LBIB10172U Introduktion til bioteknologi
Introduction to Biotechnology
A) introduktion til den bioteknologiske terminologi
B) organismers biologiske diversitet og bioteknologiens rolle i relation til forskellige biologiske systemer.
C) projektarbejdets form, organisering, og problemorientering, herunder problemanalyse, problemformulering og handlingsplan og om aspekter ved samarbejde i mindre grupper
D) indblik i bioteknologiske firmaers forskning og produktudvikling og herved kendskab til innovation og entreprenørskab.
E) skriftlig og mundtlig formidling af videnskabelig information
F) litteratur- og kildehåndtering
En række forelæsninger belyser bioteknologiens rolle i relation til forskellige biologiske systemer. Herudover vil de studerende gennem forelæsninger få en grundlæggende introduktion til bioteknologiske terminologier og metoder.De studerende gennemfører et problemorienteret projektarbejde i grupper ud fra en selvvalgt samfundsrelateret bioteknologisk problemstilling, som kan vælges på baggrund af fagmiljøernes idéoplæg. Rammer, krav og kriterier klargøres, det vil bl.a. sige oplæg om projektarbejdets form og organisering og om problemorientering. Der gives yderligere oplæg om problemanalyse, problemformulering og handlingsplan og om aspekter ved samarbejde i mindre grupper, bl.a. samarbejdsaftaler i gruppen og med vejledere. Vejledning af projektgrupperne vil finde sted løbende. Indholdet i vejledningen styres af den valgte problemstilling og af behovet for vejledning hvad angår faglige, metodemæssige og samarbejdsmæssige spørgsmål. På baggrund af de enkelte gruppers projektforslag hjælpes de i gang med søgningen af litteratur til projektet. de får også en generel introduktion til biblioteket samt til litteratur- og kildehåndtering generelt og formelt.
Hver arbejdsgruppe præsenterer resultatet af deres projekt, og opponerer på et andet projekt.
Kursets hovedmålsætning er at give en indføring i metode i
problemorienteret projektarbejde med udgangspunkt i en selvvalgt
bioteknologisk og samfundsrelevant problemstilling, som bearbejdes
ud fra videnskabelige kriterier. Herudover er det målet at kurset
giver et grundlæggende kendskab til hvorledes bioteknologien kan
udnytte organismernes naturlige processer. til fremstilling af
nyttige produkter. Gennem projektorienteret undervisning
giver kurset et grundlæggende kendskab til hvorledes bioteknologien
kan udnytte organismernes naturlige processer til fremstilling af
nyttige produkter.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Forklare grundlæggende bioteknologiske processer i relation til regulering og styring på alle niveauer.
- Reflektere over de levende organismers diversitet.
- Beskrive og forstå den erhvervs - og forskningsmæssige udnyttelse af organismer i bioteknologien
- Kendskab
til kriterier for kommunikation af videnskabelig information
rapportudarbejdelse, hvad angår konsistens, klarhed, præcision, og
sprog.
forstå og udvise overblik over de videnskabelige kriterier der er i
forbindelse med kommunikation og
Færdigheder:
- identificere, analysere, formulere, afgrænse og bearbejde en bioteknologisk problemstilling på et videnskabeligt niveau.
- formidle skriftligt, således at normerne for videnskabelig formidling i rapportform opfyldes.
- håndtere information der er relevant for et projekt og forholde sig kritisk til denne.
- arbejde konkret problemorienteret og projektorganiseret i en gruppe, samt formidle resultatet både mundtligt og skriftligt ift. de krav der er til videnskabelig formidling i studierapportform indenfor fagområdet bioteknologi
Kompetencer:
- planlægge, styre og evaluere arbejdsprocessen og bruge relevante arbejdsredskaber i projektets forskellige faser.
- samarbejde effektivt i grupper og udvise forståelse for gruppedynamiske aspekter i et samarbejde.
opponere og give konstruktiv kritik til medstuderendeThieman William J. & Palladino, Michael A. (2012): Introduction to Biotechnology (3. ed.) Pearson 2013.
Hovedparten af undervisningsaktiviteten indenfor metode og projektarbejde består i selvstændigt projektarbejde styret af de studerende, understøttet af vejledning fra henholdsvis en metodevejleder og en faglig vejleder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forelæsninger
- 25
- Projektarbejde
- 142
- Vejledning
- 37
- I alt
- 206
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveVægtning: Mundtlig eksamination med udgangspunkt i projekt og pensum 100% Rapport, forsvar og eksamination 100%
Beskrivelse af eksamen: Individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i projekt og pensum fremlæggelse og forsvar af egen gruppes projektrapport og eksamination i pensum med relation til projektet. - Krav til indstilling til eksamen
- Godkendt midtvejsseminar og godkendt formalia på projektrapporten
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Der afholdes 3 parallelle, mundtlige eksamener, som alle har interne bedømmere, dvs. 3 interne bedømmere.
- Reeksamen
- Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LBIB10172U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- 80
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biomolekylær videnskab og Teknologi
Udbydende institutter
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Bjarke Veierskov (bv@plen.ku.dk)
- Vagn Olsen (vo@ifro.ku.dk)
Undervisere
Thomas Günther-Pomosky
Vagn Olsen
Anders Dahl