JJUB55010U Den Internationale Straffedomstol og International Strafferet

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The International Criminal Court and International Criminal Law

Uddannelse
BA-valgfag
Kursusindhold

Formålet med kurset er at oparbejde juridiske færdigheder inden for det fagområde, der under navnet International Strafferet har udviklet sig, navnlig gennem de seneste 20 år, som en selvstændig disciplin inden for folkeretten. Kurset giver en oversigt over udviklingen siden retsopgøret efter Anden Verdenskrig i Nürnberg og gennemgår de forskellige forbrydelser, der i dag betragtes som internationale forbrydelser. Kurset vil særligt fokusere på Den Internationale Straffedomstol og de spørgsmål, der er opstået i forbindelse med domstolens retspraksis og politiske rolle. Følgende overordnede emner vil blive behandlet:
• Hvordan håndteres massive menneskerettighedskrænkelser
• Transitional Justice
• Den international strafferets udvikling
• De internationale forbrydelser
• Den Internationale Straffedomstol
• National implementering og retsforfølgning

Den teoretiske gennemgang bygger i høj grad på cases, domme og aktuelle eksempler. Der må påregnes, at en stor del af pensum vil være på engelsk. Nedenunder følger en foreløbig undervisningsplan:
1) introduktion til faget, den Internationale Straffedomstol og international strafferet
2) international strafferet: historie, retskilder og karakteristika
3) internationale forbrydelser: folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser
4) case 1: Rwanda og Srebrenica som folkedrab
5) national retsforfølgning: universel jurisdiktion og immuniter
6) case 2: national retsforfølgning af folkedrab i Norge og Danmark
7) ICC – jurisdiktion: ratione materiae, temporis og personae
8) ICC – jurisdiktion i praksis
9) ICCs komplementaritetsprincip
10) ICC og FNs Sikkerhedsrådet
11) case 3: ICC og Libyen
12) aggressionsforbrydelsen
13) ICCs problemer: Afrika og manglende samarbejde?
14) ICCs problemer: USA?
15) alternativer til ICC: amnestier eller sandhedskommissioner?
16) perspektivering, opsamling og spørgetime

Målbeskrivelser

- redegøre for de basale begreber fra Statutten for den Internationale Straffedomstol og fra den internationale strafferet, herunder udvikling og retskilder;
- redegøre for og forklare de særlige forhold, der gør sig gældende ved national retsforfølgning af internationale forbrydelser;
- forklare og analysere gerningsindholdet i de internationale forbrydelser, redegøre for og forklare afgrænsningen mellem forbrydelserne samt diskutere forskelle og ligheder mellem forbrydelserne og reflektere over den retlige betydning af den valgte afgrænsning;
- forklare og analysere centrale aspekter i arbejdet af den Internationale Straffedomstol og andre internationale straffeinstitutioner, herunder straffemyndighed ratione materiae, temporis et personae
- forholde sig kritisk til sammenspillet mellem den Internationale Straffedomstol og FNs Sikkerhedsrådet- analysere komplekse cases og eksempler, herunder identificere den relevante forbrydelse samt hvilke yderligere retlige aspekter der skal inddrages
- evaluere hvilken rolle den Internationale Straffedomstol kan og bør spille i kampen mod straffrihed i forhold til andre relevante mekanismer
- formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.

Pensum består af 700-750 sider og disse vil være tilgængeligt i Absalon.

OBS! En stor del af pensum er på engelsk.
Det forudsættes, at de studerende har kendskab til folkerettens grundprincipper fra gennemgangen på jurastudiets grunduddannelse eller tilsvarende.
Faget er kendetegnet ved en række overvejelser:

1) tværfaglighed: faget bygger på de studerendes færdigheder og kundskaber fra både strafferet og især folkeret. I forbindelse med vores fokus på den Internationale Straffedomstol vil vil desuden beskæftige os med andre discipliners syn på de problemer, der er forbundet med et retsopgør efter massive menneskerettighedskrænkelser. I denne sammenhæng vil vi læse enkelte tekster skrevet indenfor statskundskab, antropologi og transitional justice.

2) den internationale dimension: faget vil byde på en stærk international dimension. Vi vil se på, hvordan forskellige retstraditioner har bidraget til udviklingen af international strafferet og hvordan forskellige nationale retssystemer håndterer de relevante udfordringer. Vores cases vil komme fra en række forskellige lande, herunder Norge, Uganda og Colombia. Desuden vil meget af fagets pensum og kilder være på engelsk.

3) problembaseret projektarbejde: for at hjælpe de studerende med at forberede sig på deres bachelorprojekt og speciale, skal de relevante kompetencer trænes. I forbindelse med projektarbejde vil de studerende blive undervist i at identificere relevante problemstillinger, lave research online og på biblioteket og i at skrive en kort synopse, der vil kunne fungere som afsæt til en mere omfattende opgave. Hver studerende vil på denne måde også kunne forberede sig til eksaminationen i faget, som netop kræver indleveringen af en synopse.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 12
  • Praktiske øvelser
  • 12
  • Projektarbejde
  • 12
  • Teoretiske øvelser
  • 12
  • I alt
  • 48
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtligt forsvar, 20 min
Mundtlig eksamen på baggrund af synopsis
Krav til indstilling til eksamen
Alle studerende skal bidrage til undervisningen med hjælp af korte oplæg om relevante kendelser, tekster etc. som underviseren udpeger. For at håndtere holdstørrelsen er det påtænkt, at de studerende bliver inddelt i små grupper á 3-4 studerende og gennemfører aktiviteten sammen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
9. - 13. december 2013 (vejl. periode)
Kriterier for bedømmelse
Kriterier for bedømmelse er i overenstemmelse med læringsmålene