomologi.
Videnblade fra Skov & Landskab.
Bemærk der er ingen krav om køb af nedenstående bøger.
Håndbøger:
Politikens Forlag: Hvad finder jeg i Skoven. Ingen krav til udgave
Nienhaus, F., Butin, H. & Böhmer, B. 2003: Farbatlas Gehölzkrankheiten. Ziersträucher und Parkbäume. Ulmer Verlag.
eller
Hartmann, G., Nienhaus, F. & Butin, H. 2007: Farbatlas Waldschäden. Ulmer.
Thomsen, I.M., Skov, S. 2011: Risikotræer. Forlaget Grønt Miljø.
Lærebøger:
Butin, H. 1995: Tree Disorders and Diseases. Oxford University Press.
Petersen, J.H. 1995: Svamperiget. Aarhus Universitet
Bejer, B. 1989: Forstzoologi I. Forstentomologi.
Undervisningsform
Undervisningen har stor vægt
på praksisorienterede aspekter og foregår som en vekslen mellem
forelæsninger, øvelser og ekskursioner. Forelæsningerne giver en
overordnet gennemgang af teoretiske emner og er oplæg til øvelser
og ekskursioner. I praktiske øvelser indøves færdigheder i
identifikation af insekter og svampe, plantepatologisk metodik og
praktisk diagnosticeringsarbejde. En række halv- og
heldagsekskursioner til grønne områder (især skove og parker) udgør
et centralt element i undervisningen. På ekskursionerne
demonstreres skadesymptomer og skadevoldere, og konkrete dyrknings-
og forvaltningsmæssige problemstillinger i relation til
skadevoldere og deres betydning og håndtering analyseres og
diskuteres. Ved kursets slutning udarbejdes et mindre, individuelt
projekt ud fra et selvvalgt emne.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 56
- Forberedelse
- 37
- Forelæsninger
- 45
- Praktiske øvelser
- 32
- Projektarbejde
- 30
- Teoretiske øvelser
- 6
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 25 minDer afleveres ved kursets afslutning en individuel projektrapport ud fra et selvvalgt emne, og der holdes oplæg om rapporten ved eksamen. Herefter stilles spørgsmål i pensum relateret til opgaven. Desuden gives en diagnosticeringsopgave som udgangspunkt for en diskussion af betydning og årsagssammenhænge.
Vægtning: Projekt 50%. Mundtlig præsentation 20%. Identifikationsopgave 30% - Krav til indstilling til eksamen
- deltagelse i mindst 75 % af ekskursioner og mindst 50% af øvrig
undervisningstid
aflevering af selvstændig opgave som oplæg til eksamen - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- uge 35-36
Kriterier for bedømmelse
se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LBIF10217U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat
- Varighed
- 3 ugers kursus
- Placering
- Sommer
uge 32-34 (august)
- Skemagruppe
- fuldtids tre-ugers kursus
Undervisningen afholdes dels på Frederiksberg Campus, dels på Skovskolen (Nødebo) samt som ekskursioner på skovejendomme, i byer, parker og på landskabsarealer. - Kursuskapacitet
- max 30 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Hans Peter Ravn (hpr@ign.ku.dk)
- Iben Margrete Thomsen (imt@ign.ku.dk)
Gemt den
23-07-2014