HPÆK03421U PÆD, Modul 2: Læring og interaktion.

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Learning and Interaktion.

Kursusindhold

Den studerende skal i dette kursus opnå omfattende viden om væsentlige teoretiske, analytiske og empiriske forhold vedrørende læring, interaktion og kommunikation samt sammenhængen herimellem. Dette indebærer kompetence i at analysere og vurdere forhold vedrørende læring og interaktion i relation til kontekster, der kan klassificeres som pædagogiske i bred forstand f.eks. militær, fængsel, daginstitution eller erhvervsuddannelse.

 Udgangspunktet for kurset er læring som social samspilsproces belyst gennem socialpsykologiske og kultursociologiske teorier med særlig fokus på børn/barndom og unge/ungdom. De studerende undersøger og analyserer læring som social samspilsproces gennem tre overordnede begreber: identitet, kultur og institution. Teoretisk arbejdes der bl.a. med sociale læringsteorier, teorier om barndom og ungdom, køns- og maskulinitetsteorier, teorier om læringens institutionelle og samfundsmæssige dimensioner; herunder begreber og fænomener som f.eks. modstand, praksisfællesskaber, humor, subjektivering, fastholdelse, mobning, civilisering, deltagelse, eksklusion, disciplinering mm.

Kurset vægter således både eksplicitte og implicitte læringsteorier, hvor læring bliver begrebsliggjort som et socialt samspil, der samtidig er institutionelt og samfundsmæssigt forankret/struktureret. Denne rammesætning af læring og interaktion afspejles i de faglige mål for kursets studerende, der skal kunne:

  • redegøre dækkende og kritisk for lærings- og interaktionsformer i relation til en kontekst af pædagogisk karakter.
  • analysere og vurdere disse i et teoretisk begrundet perspektiv.

 Undervisningen bliver organiseret som en kombination af underviseroplæg, gruppearbejde og diskussion i plenum. Derudover planlægger underviser i samarbejde med de studerende et fælles vejledningsforløb inden opgaveafleveringen.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse