HPÆK03571U Modul 3 (2013-ordning): PÆD, Analyse af pædagogiske problemstillinger.

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Analysis of educational issues.

Uddannelse
kandidat.
Kursusindhold

På baggrund af den viden, kvalifikationer og kompetencer, som den studerende har oparbejdet på Modul 1 og 2 vedrørende dels pædagogikken som forskningsfelt, dels pædagogisk forskningsmetodologi, skifter perspektivet i Modul 3 til analyse af pædagogiske problemstillinger. Modulet stiler mod at give kompetence i at identificere og analysere det særegne ved pædagogiske problemstillinger. Ud over at dette forudsætter identifikation af pædagogik‑videnskabens genstandsfelt og forskningsinteresser, betyder det tillige at den studerende skal kunne indplacere problemstillinger i en samfundsmæssig kontekst og diskutere deres samfundsmæssige betydning.

Mens Modul 1 beskæftigede sig med pædagogikkens forskningsfelt på et overordnet niveau, gås der i Modul 3 således tættere på at indkredse og identificere, hvad der karakteriserer pædagogiske problemstillinger, og hvordan de gøres tilgængelige for analyse. Problemstillingerne kan blandt andet indkredses ud fra fagets traditioner, dvs. ud fra de centrale historisk genererede problematikker, som indtil i dag har kendetegnet det pædagogiske område. Disse typer af problematikker kan fx være spørgsmål vedrørende opdragelse mellem frihed og ansvar, forholdet mellem dannelse og kompetence, mellem uddannelse og social arv, samt relationen mellem teori og praksis.

Problemstillingerne identificeres imidlertid ikke alene ud fra pædagogikkens genstandsfelt, men også ud fra hvilke erkendelsesledende interesser som knytter sig til de givne problematikker. Eftersom det pædagogiske område også er forskningsgenstand for andre faglige perspektiver end det pædagogiske, kan det være frugtbart at undersøge, hvad der gør de pædagogiske problemstillinger særegne i forhold til andre fagområder. For eksempel belyses spørgsmål vedrørende indvandrere og integration, evaluering, læring i arbejdslivet og livslang læring på en anden måde inden for pædagogikken end indenfor andre fagområder som fx sociologi, psykologi og politologi.

Ud over at identificere og begrunde, beskæftiger Modul 3 sig med at åbne den konkrete pædagogiske problemstilling for undersøgelse og analyse, som etableres igennem et teoretisk begrebsapparat, hvor relevant teori anvendes til at forholde sig til en empirisk eller teoretisk identificeret problemstilling. Her lægges der vægt på at gennemføre analyser af pædagogiske problemstillinger i deres fulde omfang, dvs. fra problemindkredsning over metodiske overvejelser til analyser, resultater og konklusioner.

Undervisningen på modulet vil fortrinsvist være struktureret som holdundervisning med læreroplæg og gruppediskussioner. Mens formålet med holdundervisning og læreroplæg er at introducere til teoretiske tilgange samt udvikling af analytiske greb og give eksempler på konkret analysearbejde, vil formålet med gruppediskussioner og udvikling af projektdesign være at give de studerende rum og muligheder for selv at udvikle og diskutere egne problemstillinger, relevante tilgange og analysekomplekser.

Endvidere indgår der opponentvirksomhed og diskussion af andre studerendes tekster. Også her er formålet at de studerende får mulighed for at kvalificere eget og medstuderendes arbejde. Dette afsluttes med en fri skriftlig hjemmeopgave, hvor den studerende har mulighed for at undersøge en selvvalgt pædagogisk problemstilling igennem alle led fra identifikation og afgrænsning til metodologiske overvejelser og analyse. Her anvendes det, der er tilegnet i Modul 1 og 2 i en konkret analyse.

Holdundervisning.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • I alt
  • 42
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse