JJUB55010U Den Internationale Straffedomstol og International Strafferet
The International Criminal Court and International Criminal Law
Formålet med kurset er at oparbejde juridiske færdigheder inden
for det fagområde, der under navnet International Strafferet har
udviklet sig, navnlig gennem de seneste 20 år, som en selvstændig
disciplin inden for folkeretten. Kurset giver en oversigt over
udviklingen siden retsopgøret efter Anden Verdenskrig i Nürnberg og
gennemgår de forskellige forbrydelser, der i dag betragtes som
internationale forbrydelser. Kurset vil særligt fokusere på Den
Internationale Straffedomstol og de spørgsmål, der er opstået i
forbindelse med domstolens retspraksis og politiske rolle. Følgende
overordnede emner vil blive behandlet:
• Hvordan håndteres massive menneskerettighedskrænkelser
• Transitional Justice
• Den international strafferets udvikling
• De internationale forbrydelser
• Den Internationale Straffedomstol
• National implementering og retsforfølgning
Den teoretiske gennemgang bygger i høj grad på cases, domme og
aktuelle eksempler. Der må påregnes, at en stor del af pensum vil
være på engelsk. Nedenunder følger en foreløbig undervisningsplan:
1) introduktion til faget, den Internationale Straffedomstol og
international strafferet
2) international strafferet: historie, retskilder og karakteristika
3) internationale forbrydelser: folkedrab, forbrydelser mod
menneskeheden og krigsforbrydelser
4) case 1: Rwanda og Srebrenica som folkedrab
5) national retsforfølgning: universel jurisdiktion og immuniter
6) case 2: national retsforfølgning af folkedrab i Norge og Danmark
7) ICC – jurisdiktion: ratione materiae, temporis og personae
8) ICC – jurisdiktion i praksis
9) ICCs komplementaritetsprincip
10) ICC og FNs Sikkerhedsrådet
11) case 3: ICC og Libyen
12) aggressionsforbrydelsen
13) ICCs problemer: Afrika og manglende samarbejde?
14) ICCs problemer: USA?
15) alternativer til ICC: amnestier eller sandhedskommissioner?
16) perspektivering, opsamling og spørgetime
- redegøre for de basale begreber fra Statutten for den
Internationale Straffedomstol og fra den internationale strafferet,
herunder udvikling og retskilder;
- redegøre for og forklare de særlige forhold, der gør sig
gældende ved national retsforfølgning af internationale
forbrydelser;
- forklare og analysere gerningsindholdet i de
internationale forbrydelser, redegøre for og forklare afgrænsningen
mellem forbrydelserne samt diskutere forskelle og ligheder mellem
forbrydelserne og reflektere over den retlige betydning af den
valgte afgrænsning;
- forklare og analysere centrale aspekter i arbejdet af
den Internationale Straffedomstol og andre internationale
straffeinstitutioner, herunder straffemyndighed ratione materiae,
temporis et personae
- forholde sig kritisk til sammenspillet mellem den
Internationale Straffedomstol og FNs Sikkerhedsrådet- analysere
komplekse cases og eksempler, herunder identificere den relevante
forbrydelse samt hvilke yderligere retlige aspekter der skal
inddrages
- evaluere hvilken rolle den Internationale Straffedomstol
kan og bør spille i kampen mod straffrihed i forhold til andre
relevante mekanismer
- formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt
og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende
måde.
OBS! En stor del af pensum er på engelsk.
1) tværfaglighed: faget bygger på de studerendes færdigheder og kundskaber fra både strafferet og især folkeret. I forbindelse med vores fokus på den Internationale Straffedomstol vil vil desuden beskæftige os med andre discipliners syn på de problemer, der er forbundet med et retsopgør efter massive menneskerettighedskrænkelser. I denne sammenhæng vil vi læse enkelte tekster skrevet indenfor statskundskab, antropologi og transitional justice.
2) den internationale dimension: faget vil byde på en stærk international dimension. Vi vil se på, hvordan forskellige retstraditioner har bidraget til udviklingen af international strafferet og hvordan forskellige nationale retssystemer håndterer de relevante udfordringer. Vores cases vil komme fra en række forskellige lande, herunder Norge, Uganda og Colombia. Desuden vil meget af fagets pensum og kilder være på engelsk.
3) problembaseret projektarbejde: for at hjælpe de studerende med at forberede sig på deres bachelorprojekt og speciale, skal de relevante kompetencer trænes. I forbindelse med projektarbejde vil de studerende blive undervist i at identificere relevante problemstillinger, lave research online og på biblioteket og i at skrive en kort synopse, der vil kunne fungere som afsæt til en mere omfattende opgave. Hver studerende vil på denne måde også kunne forberede sig til eksaminationen i faget, som netop kræver indleveringen af en synopse.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 12
- Praktiske øvelser
- 12
- Projektarbejde
- 12
- Teoretiske øvelser
- 12
- I alt
- 48
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvar, 20 minMundtlig eksamen på baggrund af synopsis
- Krav til indstilling til eksamen
- Alle studerende skal bidrage til undervisningen med hjælp af korte oplæg om relevante kendelser, tekster etc. som underviseren udpeger. For at håndtere holdstørrelsen er det påtænkt, at de studerende bliver inddelt i små grupper á 3-4 studerende og gennemfører aktiviteten sammen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- 9. - 13. december 2013 (vejl. periode)
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUB55010U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstider
- Kursuskapacitet
- 50 studerende
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jørn Vestergaard (jorn.vestergaard@jur.ku.dk)
Undervisere
Adjunkt, LL.M., Ph.D. Martin Mennecke,
Ph.D. studerende, Marc Schack