JJUB54092U Institutionel forfatningsret og EU-forfatningsret
Constitutional Law and EU-Constitutional Law: Institutions
Faget bidrager mere generelt bl.a. til, at de studerendes metodiske og analytiske evner udvikles, at de trænes i at reflektere kritisk over fagområdet, at de øger deres forståelse for retssystemets funktion og opbygning, at de trænes i at læse (videnskabelige) juridiske tekster på engelsk, og at de trænes i at se retlige problemstillinger i en politisk, økonomisk og samfundsmæssig kontekst.
I faget behandles følgende hovedproblemstillinger:
• Hvordan skal man fordele den øverste magt/kompetence i samfundet 1) mellem borgerne og staten,
2) mellem statsorganerne og 3) mellem Danmark og EU/internationale organisationer? Og hvilke principper skal ligge til grund for denne fordeling?
• Hvilke forfatningsretlige grundfigurer og principper finder man i dansk forfatningsret, EU-forfatningsretten og i mange andre landes forfatningssystemer (dog undertiden i let forskellige udformninger) og hvilke hensyn ligger bag disse grundfigurer/principper?
• Hvad er formålet med magtfordeling/”institutional balance”, og hvordan fungerer dette i forholdet mellem danske statsorganer indbyrdes, mellem EU’s institutioner indbyrdes og i forholdet mellem EU’s og nationale (herunder danske) statsorganer?
• Hvordan kommer den demokratiske styreform til udtryk i det danske forfatningsretlige system og i EU’s forfatningsretlige system?
• Hvilke rammer gælder der for Danmarks indtræden i og deltagelse i internationale såvel som supranationale organisationer, og hvad er forholdet mellem dansk ret, international ret og EU-ret?
Viden:
• Dybere forståelse af hvilke
forfatningsretlige grundfigurer og principper der er grundlæggende
i dansk forfatningsret og EU-forfatningsret
• Dybere forståelse af magtfordeling/”institutional
balance”
• Dybere forståelse af hvilke retskilder der findes i dansk
forfatningsret og i EU-retten, og hvad der karakteriserer dem
herunder deres retskildeværdi
• Kendskab til hvordan retskilderne vedtages/opstår
• Indgående kendskab til hvad der kendetegner
grundlovsfortolkning og fortolkning af EU-retlige retskilder
• Kendskab til EU-rettens implementering og virkning i dansk
ret
• Kendskab til hvordan dansk forfatningsret og EU-retten
håndhæves
• Kendskab til hvilken rolle borgerne spiller i
forfatningsretten/EU-forfatningsretten
• Kendskab til hvilke institutioner der er en del af det
danske forfatningssystem og EU-systemet, hvilke kompetencer de
besidder, deres sammensætning og karakteristika
• Indgående kendskab til hvordan det nationale niveau og
EU-niveauet spiller sammen, og hvordan kompetence fordeles mellem
de to niveauer
• Kendskab til hvordan Danmarks indtræden og deltagelse i
internationale og supranationale organisationer er reguleret
• Kendskab til forholdet mellem dansk ret og international
ret
Færdigheder:
• Kunne anvende
forfatningsrettens/EU-forfatningsrettens grundfigurer og
principper i en retlig analyse af et konkret retligt problem
• Kunne anvende magtfordelings-/”institutional
balance”-argumenter på nationalt plan, EU-plan og i samspillet
mellem det nationale niveau og EU-niveauet i relation til en
konkret retlig problemstilling
• Kunne fortolke grundlovsbestemmelser
• Kunne afgøre om der i en konkret situation er opstået en
forfatningsretlig sædvane, og hvilket retskildeniveau den befinder
sig på
• Kunne gennemføre en diskussion af, om folketingsbeslutninger
er retligt bindende
• Kunne anvende og afveje danske forfatningsretlige retskilder
(på forskelligt retskildeniveau) i en konkret sammenhæng
• Kunne fortolke EU-retlige retskilder
• Kunne anvende og afveje EU-retlige retskilder (på
forskelligt retskildeniveau) i en konkret sammenhæng
• Kunne diskutere og afgøre om et direktiv i en konkret
sammenhæng er korrekt implementeret
• Kunne diskutere og afgøre om en stat i en konkret sammenhæng
kan pådrage sig erstatningsansvar som følge af manglende
iagttagelse af dens forpligtelser i henhold til EU-retten
• Kunne diskutere og afgøre om dansk og EU-retlig lovgivning
er vedtaget efter den korrekte procedure
• Kunne løse et retligt problem, som involverer et samspil
mellem national ret, EU-ret og international ret
Kompetencer:
• Kunne identificere og selvstændigt analysere
institutionelle forfatningsretlige og EU-forfatningsretlige
problemstillinger
• Kunne udføre en forfatningsretlig/EU-forfatningsretlig
analyse på baggrund af en selvstændig og kritisk behandling og
vurdering af forfatningsretlige/EU-forfatningsretlige retskilder
• Kunne analysere en forfatningsretlig/EU-forfatningsretlig
problemstilling selvstændigt og kritisk ved hjælp af inddragelse af
forfatningsretlige/EU-forfatningsretlige grundfigurer/principper
og magtfordelingsmæssige/”institutional balance” overvejelser
• Kunne forholde sig selvstændigt og kritisk til
forfatningsretlige/EU-forfatningsretlige grundfigurer og
principper i national sammenhæng og EU-sammenhæng
• Kunne forholde sig selvstændigt og kritisk til
magtfordelingsteori/”institutional balance”-teori
• Kunne forholde sig selvstændigt og kritisk til samspillet
mellem national, international og supranational ret
• Kunne forholde sig selvstændigt og kritisk til
demokratiaspekter i det danske folkestyre og EU-samarbejdet
• Kunne læse, forstå og analysere en dom fra EU-domstolen
• Kunne placere en forfatningsretlig/EU-forfatningsretlig
problemstilling i en større sammenhæng, hvor politik, økonomi,
samfundsmæssige overvejelser og andre retsområder spiller
sammen
- Henrik Zahle, Dansk forfatningsret, bind 1, 2001, kap. 10.1-2 (7,5 sider) og kap. 19
- Karsten Engsig Sørensen og Poul Runge Nielsen, EU-retten, med undtagelse af kapitel 2, afsnit 6 – forkortet udgave
- Jean-Paul Jacque, The Principle of Institutional Balance, Common Market Law Review 41, 2004, s. 383-391
- Paul Craig, Institutions, Power and Institutional Balance, Oxford University, Legal Research paper series, Paper NO 48/2011
Supplerende litteratur:
Henrik Zahle, Dansk forfatningsret. Studieudgave, kapitel 1 (11 sider), kapitel 39, afsnit 39.3.2, 39.3.3, 39.8-13, 39.15 (10 3/4 sider), kapitel 48, afsnit 48.1-2 (2 1/2 side), kapitel 54, afsnit 2
Karsten Engsig Sørensen og Poul Runge Nielsen, EU-retten – forkortet udgave, kapitel 1
Paul Craig, Institutions, Power and Institutional Balance, Oxford University, Legal Research paper series, Paper NO 48/2011, side 43-72.
Domme, lov- og traktat-tekster indgår naturligt i faget.
- Kategori
- Timer
- Seminar
- 34
- I alt
- 34
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 5 timer med opsyn.Eksamen afholdes som en samlet 5 timers skriftlig eksamen for fagene Folkeret og Institutionel forfatningsret og EU-forfatningsret.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUB54092U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstider
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Helle Krunke (Helle.Krunke@jur.ku.dk)
- Inge Qviste
(inge.qviste@jur.ku.dk)
Uddannelsessekretær