HSSA10064U Psykologien bag skriften: organisering og aktivitet, kultur og kognition
Specialized Topic in the Psychology of Language
Dette kursus omfatter litteratur fra tre – hver for sig – store forskningsområder, der beskæftiger sig med spørgsmål som disse: 1) Hvad er skrift for et fænomen, og hvad gør den ved vores hukommelse, erkendelse og udtryksmuligheder? 2) Hvordan har skrift formet vestlig kultur- og bevidsthedshistorie? 3) Hvilke former for skriftforståelse viser sig i barnets tegninger, fortællinger og skriftrelaterede aktiviteter i 5-9 års-alderen, og hvad kan analysen heraf røbe om forbindelsen mellem barnets tænkning og dets udvikling af skriftsproglige færdigheder?
Det er ét af formålene med kurset at vise, hvorfor man ikke bør holde disse spørgsmål ude fra hinanden, men tværtimod er nødt til at beskæftige sig med, hvordan svarene på én række af spørgsmål får betydning for, hvordan man overhovedet kan rejse nye spørgsmål inden for de øvrige områder. På kurset vil vi springe fra antikken til renæssancen, fra oplysningstiden til vore dages absolutte demokratisering af skriften og den medfølgende hyldest af, hvad Andrew Keen refererer til som the noble amateur. Fra at skriften var forbeholdt et fåtal til den i dag udgør selve forudsætningen for blebørns leg med I-pads, er der foregået en sådan omvæltning af hele vores måde at orientere os i verden på, at det er vanskeligt at forestille sig, hvad konsekvenserne af den bliver i de kommende år – for vores opmærksomhedsevne, tekstbevidsthed, kritiske formåen og dannelse til ansvarlige samfundsborgere. Et andet formål med kurset er således at række ud over den tilbagevendende debat om nye ord i dansk og en flerhed af stavemåder til en dybere forståelse af, hvorfor det i dag er både vigtigt og nødvendigt – for både samfund og individ – til stadighed at undersøge, hvordan skriftsprog bruges, hvordan det i forskellige former begrænser eller udvikler vores muligheder for ikke bare at kommunikere hensigtsmæssigt men for at reflektere over og ændre den sproglige adfærd, der har betydning for vores eget og andres liv – fra mobning på facebook over den digitale udveksling og opbygning af viden til den forståelse af komplekse sammenhænge, der forudsætter evnen til at læse og fordybe sig i ofte omfattende mængder af litteratur. Hvad betyder det for børns muligheder for at udvikle en sådan forståelse, at de sjældent indgår i situationer, hvori de koncentrerer sig om at læse og skrive gennem længere tid?
Et lørdagsseminar vil blive afholdt i et samarbejde med Marianne Stidsen.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 126
- Holdundervisning
- 84
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetEksamen afvikles som fri skriftlig hjemmeopgave. Det vil være muligt at skrive en teoretisk opgave, men kurset lægger op til at skrive individuelle eller gruppeopgaver, der bygger på analyser af data.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HSSA10064U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Info kommer snarest
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Bettina Perregaard (perreg@hum.ku.dk)
Undervisere
Bettina Perregaard