HPÆK03431U Modul 3 (2008-ordning) PÆD, Pædagogisk evaluering og vidensproduktion. AFLYST
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Educational evaluation theory and knowledge production.
Uddannelse
Kandidat.
Kursusindhold
I Modul 3
arbejdes med pædagogisk evaluering, aktuelle evalueringsstrategier,
teorier og metoder. Evaluering identificeres som samfundsmæssigt
fænomen. Evalueringens spændingsfelter indkredses i relation til
politiske, institutionelle niveauer og pædagogiske praksisfelter.
Modul 3-forløbet indebærer, at de studerende gennemfører et
øvelsesstudie eller et evalueringsprojekt. Dette tager form af
evaluering af organisationsudvikling, pædagogikudvikling eller
evaluering af konkrete udviklingsprojekter. Forudsætningerne for
evalueringsprojektet som proces- og produktevaluering og som
dokumentation og vidensproduktion etableres undervejs i forløbet.
Gennem forelæsninger, plenumdiskussioner og workshop arbejdes der
med evalueringens design og metodiske karakteristika. De studerende
får løbende feedback på arbejdet, ligesom de valgte
evalueringsdesign sættes i teoretisk og praktisk kontekstuelt
perspektiv.
Undervisningens udgangspunkt er evaluering knyttet til udvikling af den offentlige sektor og af det pædagogiske og uddannelsesmæssige område. Fra dette udgangspunkt indkredses de spændingsfelter evaluering placerer sig i som redskab til viden og læring, refleksion og kontrol. Der arbejdes kritisk og analytisk med forholdet mellem intern udvikling og ekstern legitimitet, mellem videnskab og politik og ikke mindst de mulige konsekvenser evaluering har for de pædagogiske praksisfelter. I forlængelse heraf analyseres de forskellige evalueringstyper og modeller, og de processer og formål, der knytter sig hertil. Undervisningen er planlagt således, at der i første omgang arbejdes med de teoretiske og metodiske aspekter ved evaluering. Herefter arbejdes med de konkrete design og planlægninger af de studerendes evalueringsprojekter. Da arbejdet med evalueringsprojekterne tilrettelægges i de relevante faser (projekt/problemformulering, gennemførelse, analyse og rapportskrivning) vil undervisningsforløbet i de tilsvarende faser fordre studenteroplæg, diskussioner og gruppearbejde. Forløbet lægger dermed op til at de studerende selv er med til at organisere og bidrage aktivt med perspektiver i forhold til eget evalueringsprojekt. |
Undervisningsform
Holdundervisning.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 42
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Ansøgningsfristen for kandidattilvalgsstuderende er d. 1/12-13. Læs
mere på
http://hum.ku.dk/uddannelser/vejledning/merit/
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HPÆK03431U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- ;
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Pia Karstoft Andersen (8-6d63747576716876426a776f306d7730666d)
Gemt den
16-12-2013