JJUA55043U Privat generationsskifte

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Estate Planning

Kursusindhold

Kurset består af fire hovedtemaer:
I. Ægtefælleformueretten idet grundformerne forudsættes bekendt fra 1. årsprøve:- Kombinationssæreje- Brøkdelssæreje- Anpartssæreje- Sumsæreje- Aftrapningssæreje og- Særlige forhold om særeje og gæld samt pensionsrettigheder Som et led i undervisningen vil deltagerne skulle udarbejde egne udkast til ægtepagter.
II. Gavebregrebet og reglerne om gaver:- Gaveægtepagt- Begrænsninger i rådigheden i levende live- Dødslejegaver- Afgiftsmæssige overvejelser herunder værdiansættelse- Klausuler om særeje/fælleseje og overvejelser om rækkevidden af disse
III. Arveretten og reglerne for udfærdigelse af testamenter, herunder:- Testamentsformerne- Gensidige og fælles testamenter- Samlevertestamenter- Testamentskonciperingsteknikker- Successionsrækkefølger- Begunstigelser i pension og forsikring
IV. Skatte- og afgiftsretten- Bo- og gaveafgiftsreglerne- Grundlæggende principper for avancebeskatning, værdiansættelse og skattemæssig succession

Målbeskrivelser
KA målbeskrivelse:
Efter gennemført fag kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:

- Selvstændigt Identificere og formulere tværgående juridiske problemstillinger, f.eks. inden for arve- og testamentsretten samt familieformue- og skatteretten,
- Analysere og formulere tværgående problemstillinger inden for fagets retsområder ud fra forskellige, relevante fagligt begrundede indfaldsvinkler,
- Argumentere for forskellige tværfagligt begrundede løsninger, foretage en kritisk afvejning af de relevante argumenter ud fra de enkelte retsområder og træffe et sagligt begrundet valg for teoretiske og praktiske løsninger,
- Perspektivere valgfagets konkrete tværfaglige problemstillinger på en måde, der viser overblik og indsigt i valgfaget,
- Kritisk reflektere og evaluere over egen indsats
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.
- Evne til at samarbejde, tage ansvar og arbejde projektorienteret med komplekse problemstillinger

Eftersom faget er baseret på en projekteksamen hvor de studerende selv definerer en problemstilling er der ikke pensum i faget, eftersom de studerende selv vælger den litteratur som de vil anvende.

Til brug for undervisningen i faget op til at projektvejledningen begynder vil nedenstående litteratur anbefales de studerende at orientere sig i:
Uddrag af bl.a. Rasmus Kristian Feldthusen og Linda Nielsen, Arveretten, Gjellerup 2012,
Linda Nielsen, Familieretten, Gjellerup 2009 samt Henrik Dam m.fl. Grundlæggende skatteret 2013.
Dette materiale vil blive gjort tilgængeligt på Absalon.

• Intellektuelle kompetencer
- arbejde selvstændigt, såvel individuelt som i samarbejde.
- arbejde målrettet og struktureret, og kan kombinere flere juridiske discipliner.
- arbejde systematisk med komplekse juridiske problemstillinger.
- tilrettelægge egen indlæring, herunder tilegne sig viden på et fremmedsprog.
- hurtigt sætte sig ind i nye problemstillinger samt større sagskomplekser på egen hånd.

• Faglige kompetencer, anvende juridisk metode på et specialiseret niveau til at
- identificere og forstå komplicerede juridiske problemstillinger og sammenhænge,
- analysere komplicerede juridiske problemstillinger med inddragelse af alle relevante retskilder,
- inddrage samfundsmæssige spørgsmål ved løsning af juridiske problemstillinger og e) tage hensyn til juraens samfundsmæssige kontekst ved valget mellem retlige løsningsmodeller.
- formidle og formulere specialiserede juridiske problemstillinger, skriftligt som mundtligt.
- argumentere på højt niveau for og foretage en sagligt begrundet udvælgelse af juridiske løsninger. En juridisk kandidat kan ved komplicerede juridiske problemstillinger inden for specialiserede områder
- vurdere, om problemstillingen er tilstrækkeligt belyst.
- træffe afgørelser.
- rådgive inden for flere retsområder på højt niveau.
Den første del af undervisningen vil tage afsæt i at give et kort overblik over faget, som er tværdisciplinært, og de væsentligste problemstillinger og tematikker. Herefter vil de studerende i grupper skulle skrive et kort essay til en problemstilling i et selvvalgt emne inden for det fagets forskellige felter, hvor fokus er på det metodiske. Dette vil være genstand for diskussion og feedback i undervisningen.
På baggrund heraf vil de studerende i grupper af ca. 4 studerende selv skulle vælger problemfelt inden for faget. Vejledningen af projekt-grupperne integreres i undervisningen
Faget er baseret på gruppearbejde og en gruppeprojekteksamen.
  • Kategori
  • Timer
  • Manuduktion
  • 34
  • I alt
  • 34
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Projekt eksamen (Fagets eksamen er en skriftlig gruppeeksamen pba. et projekt i en selvvalgt problemstilling.)
Krav til indstilling til eksamen
Projektgruppen skal redegøre for valget af deres problemfelt samt uudarbejde en projektplan for projektet.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Forår: 18. juni 2014