HTEA00431U Teatervidenskab: Teatersociologi og -procesdeltagelse
Theatre Sociology and Theatre Proces
Formål: Formålet med undervisningen i Teatersociologi og –procesdeltagelse er at give deltagerne teoretisk forståelse for, og praktisk erfaring med, forskellige typer af teaterprocesser. Desuden at give deltagerne indsigt i forskellige samfundsmæssige kontekster og vilkår for teaterproduktion.
Formålet er endvidere, at deltagerne udvikler nogle grundlæggende kompetencer til at navigere i forskellige typer af teaterprocesser og til at analysere og reflekterer over teaterprocesser i forskellige kunstneriske, sociologiske, psykologiske og pædagogiske perspektiver.
Disse kompetencer er anvendelige i dramaturgiske professioner, dramapædagogiske professioner, konsulentprofessioner i en bredere samfundsmæssig forstand og endelig danner de et grundlag for at udøve praksisfunderet forskning i - og med - scenekunst
Indhold: Teatersociologi og –procesdeltagelse rummer både praktisk arbejde med teaterproduktion og teoretisk analyse af forskellige kontekster, produktionskulturer og specifikke processer.
Det er et tværfagligt kursus, hvis teoretiske grundlag bygger på en sammensætning af litteratur fra flere forskellige fagområder. Fra det teatervidenskabelige fagområde henter vi litteratur om iscenesættelse, teaterprocesser, skuespilteknik og scenekunstnerisk æstetik. Fra det sociologiske fagområde henter vi litteratur om samfundsanalyse, organisationsteori og kulturteori. Desuden rummer kurset elementer af pædagogisk og psykologisk teori.
Kurset giver et historisk overblik over udviklingen af forskellige typer af scenekunstneriske produktionsprocesser fra begyndelsen af det 20. århundrede og frem til i dag og denne udvikling sættes i relation forskellige samfundsmæssige og kulturelle udviklingstendenser.
Deltagerne vil i løbet af semesteret få til opgave at lave to små scenekunstneriske produktioner i mindre grupper og disse produktionsprocesser vil være genstand for den analyse, som skal præsenteres til eksamen. Den ene gruppeopgave vil bestå i at iscenesætte en dramatisk tekst og den anden vil består i at skabe en lecture performance over et sociologisk emne.
I det sidste forløb indgår en række øvelser i performativ videnspræsentation, som danner grundlag for refleksioner over anvendelse af performative virkemidler i en mundtlig eksamenssammenhæng.
Kurset danner grundlag for undervisningen procesledelse på modul 7.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 84
- Forberedelse
- 252
- Holdundervisning
- 84
- Vejledning
- 1
- I alt
- 421
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HTEA00431U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Forårssemester
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Kursusansvarlige
- Mette Obling Høeg (metteobling@hum.ku.dk)
- Sofie Volquartz Lebech (mfn257@hum.ku.dk)
Undervisere
Mette Obling Høeg
Sofie Lebech