HPÆK03431U Modul 3 (2008-ordning) PÆD, Pædagogisk evaluering og vidensproduktion. AFLYST

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Educational evaluation theory and knowledge production.

Uddannelse
Kandidat.
Kursusindhold
 I Modul 3 arbejdes med pædagogisk evaluering, aktuelle evalueringsstrategier, teorier og metoder. Evaluering identificeres som samfundsmæssigt fænomen. Evalueringens spændingsfelter indkredses i relation til politiske, institutionelle niveauer og pædagogiske praksisfelter. Modul 3-forløbet indebærer, at de studerende gennemfører et øvelsesstudie eller et evalueringsprojekt. Dette tager form af evaluering af organisationsudvikling, pædagogikudvikling eller evaluering af konkrete udviklingsprojekter. Forudsætningerne for evalueringsprojektet som proces- og produktevaluering og som dokumentation og vidensproduktion etableres undervejs i forløbet. Gennem forelæsninger, plenumdiskussioner og workshop arbejdes der med evalueringens design og metodiske karakteristika. De studerende får løbende feedback på arbejdet, ligesom de valgte evalueringsdesign sættes i teoretisk og praktisk kontekstuelt perspektiv.

Undervisningens udgangspunkt er evaluering knyttet til udvikling af den offentlige sektor og af det pædagogiske og uddannelsesmæssige område. Fra dette udgangspunkt indkredses de spændingsfelter evaluering placerer sig i som redskab til viden og læring, refleksion og kontrol. Der arbejdes kritisk og analytisk med forholdet mellem intern udvikling og ekstern legitimitet, mellem videnskab og politik og ikke mindst de mulige konsekvenser evaluering har for de pædagogiske praksisfelter. I forlængelse heraf analyseres de forskellige evalueringstyper og modeller, og de processer og formål, der knytter sig hertil.

Undervisningen er planlagt således, at der i første omgang arbejdes med de teoretiske og metodiske aspekter ved evaluering. Herefter arbejdes med de konkrete design og planlægninger af de studerendes evalueringsprojekter.

Da arbejdet med evalueringsprojekterne tilrettelægges i de relevante faser (projekt/problemformulering, gennemførelse, analyse og rapportskrivning) vil undervisningsforløbet i de tilsvarende faser fordre studenteroplæg, diskussioner og gruppearbejde. Forløbet lægger dermed op til at de studerende selv er med til at organisere og bidrage aktivt med perspektiver i forhold til eget evalueringsprojekt.
Holdundervisning.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • I alt
  • 42
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse