LBIB10123U Bioinformatik 1
Bioinformatics 1
DNA og protein sekvens alignments, herunder pairwise og multiple aligments og BLAST
Molekylær fylogeni og bootstrapping
Transcriptomics
Genom annotering og gene finding (protein kodende)
Motiv søgning
Genom analyser
RNA foldning og struktur
Klassifikation af 3D-proteinstrukturer, sekundær struktur forudsigelse og 3D-struktur (komparativ) modellering
Kursets hovedformål er at uddanne de studerende til at forstå
grundlæggende bioinformatiske metoder og deres
anvendelsesmuligheder. Der er lagt vægt på hands-on erfaring samt
at der opnås en grundlæggende forståelse for de bagvedliggende
principper, således at de studerende bringes i stand til at de
udnytte de enorme mængder tilgængelige data til at opnå biologisk
viden, og til at kunne forholde sig kritisk til resultater opnået
ved brug af bioinformatiske metoder.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at:
Viden:
- kunne beskrive opbygning af molekylære og
proteinstrukturdatabaser
- have viden om Gene Ontologies
- kunne beskrive grundlæggende love og principper for de mest
udbredte bioinformatiske metoder til parvis og multiple
sekvenssammenligning, fylogeni, detektion af sekvensmotiver,
(herunder f.eks. bindingsites i promotorer)
- have kendskab til principper i gen findning af protein kodende og
ikke-kodende RNA gener
- have kendskab til principper i genom analyse
- have kendskab til principper i motiv søgning
- have kendskab til principper i RNA foldning
- kunne beskrive grundlæggende principper for klassifikation af
proteiners 3D strukturer og -modellering
- have viden om transcriptomics
Færdigheder:
- søge viden i eksisterende molekylære og proteinstrukturdatabaser
og genome browers
- udføre parvise og multiple sammenligninger af sekvenser
- fremstille og forstå fylogenetiske træer
- søge efter og identificere sekvensmotiver
- udføre grundlæggende genomanalyse
- grundlæggende håndtering af data ifbm sekvens assembly/read
mapping
- søge efter bindings motiv i DNA
- søge efter ikke-kodende RNA gener
- udføre grundlæggende RNA (2D) foldning
- søge viden i og bruge eksisterende transcriptomics databaser
- fremstille 3D-protein strukturer baseret på computerbaseret
komparativ modellering
Kompetencer:
Forholde sig kritisk til valg af og brug af bioinformatiske
værktøjer baseret på en forståelse af de grundlæggende principper
bag bioinformatik. Forholde sig kritisk til resultater opnået ved
brug af bioinformatikse metoder.
Der vil derudover bliver udleveret noter
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 110
- Forelæsninger
- 35
- Praktiske øvelser
- 50
- Teoretiske øvelser
- 10
- I alt
- 206
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minBeskrivelse af eksamen: De studerende får en opgave som udleveres onsdag eftermiddag i den sidste undervisningsuge. De studerende udarbejder individuelt en kort PowerPoint-præsentation, som afleveres den efterfølgende tirsdag morgen i eksamensugen. Til den mundtlige eksamen får den studerende 10 minutter til at fremlægge sin opgave, efterfølgende vil de blive eksamineret 10 minutter i opgaven og generelt i pensum
- Krav til indstilling til eksamen
- En PowerPoint præsentation af løsning til den stillede eksamensopgaven
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Powerpoint præsentationen af den indleverede besvarelsen af eksamensopgaven
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LBIB10123U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- C
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biomolekylær videnskab og Teknologi
Udbydende institutter
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
- Institut for Klinisk Veterinær- og Husdyrvidenskab
- Kemisk Institut
Kursusansvarlige
- Søren Bak (bak@plen.ku.dk)
Undervisere
Kristian Axelsen, Søren Bak, Mika Zagrobelny Larsen, Lars Bo Hemmingsen, Morten Bjerrum, Jan Gorodkin, Jakob Hull Havgaard og Stefan Seemann