JJUA34014U Konkurrence- og Markedsføringsret
The Law of Competition Law and Unfair Competition
Erhvervsudøvelsen i Danmark er baseret på markedsøkonomi og
dermed på princippet om fri konkurrence. Det er af stor
samfundsmæssig betydning, at konkurrencen til enhver tid er aktiv
og virksom. Den søges derfor fremmet gennem konkurrenceloven og
EU's konkurrenceregler, der skal modvirke
konkurrencebegrænsninger og fremme konkurrencen. Men samtidig
reguleres konkurrencen, bl.a. gennem markedsføringsloven, der udgør
en generel regulering af de erhvervsdrivendes
konkurrencemuligheder. Faget Konkurrence- og Markedsføringsret
tilsigter at bibringe kendskab til reglerne i markedsføringsloven
og konkurrenceloven og tilhørende regelsæt og dermed til de retlige
vilkår, der er gældende for erhvervslivet. Konkurrence- og
markedsføringsretten som fagdisciplin er udviklet op igennem det
20. århundrede, og der er sket betydelige ændringer i de senere år.
Både indenfor markedsføringsretten og konkurrenceretten er den
EU-retlige dimension vigtig, og på konkurrencerettens område
suppleres de danske regler på området af EU's konkurrenceregler
(TEUF artikel 101 og102 m.fl.), der er direkte anvendelige i DK.
Herved opstår en række spørgsmål om reglernes indbyrdes sammenhæng
og rette anvendelse.
Faget har vigtige forbindelseslinjer til andre dele af
retssystemet, f.eks. til immaterialretten, den almindelige
erstatningsret og til forbrugerretten. Konkurrence- og
markedsføringsretten som fag tager sit udgangspunkt i forholdet
mellem de erhvervsdrivende, idet den retlige regulering af
erhvervsudøvelsen i første omgang er af betydning for de
erhvervsdrivende. Men adfærdsreguleringen er også af betydning for
forbrugerne og for hele samfundet. Forbrugerhensyn og almene
samfundshensyn spiller ofte en afgørende rolle indenfor både
konkurrence- og markedsføringsretten, og navnlig indenfor
markedsføringsretten er forbrugehensynet af stigende betydning. Der
foreligger en betydelig retspraksis på området.
Den administrative praksis er også særdeles omfattende. Det er i
øvrigt et af de retsområder, der har givet anledning til flest
retssager ved EU-domstolen. Antallet af råds- og
kommissionsforordninger er betydeligt.
Faget er nyttigt for den, der ønsker at uddanne sig om
advokat.
- Redegøre for indholdet af de to discipliner Konkurrence- og Markedsføringsretten
- Redegøre for de grundlæggende retsregler i Konkurrence- og Markedsføringsretten, herunder reglernes formål og funktion og deres anvendelse
- Forklare hvorledes konkrete problemstillinger i praksis kan løses, og diskutere hvilke fordele og ulemper, der knytter sig til den enkelte disciplins håndtering af de enkelte problemkredse
- Identificere relevante konkurrence- og markedsføringsretlige problemer og retlige argumenter ud fra et komplekst materiale
- Placere konkrete problemstillinger i en konkurrence- og markedsføringsretlig sammenhæng på en måde, der viser overblik og indsigt
- Analysere komplekse konkurrence- og markedsføringsretlige problemstillinger, argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter
- Kombinere forskellige faglige indfaldsvinkler i forbindelse med analysen og træffe fagligt begrundede valg for løsningen
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde
- Caroline Heide-Jørgensen: Lærebog i Konkurrence- og
Markedsføringsret, 2. udgave 2012 (393 sider),
- Caroline Heide-Jørgensen: Regelsamling i Konkurrenceret, 2.
udgave 2013,
- Caroline Heide-Jørgensen: Regelsamling i Markedsføringsret, 2.
udgave 2013,
- Cases som uddeles løbende i undervisningen.
- Kategori
- Timer
- Manuduktion
- 34
- I alt
- 34
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min
- Krav til indstilling til eksamen
- Deltagelse i case arbejdet
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Forår: Hold 1: 19. - 23. maj 2014 (vejl. periode) Hold 2: 19. - 23. maj 2014 (vejl. periode) Hold 3: 10. - 13. og 16. juni 2014 (vejl. periode)
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUA34014U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstider
- Kursuskapacitet
- Forår:
120 KA studerende - Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Caroline Heide-Jørgensen (Caroline.Heide-Jorgensen@jur.ku.dk)
Undervisere
Cecilie Sivertsen
Katrine de Neergaard
Johan Løje
Christian Bergqvist
Sune Troels Poulsen