JJUB54084U Studieteknik og læringsproces
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Study techniques and learning processes
Kursusindhold
Formålet med faget er at
klæde nye jurastuderende på til universitetsstudiet og til de
læringsmetoder og undervisningsformer, der knytter sig til
2011-studieordningen. Faget har til hensigt, at etablere en
studieteknisk og – metodisk referenceramme, der kan danne
udbytterigt afsæt for såvel gruppebaseret som individuel læring
gennem hele studieforløbet og på tværs af forskellige fagelementer.
Faget har til hensigt at:
- introducere den studerende til casebaseret gruppearbejde - herunder hvordan man som studerende aktivt arbejder med og bidrager til studiegruppens faglighed, udvikling, dynamik og læringsudbytte.
- stimulere den studerendes refleksivitet omkring eget studieforløb.
- understøtte den studerendes anvendelse af studietekniske redskaber, forskellige læringsmetoder og informationssøgningsredskaber.
Faget har til hensigt at:
- introducere den studerende til casebaseret gruppearbejde - herunder hvordan man som studerende aktivt arbejder med og bidrager til studiegruppens faglighed, udvikling, dynamik og læringsudbytte.
- stimulere den studerendes refleksivitet omkring eget studieforløb.
- understøtte den studerendes anvendelse af studietekniske redskaber, forskellige læringsmetoder og informationssøgningsredskaber.
Målbeskrivelser
- identificere
forskellige læringsformer og definere personlige
læringspræferencer og udviklingsområder.
- beskrive mål, ønsker og indsats på studiet.
- relatere viden om gruppers dynamik og udvikling samt konflikthåndtering til studiegruppens arbejdsform.
- anvende grundlæggende studietekniske redskaber med henblik på at optimere læringsudbyttet.
- foretage grundlæggende informationssøgning. anvende konstruktive, gruppefokuserede procesredskaber og kommunikationsformer i studiegruppens arbejde og udvikling.
- nuancere og perspektivere egen faglighed gennem deltagelse i struktureret gruppearbejde.
- Evaluere og kvalificere studiegruppens arbejdsform og - metode ud fra gruppebaserede arbejdsredskaber.
- beskrive mål, ønsker og indsats på studiet.
- relatere viden om gruppers dynamik og udvikling samt konflikthåndtering til studiegruppens arbejdsform.
- anvende grundlæggende studietekniske redskaber med henblik på at optimere læringsudbyttet.
- foretage grundlæggende informationssøgning. anvende konstruktive, gruppefokuserede procesredskaber og kommunikationsformer i studiegruppens arbejde og udvikling.
- nuancere og perspektivere egen faglighed gennem deltagelse i struktureret gruppearbejde.
- Evaluere og kvalificere studiegruppens arbejdsform og - metode ud fra gruppebaserede arbejdsredskaber.
Undervisningsmateriale
Foreløbig pensumbeskrivelse
og fordeling mellem fagets 3 hovedområder:
Informationssøgning: Biblioteket udarbejder i foråret en vejledende informationssøgningsmanual. Omfang: cirka 5-10 sider.
Individuel Studieteknik: I samarbejde med Line Sander, Supplement videreudvikles det eksisterende undervisningsmateriale fra Sander, L. (2008): Studieteknik- vejen til et effektivt studie, Supplement. Evt. suppleret med udvalgte kapitler fra Harboe, T. & Ravn, J (2010): Studieteknik – eller kunsten at studere, Nyt Teknisk Forlag. Omfang: cirka 50 sider.
Studiemetode – gruppebaseret læring: I samarbejde med gruppekonsulent Arno Kaae, RUC udarbejdes en vejledermanual med praktiske øvelser og gode råd til gruppearbejde. Endvidere udvælges teoretisk funderet undervisningsmateriale om gruppearbejde og konflikthåndtering fra eksisterende litteratur på området. Omfang: Cirka 70 sider.
Informationssøgning: Biblioteket udarbejder i foråret en vejledende informationssøgningsmanual. Omfang: cirka 5-10 sider.
Individuel Studieteknik: I samarbejde med Line Sander, Supplement videreudvikles det eksisterende undervisningsmateriale fra Sander, L. (2008): Studieteknik- vejen til et effektivt studie, Supplement. Evt. suppleret med udvalgte kapitler fra Harboe, T. & Ravn, J (2010): Studieteknik – eller kunsten at studere, Nyt Teknisk Forlag. Omfang: cirka 50 sider.
Studiemetode – gruppebaseret læring: I samarbejde med gruppekonsulent Arno Kaae, RUC udarbejdes en vejledermanual med praktiske øvelser og gode råd til gruppearbejde. Endvidere udvælges teoretisk funderet undervisningsmateriale om gruppearbejde og konflikthåndtering fra eksisterende litteratur på området. Omfang: Cirka 70 sider.
Undervisningsform
Faget studieteknik og
læringsproces er et procesfag, der giver de studerende en
studieteknisk referenceramme for deres læring.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Manuduktion
- 12
- I alt
- 12
Eksamen
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
- Den obligatoriske opgave består i aflevering af gruppekontrakt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUB54084U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstider
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Stine Jørgensen (dhp968@alumni.ku.dk)
- Inge Qviste
(inge.qviste@jur.ku.dk)
Uddannelsessekretær
Gemt den
29-10-2013