JJUA54045U Videregående Markedsføringsret

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The Law of Unfair Competition - advanced level

Kursusindhold
Kurset er et specialiseringskursus, som bygger videre på den markedsføringsretlige viden, der er opnået på kurset Konkurrence- og Markedsføringsret.
Hensigten med kurset er at udbygge deltagernes kendskab til den praktiske Markedsføringsret, og det er en betingelse for at følge kurset, at man har fulgt kurset i Konkurrence- og Markedsføringsret.
Kurset vil være problemorienteret, og der vil blive anvendt en tværgående metode, hvor de forskellige problemkredse vil blive belyst ikke blot via reglerne i Markedsføringsloven men også via andre regler, det være sig markedsføringsretlig specialregulering, grundretlige regler om kommerciel ytringsfrihed, EU-regler og i et vist begrænset omfang de immaterialretlige regler for moduler, hvor dette er relevant.

Kurset gennemgår forskellige emner:

1. Almene forhold:
  • Markedsføringsrettens kilder og sanktionssystemet, det internationale og EU-retlige aspekt – grundrettighedsaspektet.


2. Beskyttelsens genstand.

  • Personlighedsbeskyttelse – ret til eget billede.
  • Reklamer.
    i. De grundlæggende markedsføringsretlige regler om vildledende og sammenlignende reklame. Snyltende og misrekommanderende reklame. Beskyttelsen af almene samfundshensyn.
    ii. TV-reklame, reklame for særlige produkter/erhverv, reklame rettet mod særlige grupper som børn.
    iii. Særligt om reklamemediet – direct marketing, markedsføring på internettet og outdoor, e-handel.
  • Varer – produktefterligning.
  • Kendetegn.
  • Grænserne for Markedsføringslovens § 1.


3. Ansvarssubjekter og håndhævelse. EU-retlige og internationale aspekter.

  • Ansvarssubjekter.
  • Markedsføring over grænserne – Lovvalg, retshåndhævelse, senderlandsprincippet.
  • Det indre marked – markedsføring som handelshindring – parallelimport og reklame-restriktioner som handelshindring. Kommissionens harmoniseringsbestræbelser – en fælleseuropæisk Markedsføringsret.
Materialesamling bestående af danske og udenlandske artikler, boguddrag og lign., og en doms- og regelsamling.

Pensum omfatter cirka 500 sider.
Kurset kan ikke tages af studerende, som har deltaget i kurset European Consumer Law
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 34
  • I alt
  • 34
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtligt forsvar, 20 min
Mundtlig eksamen på baggrund af synopsis, 20 minutter
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
10. - 13. og 16. juni 2014 (vejl. periode)