JJUA54045U Videregående Markedsføringsret
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
The Law of Unfair Competition - advanced level
Kursusindhold
Kurset er et
specialiseringskursus, som bygger videre på den
markedsføringsretlige viden, der er opnået på kurset Konkurrence-
og Markedsføringsret.
Hensigten med kurset er at udbygge deltagernes kendskab til den praktiske Markedsføringsret, og det er en betingelse for at følge kurset, at man har fulgt kurset i Konkurrence- og Markedsføringsret.
Kurset vil være problemorienteret, og der vil blive anvendt en tværgående metode, hvor de forskellige problemkredse vil blive belyst ikke blot via reglerne i Markedsføringsloven men også via andre regler, det være sig markedsføringsretlig specialregulering, grundretlige regler om kommerciel ytringsfrihed, EU-regler og i et vist begrænset omfang de immaterialretlige regler for moduler, hvor dette er relevant.
Kurset gennemgår forskellige emner:
1. Almene forhold:
Hensigten med kurset er at udbygge deltagernes kendskab til den praktiske Markedsføringsret, og det er en betingelse for at følge kurset, at man har fulgt kurset i Konkurrence- og Markedsføringsret.
Kurset vil være problemorienteret, og der vil blive anvendt en tværgående metode, hvor de forskellige problemkredse vil blive belyst ikke blot via reglerne i Markedsføringsloven men også via andre regler, det være sig markedsføringsretlig specialregulering, grundretlige regler om kommerciel ytringsfrihed, EU-regler og i et vist begrænset omfang de immaterialretlige regler for moduler, hvor dette er relevant.
Kurset gennemgår forskellige emner:
1. Almene forhold:
- Markedsføringsrettens kilder og sanktionssystemet, det internationale og EU-retlige aspekt – grundrettighedsaspektet.
2. Beskyttelsens genstand.
- Personlighedsbeskyttelse – ret til eget billede.
- Reklamer.
i. De grundlæggende markedsføringsretlige regler om vildledende og sammenlignende reklame. Snyltende og misrekommanderende reklame. Beskyttelsen af almene samfundshensyn.
ii. TV-reklame, reklame for særlige produkter/erhverv, reklame rettet mod særlige grupper som børn.
iii. Særligt om reklamemediet – direct marketing, markedsføring på internettet og outdoor, e-handel. - Varer – produktefterligning.
- Kendetegn.
- Grænserne for Markedsføringslovens § 1.
3. Ansvarssubjekter og håndhævelse. EU-retlige og
internationale aspekter.
- Ansvarssubjekter.
- Markedsføring over grænserne – Lovvalg, retshåndhævelse, senderlandsprincippet.
- Det indre marked – markedsføring som handelshindring – parallelimport og reklame-restriktioner som handelshindring. Kommissionens harmoniseringsbestræbelser – en fælleseuropæisk Markedsføringsret.
Undervisningsmateriale
Materialesamling bestående
af danske og udenlandske artikler, boguddrag og lign., og en doms-
og regelsamling.
Pensum omfatter cirka 500 sider.
Pensum omfatter cirka 500 sider.
Bemærkninger
Kurset kan ikke tages af
studerende, som har deltaget i kurset European Consumer
Law
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 34
- I alt
- 34
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvar, 20 minMundtlig eksamen på baggrund af synopsis, 20 minutter
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- 10. - 13. og 16. juni 2014 (vejl. periode)
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUA54045U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- C2
- Kursuskapacitet
- 32 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Caroline Heide-Jørgensen (Caroline.Heide-Jorgensen@jur.ku.dk)
Undervisere
Professor, dr.jur., Caroline Heide-Jørgensen og Kursuslektor, advokat, LLM, Johan Løje
Gemt den
27-03-2013