JJUB55013U Informationsret
Information Law
I nutidens samfund udgør information et afgørende aktiv for både
virksomheder og offentlige myndigheder. Film, musik, software,
tv-programmer, bøger, tekniske opfindelser, design, varemærker,
erhvervshemmeligheder, personoplysninger og meget andet har
karakter af information. Men hvem har retten til information, og
hvordan regulerer man sådanne rettigheder? Hvornår kan man forbyde
andre at sprede information og gøre brug af informationsprodukter,
man selv har udviklet? Kan man opnå ejerskab til information på
samme måde, som man kan opnå ejerskab til fysiske genstande?
Hvornår vejer hensyn til privatliv og fri ejendomsret tungere end
hensyn til ytrings- og informationsfrihed? Fagets formål er at give
en grundlæggende forståelse for, hvordan rettigheder til og brugen
af information reguleres og hvilke hensyn, der ligger bag
reguleringen. Faget tager udgangspunkt i nogle retlige figurer,
regler og principper, som er behandlet i en række grundfag på
bachelordelen, bl.a. statsret (grundrettigheder), ejendomsret,
aftaleret og erstatningsret. Deltagelse i faget vil udbygge
deltagerens kundskaber inden for disse områder f.eks. ved at vise
brugen af ejendomsretsbegrebet og de obligationsretlige regler om
aftalefortolkning og erstatning i forhold til information. Faget
introducerer mange problemstillinger og regelgrundlag, der
behandles på en række af kursusfagene på kandidatuddannelsen,
herunder navnlig de immaterialretlige, it-retlige og
persondataretlige fag. Faget giver på denne måde deltagerne
mulighed for at stifte bekendtskab med disse fag, før der skal
vælges fag på kandidatuddannelsen.
Faget består af følgende hovedmoduler:
1. Introduktion til begreberne information og
informationsret. I dette modul vil de grundlæggende begreber blive
forklaret, og de forskellige hensyn, der begrunder, at der tildeles
rettigheder til information, vil blive introduceret sammen med de
grundlæggende modsatrettede hensyn (ytrings- og informationsfrihed,
konkurrencehensyn mv.)
2. Introduktion til udvalgte typer af
informationsrettigheder dvs. ophavs-, patent- og varemærkeret og
persondataret. Formålet er at give de studerende en fornemmelse for
de enkelte rettighedstyper til brug for den følgende retlige
diskussion og at skabe en forbindelse til de grundlæggende hensyn,
som er identificeret i introduktionen.
3. Ejendomsret til information og rettighedernes
karakter. Med udgangspunkt i de informationsretlige regler og i
EU-Charteret, hvoraf fremgår, at immaterialret er en ”ejendomsret”,
drøftes hvad det vil sige at ”eje” information. Hvordan er man som
ejer af information stillet anderledes end den, som ejer en fysisk
genstand eller fast ejendom? Ud over at drøfte
informationsrettighedernes karakter vil der blive fokuseret på
nogle praktiske spørgsmål bl.a., hvordan der stiftes rettigheder
til information, og hvad det indebærer at opnå eneret til
information.
4. Handel med information og andre former for
aftaler om adgang til eller om udnyttelse af information giver
anledning til en række retlige spørgsmål. Nogle af disse tager
udgangspunkt i, at der består et behov for beskyttelse af
personfølsomme oplysninger eller mod krænkelse af personens
”ideelle rettigheder” (droit moral). Andre spørgsmål tager
udgangspunkt i den kommercielle udnyttelse af information f.eks.
ved en forlagsaftale eller patentlicensaftale og angår
obligationsretlige spørgsmål så som fortolkning, opfyldelse og
misligholdelse. I modulet identificeres de centrale hensyn og
regler, som aftalerne giver anledning til, og det vises, hvordan
man i praksis har adresseret vanskelighederne ved
samtykkeerklæringer og aftaler.
5. Krænkelser af informationsrettigheder. Når
informationsrettigheder krænkes, er det ofte vanskeligt at
fastsætte tabet og dermed opgøre det erstatningskrav, der er
knyttet til krænkelsen. Det retlige udgangspunkt er de almindelige
erstatningsretlige regler og principper om formueskade og
ikke-økonomiske skade, men hertil kommer en række særlige regler og
principper, som er udviklet i EU-direktiver, lovgivning og praksis
bl.a. om ”rimeligt vederlag”. Emnet vil blive belyst i relation til
en række konfliktområder f.eks. ulovlig fildeling på nettet eller
krænkende brug af rettigheder ved brug af personoplysninger på
Facebook eller YouTube? Faget er baseret på en kombination af
manuduktion og øvelsesopgaver, og derudover skal de studerende i
grupper udarbejde et skriftligt miniprojekt, som danner grundlag
for eksamen.
- Analysere retlige problemstillinger inden for fagets
emneområde
Mht. færdigheder skal den studerende kunne:
- Identificere tværgående juridiske problemer
- Analysere tværgående problemstillinger inden for faget
ud fra forskellige, relevante fagligt begrundede indfaldsvinkler
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt
og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde
Mht. kompetencer skal den studerende kunne:
- Perspektivere valgfagets konkrete problemstillinger på
en måde, der viser overblik og indsigt i valgfaget
- Argumentere for forskellige fagligt begrundede
løsninger, foretage en kritisk afvejning af de relevante argumenter
og træffe et sagligt begrundet valg for teoretiske og praktiske
løsninger
Materialesamling på ca. 400 sider bestående af boguddrag, artikler og domme
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 17
- Praktiske øvelser
- 8,5
- Projektarbejde
- 8,5
- I alt
- 34,0
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.Projekt eksamen med mundtligt forsvar
- Krav til indstilling til eksamen
- Oligatorisk element: Deltagelse i gruppepræsentation (af gruppens løsningsforslag til udleveret case) i løbet af semestret.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Eksamensperiode
- Hold 1: 16. - 20. december 2013 (vejl. periode, aflevering) Hold 2: 16. - 20. december 2013 (vejl. periode, aflevering) Vejledende periode for mdt. forsvar: 20. - 23. januar 2014
Kriterier for bedømmelse
- udvalgt en relevant informationsretlig problemstilling, som i form af gruppeprojekt er gjort til genstand for en dyberegående analyse
- dokumenteret og/eller argumenteret for påstande i analyse og konklusion
- demonstreret viden og overblik inden for hele fagets område
- redegjort for fagets tværgående juridiske problemstillinger- perspektiveret faget konkrete problemstillinger
- argumenteret for forskellige fagligt begrundede løsninger.
- I bedømmelsen indgår den studerendes stave- og formuleringsevne.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUB55013U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstider
- Kursuskapacitet
- 100 studerende
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Thomas Riis (Thomas.Riis@jur.ku.dk)
Undervisere
Professor, dr.jur. Jens Schovsbo og professor, dr.jur. Thomas Riis