JJUA04018U Retspsykologi
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Forensic psychology
Kursusindhold
Inden for den seneste
årrække har der været en stadig vokende interesse for retspsykologi
som en selvstændig disciplin. I USA og UK dækker begrebet ”forensic
psychology” såvel ”legal psychology” som ”criminological
psychology” – lovgivningens og retssalens psykologi og psykologisk
kriminologi med vægt på individuelle forhold i en socialpsykologisk
ramme.
I de skandinaviske lande pågår der flere initiativer i retning af præcisering og afgrænsning af dette særlige fagpsykologiske område. Det er imidlertid karakteristisk, at området defineres ganske bredt som psykologiens og juraens fælles berøringsflader. Den danske retspsykologi synes at have fokuseret på strafferet og strafferetslige temaer og problemstillinger som sit hovedsagelige genstandsfelt. Herigennem er retspsykologi tættest beslægtet med retspsykiatri, kriminologi og retssociologi.
Kurset har til formål at give deltagerne indblik i nogle af strafferetspsykologiens centrale temaer og problemstillinger som udgangspunkt for refleksion og kritisk diskussion. Med kursets særlige vægt på vidnepsykologi tilstræber kurset at bibringe deltagerne øget forskningsbaseret psykologisk forståelse for dette delområde og øgede færdigheder med hensyn til analyse og vurdering af afgivne udsagn.
Kurset er som udgangspunkt struktureret i henhold til præ-retslige, retslige/retsprocessuelle og post-retslige, retspsykologiske temaer og problemstillinger.
I de skandinaviske lande pågår der flere initiativer i retning af præcisering og afgrænsning af dette særlige fagpsykologiske område. Det er imidlertid karakteristisk, at området defineres ganske bredt som psykologiens og juraens fælles berøringsflader. Den danske retspsykologi synes at have fokuseret på strafferet og strafferetslige temaer og problemstillinger som sit hovedsagelige genstandsfelt. Herigennem er retspsykologi tættest beslægtet med retspsykiatri, kriminologi og retssociologi.
Kurset har til formål at give deltagerne indblik i nogle af strafferetspsykologiens centrale temaer og problemstillinger som udgangspunkt for refleksion og kritisk diskussion. Med kursets særlige vægt på vidnepsykologi tilstræber kurset at bibringe deltagerne øget forskningsbaseret psykologisk forståelse for dette delområde og øgede færdigheder med hensyn til analyse og vurdering af afgivne udsagn.
Kurset er som udgangspunkt struktureret i henhold til præ-retslige, retslige/retsprocessuelle og post-retslige, retspsykologiske temaer og problemstillinger.
- Der vil indledningsvis blive arbejdet med en bio-psyko-social forståelse af kriminalitet/den kriminelle og forståelsesformens betydning for så vidt angår forebyggelse, straf og behandling primært ud fra en individ orienteret tilgang.
- Fængselspsykologiske emner vil blive inddraget og herunder psyko-sociale betingelser og konsekvenser ved frihedsberøvelse.
- Der vil blive fokuseret på recidiv og farlighedsbegrebet, herunder værktøjer til vurdering af farlighed. Særskilt vil psykopatibegrebet blive behandlet.
- Videre vil der i undervisningen blive lagt særlig vægt på vidnepsykologien (bl.a. afhøringsteknikker) og særskilt på børns troværdighed som vidner primært med udgangspunkt i sager omhandlende sædeligshedskriminalitet.
Målbeskrivelser
- Diskutere
kriminalitet/den kriminelle ud fra en bio-psyko-social forståelse
samt kunne reflektere over forståelsesformens betydning
for så vidt angår forebyggelse, straf og behandling
- Diskutere fordele og ulemper og foretage en kritisk afvejning heraf vedrørende straf og/eller behandling som sanktion overfor kriminelle
- Forklare og analysere recidiv og farlighedsbegrebet samt diskutere værktøjer til vurdering af farlighed
- Identificere psykopati samt diskutere sanktioner i forhold til kriminelle psykopater (karakterafvigere)
- Identificere og analysere vidnepsykologiske problemstillinger på en måde, der viser overblik og indsigt og træffe fagligt velbegrundede valg for løsning af generelle og konkrete vidnepsykologiske problemstillinger
- Redegøre for afhøringsteknikker og forklare og diskutere teknikkernes brug i relation til praksis
- Analysere og diskutere børns troværdighed som vidner, primært med udgangspunkt i sager omhandlende sædelighedskriminalitet
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde
- Diskutere fordele og ulemper og foretage en kritisk afvejning heraf vedrørende straf og/eller behandling som sanktion overfor kriminelle
- Forklare og analysere recidiv og farlighedsbegrebet samt diskutere værktøjer til vurdering af farlighed
- Identificere psykopati samt diskutere sanktioner i forhold til kriminelle psykopater (karakterafvigere)
- Identificere og analysere vidnepsykologiske problemstillinger på en måde, der viser overblik og indsigt og træffe fagligt velbegrundede valg for løsning af generelle og konkrete vidnepsykologiske problemstillinger
- Redegøre for afhøringsteknikker og forklare og diskutere teknikkernes brug i relation til praksis
- Analysere og diskutere børns troværdighed som vidner, primært med udgangspunkt i sager omhandlende sædelighedskriminalitet
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde
Undervisningsmateriale
Janne Hartington og Karoline
Døssing Normann: Retspsykologi, Materialesamling, 2008.
Samlet pensum cirka 500 sider, hvoraf enkelte tekster er på engelsk
Samlet pensum cirka 500 sider, hvoraf enkelte tekster er på engelsk
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 34
- I alt
- 34
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvar, 20 minMundtlig eksamen på baggrund af synopsis, 20 minutter
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- 13. - 17. januar 2014 (vejl. periode)
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUA04018U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- C2
- Kursuskapacitet
- 40 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jørn Vestergaard (jorn.vestergaard@jur.ku.dk)
Undervisere
Karoline Norman, ekstern lektor
Gemt den
03-01-2014